Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under februari 2010

Av Camilla - 28 februari 2010 17:32

Tyra är så gott som sig själv nu, det enda som är annorlunda är att hon fortfarande äter torrfodret med god aptit. Jag kan till och med belöna henne med det. Och det känns låååångt ifrån Tyra =)


Jag är tacksam över att hon äter och har god aptit. Revbenen syns inte lika mycket längre. Eftersom jag är så in i nordens rädd att ge henne något att tugga på nu, så är det nylonben och ringar som gäller. Men tror Tyra hellre skulle uppskatta andra tuggben, men vad gör man, när man är så feg som jag.


Tyra och jag gick en långpromenad i förmiddags. Det var riktigt skönt och det märktes långan väg att Tyra också tyckte det. Jag har inte velat gå så långa rundor så hon säkert skulle få utrymme att återhämta sig.


Vi gick så man slapp så många hustak som möjligt. Inte lätt att gå inne i stan och slippa hustak, men vi gick längs ån. Jag hade ju kunnat styrt kosan mot Vilsta, men kände att där har vi gått en del och det är samma slinga och är lite less på den. Blir bättre när snön är borta så man kan dra sig till skogs. Där har vi ju fina spår att gå i, det längsta är nog milen =)


Vi gick även igenom själva schoppinggatan eller vad man nu ska kalla det *skrattar* Jag gick och fönstershoppa och Tyra hade fullt upp att lukta på allt spännande. Vi mötte många, unga som gamla och Tyra fick beröm för att hon var så duktig. Ja, jo det är en hund tänkte jag och hon går i koppel brevid mig, men vill dom tycka att hon är duktig så inte mig emot *skrattar* Tyra hade inget täcke på sig eftersom det var så pass "varmt" ute så en del kommentera hennes fina prick på ryggen och tyckte hon var så söt =)


Vi fick möjlighet att träna lite, möte med hund situationer. Tyra skötte sig exemplariskt. Hon upptäckte hunden och jag ville ha hennes uppmärksamhet och hon gav mig den, me like =)


Jag hoppas verkligen att Tyra får må bra nu och att hennes vilja att äta kommer bestå. Är verkligen jobbigt när man vet att hon behöver äta och hon inte gör det.


Ska ringa nästa vecka och boka ny tid för röntgen av höfter och armbågar och så är det ju hög tid för hennes årliga spruta.


Jag och Tyra har ett fullspäckat schema i vår =)


Jag har anmält mig och Tyra till olika kurser:

Personsök

Blodspår

Massageutbildning


Sen ska vi ju fortsätta gå lydnadskursen hos Helena, den rullar liksom bara på =)


Vi har ju även 2 träffar kvar med Memea och så blir det ju Lydnadsläger en hel helg i slutet av maj i Göteborg.


Jag har även anmält Tyra för mh test, men om man får plats får man inte veta förrän 3 veckor innan, sånt tycker jag e jobbigt, jag vill ju veta direkt =)


Ja, vi kommer ha lite att stå i, men bara roliga saker. Klart det är roliga saker *skrattar* det är ju HUND vi pratar om =)


Min önskan med det här året är att Tyra ska göra ett godkänt anlagsprov och att vi ska starta en lydnadsetta innan nästa istid börjar =) Men det viktiga i allt det här är att Tyra och jag ska ha roligt och att hon ska få ha god hälsa.


Jag kommer säkert gå på en del föreläsningar också, den som står närmast nu är den jag nämnde i ett tidigare inlägg. Den om rehabilitering osv på Strömsholm den 11 mars.


Jahapp, är man hundnörd eller hundnörd? =) Som pricken öve i:et, nu ska ni få höra =) Jag har sett att många som är ute på lydnadsplanen har olika tryck på sina jackor/tröjor osv. Jag har en liten vision om att trycka upp en tröja med texten CapaTosta´s "Tyra" Men måste prata lite med uppfödaren först såklart =) Är ju trots allt deras namn. Tyckte det skulle vara en kul grej bara =) Men det är ett bra tag kvar tills vi kliver ut på en tävlingsplan, men roligt med mål =)


Det var allt för den här gången mina kära läsare =) Hoppas ni haft en skön ledig helg. På återseende =)




Av Camilla - 25 februari 2010 10:40

Knappt så jag törs säga det men det känns som att det går åt rätt håll för Tyras del nu. Hon äter som hon ska, dricker som hon ska och börjar bli sig själv igen. Jag tänkte kolla hur det låg till med motivationen hos henne och tog fram hennes älskade pall   


Hon såg så förväntansfull ut och jag hann knappt ställa ner den på golvet så slängde hon bokstavligen upp tassen på den *skrattar* och tittade upp på mig. Vi körde pallen ett tag och som belöning hade jag hennes torrfoder. Kan ni förstå det? Hon äter alltså sitt torrfoder som godis   


Tränade lite fotposition också, men sen busade vi med kamptrasan. Märks att Tyra inte är helt hundra än, men vi tar det i korta stunder.


I eftermiddag är det teorilektion på hundkursen. Jo, eftersom jag nu varit på Strömsholm så hittade jag en lapp där om föreläsningar som kommer äga rum under 2010.


Den första är den 11 mars kl. 18.30 på Strömsholm någonstans =) och kostar 100kr. Ämnet är: Rehabilitering och friskvård av hund. Hur kan jag förebygga skador med rätt träning? Föreläsningen avslutas med pratksitk förevisning av olika simövningar med hund. Föreläsare: Ann Sjöström, certifierad fysioterapeut smådjur.


Jag ska gå på den, tycker den verkar intressant och eftersom den är så nära och något man faktiskt kan behöva i framtiden så ska jag gå =) Det är ett litet tips bara =)


Nej dags att göra lite nytta och ta ut sötnosen för rastning =) Ha en bra dag allihopa!

Av Camilla - 24 februari 2010 11:39

Har ett riktigt vandrande skelett här hemma nu, men herre jösses vilket matvrak ska ni veta =) Men å andra sidan, får man bara äta ca 2-3 msk i halvtimmen så skulle man nog vara rätt hungrig.


Kan ni tänka er att Tyra äter torrfodret i/d?!!! Trodde inte mina ögon när hon stod och viftade på svansen när jag hällde upp maten och hon kunde knappt bärga sig tills hon fick stoppa i sig det. Positivt att hon vill äta helt klart och det gör gott i hjärtat mitt.


Jag har ringt och pratat med Strömsholm idag och rett ut allt med betalningen, ekvationen går fortfarande inte ihop i mitt huvud, men är det så dom vill ha det och direktreglerat med Agria så ska inte jag hålla på att bråka.


Dom har inte hittat något på ultraljud eller blodprover än så länge, kan inte fatta det där men är å andra sidan inte kunnig inom ämnet. Men även om Tyra skulle ätit något som gjort henne så här dålig borde man väl ändå sett någon form av förändring någonstans på alla dessa prover som tagits?


Väntar fortfarande på svar på blodprover och urinprover, dom skulle ringa om det. Men blodproverna får jag nog vänta i en vecka iallafall innan svaret kommer. Jag har snurrat in på en del sidor på nätet och hittat en sida som heter: www.veterinären.nu Det är en ny sajt här på nätet, inte så många användare än, men tror att tanken med sidan kan bli riktigt bra om fler skulle sluta upp och bli medlemmar, gratis givetvis. Veterinären där tyckte att man skulle utreda Tyra mera och gå ner med kamera, han verkade ha den uppfattningen att det kunde vara något annat än bara något tillfälligt eftersom Tyra hade samma bekymmer för inte så länge sen.


Finns även en annan sida jag snurrat in på som jag tror också kan bli riktigt bra. Den har adressen www.hundkartan.se eller om det var punkt nu efter, men det är bara att slå på google annars =)


Jag är fortfarande ganska bestämd över att inte lämna in Tyra igen, krävs det att hon är kvar så vill jag sitta med. Ursch, hon kliar sig i ansiktet men det röda runt ögonen har lugnat sig lite, hoppas det går över. Hon är även röd i ena örat, men jag har tvättat ur det ordentligt och hoppas det är något tillfälligt.


Tyra har busat här hemma idag, det är härligt att se, men än så länge så vilar hon mest, förstår att hon är trött efter de dagar som varit.


Om någon har tips på vad man kan ge för godis som är skonsamt för magen annat än hennes i/d foder är dom varmt välkomna =) Fast nu verkar det ju som att jag kan använda fodret som godis, men det tar vi sen efter några dagar då hon har återhämtat sig lite.


Träningen ligger på vila nu ett tag, men tar upp den när vi är tillbaka i matchen igen =) Tur att vår tid hos Memea är längre fram i mars =)


Jag har anmält mig och Tyra nu till ett läger som är i slutet av maj. Jag i ett nötskal rusar iväg och tycker det ska bli superkul, sen när jag liksom stannat upp och låtit förnuftet komma ikapp inser jag att det hela utspelar sig i Göteborg *skrattar* Men eftersom Tyras ena syster ska åka, Lilo med sin supertrevliga matte Carola, blir vi två iallafall. Hoppas det kommer fler från CapaTosta gänget, vore ju jätte roligt!!!


Nej dags att göra lite nytta, innan jobbet, skönt på sätt och vis att allt börjar falla tillbaka till det normala igen =)


Tyra skulle garanterat nocka er alla med massor med pussar om hon kunde =) Tusen tack alla för er omtanke och för att ni bryr er!!!

Av Camilla - 23 februari 2010 22:24

Vi kom hem för en liten stund sedan. Tyra blev gladare än gladast när hon såg mig, kändes skönt i hjärtat. Men jag blev inte lika glad när jag såg hur röd hon var runt ögonen =( och hur hon luktade =( och att dom inte klippt klorna som jag bett om =( Ja, ja småsaker, men med tanke på ALLT enorma strul innan jag kunde hämta ut henne gjorde att jag såg rött när jag såg det här hos min söta lilla tjej.


Uppdaterar imorgon, nu ska jag mysa med mitt pyre... =)

Av Camilla - 22 februari 2010 16:57

Eftersom jag ogillar skarpt att inte ha koll på läget så kunde jag inte släppa det här luddiga samtalet med Strömsholm i förmiddags. Jag satte mig i bilen och åkte till Strömsholm i eftermiddag och bad att få prata med veterinären som hade hand om Tyra. Jag kom ju oanmäld så hade nästan räknat lite med att bli bortmotad, men det var inga problem och vi behövde inte vänta länge förrän veterinären dök upp.


Tyra mår mycket bättre, äter blötfoder Hills i/d, det ska tydligen vara bra för magen och tarmarna. Tyra har fått behålla allt hon ätit hittills så det känns ju jätte bra.


Jag påtalade att jag inte tror en sekund på att det skulle vara foder relaterat det här bekymret som Tyra har med sin mage eller tarmar. Hon höll då med och berättade vad deras teori var:


Tyra har förmodligen en inflammation i mage eller i tarmarna eller både och som gör att hon blir så dålig. Deras spekulationer går kring att hon haft det sen November då vi var inne och att det aldrig gått över ordentligt och nu visade det sig i dessa kräkningar och svåra diarreer och att Tyra blev så sjuk. Dom hade inte fått svar på blodproverna om vita och röda blodkroppar när vi var där. Men imorgon skulle det bli ultraljud för att kolla hur mage och tarmar mådde och hur allt såg ut. Men dom är ju osäkra vad det kan vara, men tycker sig se att det lutar åt en inflammation. Känns ju bra att dom har någon form av teori nu iallafall än bara sväva ute i det oändliga.


Så planen är nu att Tyra ska äta det här i/d fodret, vi får ge torrfoder men ska bli spännande att se om hon stoppar det i munnen, ni som hängt med ett tag vet ju hur Tyra är med mat. Men i värsta fall får vi blanda ut torrfoder med blötfoder. Hon ska äta det i några veckor för att förhoppningsvis lugna magen och tarmar. Sen ska vi boka tid för att gå ner med kamera och kolla hur magen och början på tarmarna mår.


Dom kan inte säga att det är inflammation men min känsla är att det kan stämma. Även om det nu inte är det och att kameran inte visar något så har vi ändå uteslutit saker och det är ju ett steg i rätt riktning iallafall =)


Så om inget allvarligt händer nu ska Tyra få komma hem imorgon kväll, och jag längtar =)


Veterinären tyckte att Tyra verkade må bra med tanke på omgivningen, hon satt snällt i sin bur och förde inte en massa liv. Hon hade dock markerat när en hund som blev utsläppt ur sin bur och kom för nära hennes. Hon ville fint tala om att inte komma för nära =) Men sen hade hon inte brytt sig något mer om det. Medans andra hundar skällde och levde rövare.


Hör av mig när jag vet något nytt, nu tänkte jag försöka koppla av så mycket som det går, när man vet att det börjar gå åt rätt håll för min ögonsten som snart är hemma igen, jipppiiii!!!!

Av Camilla - 22 februari 2010 11:59

Har precis pratat med Strömsholm. Tyras vätskebalans är mycket bättre och hon verkar piggare. Veterinären sa att Tyra inte kräkts eller haft någon diarre. Åh vad bra sa jag, men har hon ätit något? Veterinären säger då att hon inte vet, men är tyst en stund och säger sen att det har Tyra gjort. Vad har hon ätit då undrar jag och när åt hon senast? Det visste inte veterinären?!!! Ja,ja hur som helst så kom vi överens om att Tyra blir kvar en natt till och att dom ska skicka iväg ämnesomsättningsproverna och bukspottskörtelproverna och sen analysera mer ingående vita och röda blodkroppar.


Dom pratade också om att att det kan vara foderrelaterat det här, men det köper jag inte för 5 öre, vilket jag även sa att jag inte trodde att det var. Jag sa att jag trodde att det kunde ha något samband med besöket vi hade i november.


Dom skulle ta ultraljud idag eller imorgon, men förhoppningsvis får jag hämta hem min höna imorgon. Hade helst tagit hem henne idag, men finns ingen anledning att ta hem henne innan dom är mer säkra på vad det är och att dom verkligen ser att Tyra får behålla maten och dricker som hon ska.


Hatar att vara beroende av folk på det här viset, men ibland har man ju inget val tyvärr. Om inget skulle hända idag så skulle vi höras imorgon igen mellan 10-21. Hoppas dom hittar orsaken till det hela, vill ju inte behöva åka in om ca 2-3 månader igen med samma symptom. Det var allt för närvarande, återkommer så fort jag vet något nytt =)

Av Camilla - 22 februari 2010 08:59

Natten har kännts evighetslång. Jag har sovit dåligt och när jag väl sovit har jag drömt så mycket sjuka saker. Jag drömde att Tyra var ute och sprang i skogen och det var även andra hundar där som var ute och sprang, men Tyra kom aldrig tillbaka. Jag blev bara mer och mer orolig i drömmen och började själv irra i skogen för att leta reda på henne, men hon fanns ingenstans. Sen vaknade jag svettig och hjärtat kändes som att det hoppat upp i huvet på mig =)


Jag hoppas dom ringer kl 10, men tror inte dom gör det, men det vore ju snällt om dom inte väntade till 20 ikväll iallafall. Det är så tomt här hemma utan min lilla höna.


Jag ringde Strömsholm igår kväll, kunde inte låta bli. Jag frågade hur det var med Tyra och telefonisten svarar att det är bra!?! Bra kläcker jag ur mig lite lätt hysteriskt ( bad om ursäkt innan vi la på ) och så sa jag att då kan jag ju hämta hem henne nu då. Men då ändrade telefonisten sig och sa som det var att Tyra låg med droppet och fortfarande var medtagen. Det positiva var väl att Tyra varken kräkts eller haft diarre. Ja, ja dom ringer när dom ringer, inget jag kan göra något åt. Men visst är det jobbigt att vänta?


Jag vill tacka Tyras uppfödare, Maria, för ditt fina stöd och engagemang! Det värmer!


Hörs senare, uppdaterar när jag vet mer =)

Av Camilla - 21 februari 2010 18:33

Vi kom till Strömsholm och veterinären säger på en gång att hon ser att Tyra är sämre idag än igår. Vi pratar om vad som måste göras och hon säger att Tyra måste bli inlagd. Och som jag skrivit i tidigare inlägg så ville jag verkligen inte det. Men veterinären sa då att Tyra behöver dropp under längre tid eftersom hon inte dricker något självmant och dessutom inte får behålla något. Hon sa att visst kunde jag ta med mig Tyra hem, men att då kanske inte Tyra skulle klara sig.


Jag inser ju att jag måste sluta larva mig och låta Tyra få den hjälp hon behöver och måste ha. Hon skulle bli uppkopplad på dropp direkt hon hade blivit installerad i sin bur och så skulle hon få medel mot sitt illamående. Dom tog blodprover på Tyra innan jag gick. Dom blodproverna skulle dom kolla efter vita blodkroppar och infektion och hela den baletten. Imorgon ska dom ta blodprover som ska skickas iväg som ska kolla upp ämnesomsättningen och bukspottskörteln. Men i november så gjorde vi ju en ordentlig koll med ultraljud på njurar, lever, ja hela magen och då var allt okej. Dom kollade även bukspottskörteln då med och då var den som den skulle.  Det dom såg då var att Tyra hade lite förstorade lymfkörtlar, men det var inget dom gjorde något åt då, men så skulle man inte ha i Tyras ålder tydligen. Det är något dom tänker kolla upp nu sa veterinären hur det gått med dom och hur det ser ut.


Dom skulle eventuellt göra ett ultraljud också för att verkligen kunna utesluta att det inte sitter något kvar i magen som dom missat på röntgen. Dom skulle sen höra av sig imorgon någon gång mellan 10-21. Blir en lång väntan för min del om dom inte ringer direkt vid 10 =)


Tycker det känns superjobbigt att hon inte är hemma. Men nöden har ju ingen lag och huvudsaken är ju att Tyra blir bra igen =)


Återkommer med uppdatering när jag vet mer. Och tack alla för visad omtanke och för att ni tänker på min Tyra =)

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards