Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under oktober 2010

Av Camilla - 29 oktober 2010 22:05

Jag värdesätter verkligen att kunna tillbringa dagar ute på landet, där mina föräldrar bor. Jag känner mig så lyckligt lottad att jag och Tyra kan gå runt i skogarna som mestadels liknar kalhyggen just nu och alla åkrar. Alla dessa ytor vi kan strosa omkring på och inte behöva bry oss om att störa någon osv. Det är riktigt lyxigt i mina ögon. Det enda Tyra och jag behöver bekymra oss över är djur isåfall som vi kan stöta på, men vad gör det?    Det som också är skönt att veta är att nu under jaktsäsong så kan vi gå runt bäst vi vill, för ingen jagar på pappas marker i år, så man behöver inte oroa sig över att störa någon skjutglad jägare   . Fast jag har funderat lite på att ta jägarexamen, all mark som står och alla fina jakttorn, ska nog kolla över det där med jägarexamen tror jag allt.


Idag gick jag och Tyra ut vid halv ett tiden. Vi styrde kosan mot den skog som jag inte gått i på säkert flera år, men där gick jag mkt som liten och även red mycket när jag hade häst. Men det var innan den avverkades, det är efter att all skog togs ner pga den där jäkla insekten som åt upp den, så har det vuxit igen så mkt att det är svårt att ta sig fram.


Men vi antog utmaningen idag i det otroligt fina vädret och det var det värt. Det var inte sista gången vi gick där kan jag säga. När vi väl tagit oss upp på toppen så var det helt underbart att strosa runt där och tror ni Tyra var lycklig över alla stenarna?   


Fast jag fick verkligen hjärtat i halsgropen vid ett tillfälle, för med Tyra måste man ha lite is i magen för annars hade man drabbats av hjärtinfarkt tusen gånger om på en minut med henne när hon får upp farten *skratt*


Vi har gått uppför ett bra tag och tänkte att nu skulle vi ta oss neråt lite, jag tar ett kort där jag vill visa pappa hur brant det är på ett ställe, notera att INGEN TYRA finns med på det kortet. Jag ropar på Tyra att nu går vi vidare och vänder bort blicken. När jag sen undrar var hon tog vägen och vänder på huvudet, då står det helt plötsligt ett stycke Tyra där på den branta delen jag precis tagit kort på. Jag tänkte ingen ide att ropa på henne för jag var livrädd att hon skulle halka ner eller göra något dumt. Ni kan ju se på bilderna nedan händelseförloppet hur det förlöpte efter att jag stelnat till och hjärtat hoppat ut ur kroppen ett antal gånger, det är Tyra i ett nötskal, lyckligt ovetandes och full fart =)


Vi stötte på 3 råddjur, Tyra var då kopplad och jag tror det var bra, för hon såg väldigt sugen ut att följa med Bambi mot nya äventyr =)


Vår promenad och upptäcksfärd tog 2h, och skönt var det. Sen var vi ute på gården och hjälpte pappa med en del saker och när jag till slut kollade klockan och vi gick in så insåg jag att vi varit ute i 3h, så himla skönt. Tyra frös inte idag för solen värmde så skönt och luften var varm. Nä, nu slänger jag upp lite bilder åt er och sen blir det till att   och sen    blir ingen sånhär    imorgon bitti =) Och ni som firar halloween önskar jag er en superkul helg med mycket spökerier   



  Början på promenaden...   Så underbart att Tyra kan få sträcka ut och bara få vara hund!   För hundra år sen, eller nja inte riktigt men för vääääldigt många år sen (sorry pappa men du börjar bli till åren *skratt*) så var det en minkfarm här, där det idag bara är åker, och det är jag tacksam över, inte min grej det här med minkfarmar osv. Men vi är glada över ytan som finns!   Blev lite blandat, men detta är ifrån onsdags då vi var på klubben och tränade, men Tyra visade ett nytt partytrick hon lärt in sig själv i smyg, breakdance, de ni *skratt*   Tyra har lekt med bollen, men när hon närmar sig belöningsväskan så släpper hon den för hon vill norpa åt sig den roligaste leksaken av dom alla, hennes kampleksak, men ajabaja sa matte, den får man bara ha om man gjort något annat än bara sett söt ut *skratt*   Tyra inser att det inte blir någon kampleksak så hon återvänder till sin älskade boll =)     Tyra är så fin på det sättet att hon vill att vi ska leka tillsammans, hon tar gärna några ärevarv och visar att hon har saken, men kommer alltid tillbaka till mig för att vi ska busa ihop. En egenskap jag älskar med henne!   Ärevarv med boll i munn =)   Lek med mig =)   Tyra i skogen idag =)   Tyra blir nockad av en kvist, men inget som stoppar henne inte =)   Tyra står på en sten och kollar vidderna =)   Här börjar vår färd neråt...   Full fart matte, vi ska ju vidare =)   Här tar jag kortet och är lugn och harmonisk och njuter av naturen.   Här hoppar hjärtat ur kroppen och jag vågar inte andas ens och tänker att hon måste banne mig vara bergsget ändå =)   Fullt ös vidare =)   Tyra kollar läget om jag svimmat eller inte =)   Hon passar på att hoppa upp på stenen och kolla utsikten.   För att sen komma i fullt ös och tycka att nu fortsätter vi färden =)     Ja, vad ska man säga, Tyra och hennes stenar =)     Ser ni dom 2 råddjuren som står och tittar på oss?   Tyra klampar ut i åkern, vad gillar ni hennes tassar? Härligt med vit hund ibland *skratt*   Ser ut som att Tyra funderar på om hon ska klättra upp i jakttornet =)

Tyra som vi är vana att se henne, vild och galen =)  

Av Camilla - 27 oktober 2010 20:21

Idag var jag upp till klubben och tränade. Jag hade bestämt mig för att lita på Tyra idag. Det är iof något jag strävar mot alla dagar, men idag hade jag bestämt mig att inte hålla på med hjälper och se vad hon gjorde.


Vi körde hopp över hinder och sanna mina ord, tösen kom in vid min vänstra sida från rätt håll dessutom och satte sig fot utan att jag var där med fingrarna och visade   


Sen gjorde vi inkallning och med mina egna knäskålar som insats    och med is i magen stod jag helt stilla, inga handtecken och Tyra kommer i en fart som är snabbare än ljusets hastighet    och dra mig baklänges till förvåning! Hon kommer in på vänster sida utan att tackla mina knäskålar ur led och utan att försvinna vidare i galopp fem varv runt jorden, hon kommer och sätter sig fot och tittar så fint upp på mig!    Så med andra ord gick det riktigt strålande idag! Vi körde en hel del fotgående också men Tyra har förväntan på att det ska gå över i läggande eller ställande under gång, så har inte tränat det alls nu. Så vi kör på med fot ett tag till.


Jag har också börjat försöka få in i Tyras söta lilla huvud att träningsväskan är belöningen. Hon förstår ju att när den kommer fram är det lajbans på gång, men vill att hon verkligen ska förknippa den med belöning. Tycker det är en smart metod då det verkligen är dags för tävling, då ställer man väskan kanske vid bilen eller utanför planen en bit och då vet hon att där är belöningen som kommer när vi är klara på planen. Nu måste man ju givetvis lära hunden att kunna utföra längre och längre kraftansträngningar innan väskbelöningen kommer, men man måste börja någonstans och det gjorde vi idag.


Jag gjorde som så att vi körde fot, och när hon satt fot och tittade på mig så gav jag mitt klickerljud ( alltså hade ingen klicker utan har betingat ett ljud ) och sen fort till väskan och fram med älsklingsleksaken och så lekte vi. Tycker det funkar bra på Tyra som är så explosiv i sitt sätt och lättare att hålla ihop henne när belöningen blir så otroligt rolig, hon blir ju så taggad att göra rätt då för att få springa till väskan och sen få bus =)


Nä, blir tidigt isäng ikväll, hoppas ni haft en bra dag allihopa!

Av Camilla - 26 oktober 2010 18:33

För vår del just nu, eller ja, så lugnt det kan bli när man lever med en fullkomlig vilding       I lördags var vi ute på landet, då hade det ju snöat så tog kort då som jag lägger upp. Igår var vi ute på landet igen, men då var det ingen snö längre men kallt   . Tyra är en riktig fryslort och igår blev det lite för mkt för hennes stackars tassar. Jag ville bara väl men det blev så tokigt. Vi var ute på landet under eftermiddagen, sen ville jag gå en långis med Tyra innan jag skulle jobba, så vi gick en timme på kvällen, men det blev alldeles för mkt för det goda för hennes del. Jag har aldrig sett henne sådan   . Misstänker att hon blivit alldeles för kall om tassarna för när vi kommit in och jag torkat av dom noga kunde hon inte vara still. Tror att hon fick så som vi människor kan få när vi varit riktigt kalla om händer eller fötter och så kommer vi in i värmen och då kan det göra riktigt ont. Som tur var gick det över sen, men ursch, vad jag kan få dåligt samvete när hon inte mår bra och jag borde vetat bättre. Men hon klarade att vara ute i betydligt mkt kallare väder i vintras utan problem men som han i felix ketchup reklamen en gång sa: Man kan väl ändra sig   


Det är en hel drös med kort, tog en del utifrån att expermintera lite. Har läst i en foto tidning att man ska tänka på att inte placera själva huvudmotivet i mitten av bilden, för sätter man den i en kant blir fotot mer intressant och jag håller med =)


Här kommer ett gäng kort, bara titta och njut, och se vilken kameleont min Tyra kan vara emellanåt.


  Finns det något bättre än att stå på en stooor sten och bita i träd? =)   tyra tittar efter rådjuret som vi stötte upp och Tyra stod lydigt kvar.   Tyra ser lite deppig ut när hon inse att man inte får jaga rådjur =)   Tyra på en sten i vanlig ordning.   Här tog jag kort och har Tyra i ena sidan av kortet, tycker det blir betydligt mkt bättre än det nedan...   Tyra i mitten av kortet, hon är ju alltid fin såklart, men kortet är inte lika bra som det ovanför...   Tycker det ser så mysigt ut med alla löven =)   Visst blir man nyfiken på vad hon står och spanar på? =)   Bra kort, Tyra är i fokus men i ena kortets sida...   Också bra kort, men det ovan är bättre =)   Mattes pussgurka!!! På tisdag tas dom fula stygnen bort...   Tyra alias Bergsget =)   Jag älskar denna varelse mer än vad det går att beskriva i ord =)       ser ni Tyra? Hon står i vänstra hörnet på kortet, visst smälter hon in bra =)   Ser ni Tyra här? På detta kort står hon med ryggen emot nästan mitt i kortet, jätte svårt att se =)   Tyra smälter in fin fint =)       Tyra har snö på nosen har lekt mullvad =)   Kallt om tassarna, brrrrrrrrr   Kärlek!   Vänta nu, Tyra är inte i trädet *skratt* Det är en hackspett =)   Full fart vad annars?  

Av Camilla - 21 oktober 2010 19:53

Varit ute på landet en sväng på eftermiddagen och hälsade på. Tyra for runt som ett vitt sträck överallt =) Hon utsåg sig själv till arbetsledare åt min mamma och moster som krattade löv. Hon gillade inte att krattorna rörde sig så okontrollerat så var tvungen att lägga sig i så det blev ordning på torpet *skratt* Allt bara bra med oss. Jag passade på att träna lite fotposition och fotgående och ställande under gång. Tyra vill fuska emellanåt och köra ställande under gång istället för fot, så jag varvade så hon inte skulle få ett avslut med ett fusk i minnet =) En skön kväll helt klart, här kommer lite bilder!


  Tycker den gamla ladan är så fin som mina föräldrar har. Tänk att den har varit full av mjölkkor förr i tiden =)   Ville, en långhårig tax som ägs av Moster.   Kortet hade blivit så fint om inte ögonen blivit så lysande =)   Och vem påstod att taxar inte kan vara farliga? *skratt* Kolla in Villes evil eye, dom ögonen är inte att leka med =) =)   Vackra Tyra som vanligt =   Tyra kan blunda också *skratt* Ser ut som hon står och solar.   Gillar att Tyras Japan Flagga kom med i bakgrunden =)     Tyra försöker hålla koll på krattorna =)   Hmmm ser roliga ut att bita i, men dom ska tydligen inte vara till för det =)     Okej, måste kolla läget, hur ser det ut härnere??   Bäst att gå över till andra sidan och kontrollera att allt är okej därnere =)   Ser ut som att Tyra hr ett allvarligt samtal med mamma *skratt* Dom har vilopaus, men Tyra tycker det är roligare när det är fart på dom.   Mattes fina tjej, syns fortfarande var pricktestet togs, men pälsen kommer sakta men säkert =) Stygnen syns dock tydligt, dom tar vi bort den 2 november.   Tyra inspekterar =) Nyfiken i en strut är min lilla tjej =)     

Av Camilla - 20 oktober 2010 17:47

Idag föll dom första snöflingorna i år. För min del får det gärna komma snö nu, bara den ser till att försvinna i mitten på mars igen =)


Tyra och jag har gått en rejäl långrunda idag på 1h och 45min. Var skönt, men frågar man Tyra hade hon valt att springa lös hela rundan. Hon var inte lös en enda gång. Vill starta upp henne mjukt och sakta =) Sen har det varit en del skriverier i lokaltidningen i Eskilstuna om lösa hundar i spåret och människor som irriterat sig på det så kände att jag inte vill vara en av dom som dom ska irritera sig på =)


Tyra är ju för söt ändå. Vi gick och gick och gick och bara skog, skog, skog. Tyra tittade upp på mig då och då, känslan var att hon gjorde det för att se om jag var riktigt klok som drog ut henne på sånna här dumheter och emellanåt för att se om jag levde för jag flåsade ju sådant *skratt*


Men så plötsligt hajjar hon till och gör så som hon alltid gör när hon blir nyfiken/överraskad, hon ställer sig snabbt på bakbenen för att sen stampa ner med framtassarna i backen. Herre jösse namen, vad var det som skådade hennes ögon efter tusentals steg i bara skog?!! Jo,, där stod helt plötsligt 2 hus, civilisation äntligen såg det ut som att Tyra tänkte *skrattar* Men vi gick vidare och husen försvann och det blev skog, skog och lite skog till =)


Hon är riktigt pigg min tös, kliar sig inte alls lika mkt tack vare kortisonet, så det är skönt att vi fått lite lugn och ro nu och bara får vara normala ihop. Eller ja, så normala jag och Tyra kan vara ihop *skratt*


Nu sover hon gott och dags för mig att duscha lite, för att sen bege mig till jobbet inatt. Hoppas ni alla haft en bra dag och får en bra kväll!

Av Camilla - 19 oktober 2010 11:13

Igår var jag runt och försökte hitta ett sånt här Hepa filter som jag läst om. Jag fann dom, konstaterade att dom var dyra och sen att jag måste veta vad min egen dammsugare heter. Så typiskt mig att inte ha koll på det, så summan av kardemumman blev att det inte införskaffades något Hepa filter igår.


Hepa filter är ju bra även till människor tänkte jag, förmodligen därför Hepa filter finns till iof *skratt* Det som är bra med Hepa filter är ju att det kommer hjälpa både mig och Tyra. Nu har det ju varit jätte konstigt iår och jag har inte visat någon allergi mot pollen och gräs nästan som jag alltid gör varje år. Men saken är den att jag är ju allergiskt mot damm och kvalster, hur klockrent är det inte att vi skaffar oss ett Hepa filter då till dammsugaren? Ett Hepa filter fångar upp kvalster på ett bättre sätt, men jag kan inte förklara det så är ni nyfikna slå på Hepa filter på google, så finner ni nog bättre svar än vad jag kan ge =)


Tyra mår för övrigt bättre än bäst. Hon blir mer kissnödig pga kortisonet, men inget ovanligt, har läckt lite i samband med kortisonet, men heller inget konstigt tycker jag. Så inget jag oroar mig för.


Tyra är ett riktigt energiknippe nu, om jag tyckte hon hade spring i benen förut är det INGET mot vad hon har nu *skrattar* Så härligt att se att hon är tillbaka mitt lilla yrväder som snarare kan liknas mer en orkan av det värsta slaget just nu =)


Nä, ska ta och gå långpromis med min lilla raring, inget hon uppskattar när det regnar, men har man spring i benen och tror att munnen är en häcksax då får man fint pallra sig ut och göra av med lite energi =)


Ha en bra dag allihopa därute, för det ska jag och Tyra ha!

Av Camilla - 16 oktober 2010 18:26

Igår, fredag, var vi till veterinären med Tyra. Eftersom hon fått tillbaka utslagen igen och klådan inte ger sig valde vi att göra ett pricktest ( allergitest ) och även ta biopsier. Detta sker när hunden är sövd, så om pricktestet inte visat något hade vi behövt söva Tyra igen för att ta biopsier så vi valde att göra allt på en gång.


Pricktestet påvisade att Tyra är kraftigt allergisk mot Spannmålskvalster och sen även 3 ämnen till. Det som stämde överens med blodprovet var förrådskvalstret och dammhuskvalstret. Blodprovet visade även att Tyra var allergisk mot 2 olika grässlag, men det gav inte samma utslag på pricktestet. Att hon är något känslig för gräs och pollen stod ju klart, men ingen riktigt allergi.


Vi har beställt vaccin åt Tyra som kommer om 4-6 veckor. Känns bra att hon får medicin mot sin allergi =) Tror helt klart att det vänder nu för hennes del, känner det på mig.


Vi ska tillbaka den 2 november och ta bort stygnen på de 3 olika biopsierna och får då även svar på dom proverna, vi hoppas att det inte finns något att finna, men det återstår att se.


Tyra ska nu äta Hypoallergenic och tvättas med pyoderm 2ggr i veckan och rengöring av öron 1 ggr i veckan samt torkas av med en våt trasa varje dag. Kokande vatten ska hällas på torrfodret innan servering. Krävs lite planering eftersom maten måste svalna innan hon kan äta den, men det funkar. Allt det här känns som småsaker, bara hon slipper utslag och nu kan återhämta sig och bli symptomfri =)


Otroligt vad mycket jag lärt mig på hela den här resans gång. Med facit i hand så hade jag nog valt ett pricktest från allra första början innan foderutredningar osv. Vet att det ska följa en viss procedur egentligen att först foderutreda och sen blodprov eller pricktest. Men som i Tyras fall hade det varit bra att veta från start att hon faktiskt är allergisk mot spannmål. Hur som helst så känner jag mig mycket positiv inför framtiden, det kommer bli riktigt bra till slut det här, det vet jag =)


Min sista natt inatt, så imorgon blir det inte till att sova till 17 =) Hoppas ni har en bra helg därute!


  Pricktest och biopsi   Biopsi i armhålan   Biopsi under magen, dålig bild, ser lite fult ut men det är för att hon blött lite därifrån.

en trött Tyra fick vi med hem igår, men inte henne emot att krypa tätt intill och sova gott hos matte innan matte promt skulle trilskas med att gå och jobba =)  

Av Camilla - 14 oktober 2010 19:30

Fråga mig inte vad det betyder men det finns en sida som beräknar hur mkt din blogg är värd och jag gjorde det på skoj och jag hade väl aldrig kunnat tro att den skulle vara värd 1884 kr, på sin höjd en hundra spänn kanske, men se så fel jag hade =)


En dröm har blivit sann för min del, jag har länge trånat efter en system kamera och nu har jag fått möjligheten att köpa en riktigt bra =) Tusen tack snälla rara Anne! Anne är fotograf, det är hon som fotat Tyra när hon var liten, nu har hon skaffat sig en snäppet bättre kamera och ville bli av med sin gamla, inte mig emot sa jag direkt =) Hon är även så snäll så klockorna stannar för jag behöver inte betala allt på en gång, för det har jag långt ifrån råd med med tanke på alla veterinär utgifter vi haft/har. Så Anne har fått en stjärna i himlen av mig =)


Hur som helst så är det inte så himla lätt att fotografera med en systemkamera om man inte förstår något av det, men jag har hållit på och fotat i några dagar nu på Tyra mest såklart *skratt* Min pappa blir galen på mig, för så fort jag kommer med en kamera och vill visa något jag fotograferat så suckar han och säger att det är hundbilder såklart och inte bara en =) Idag berättade han för mommo att med min förra kamera har jag säkert fotat flera tusen kort och lite därtill och bara på hunden =)


Jag gillar att fota Tyra och med den här kameran tror jag att jag kan ta mina bilder ett steg vidare. Jag gillar ju udda kort och jag tror jag kommer lyckas ta en hel del sådanna =) Många tycker säkert dom är värdelösa men guld värda i mina ögon vilket är huvudsaken.


Vi var ute på landet under eftermiddagen idag jag och Tyra, hon är så lycklig, det är så underbart att se =) Hon studsar runt som aldrig förr när vi är ute. Vi får hålla oss lite lugna och bara gå i närheten av mina föräldras hus, för det är ju älgjakt på gång. Ingen som jagar på farsans marker men vill ju inte gå nära gränserna så man stör. Så vi gick ner på höstsådda åkern istället och tro mig, där kunde Tyra sträcka ut som aldrig förr =)


Nu bjullar jag på lite bilder:


  Tyckte bilden var så cool när hon tittar in i kameran sådär =)     Tyra springer rakt igenom ris, coolt att jag hann fånga upp och få skärpa på bilden när hon parerar med att blunda mitt i språnget =)   Älskade Tyra <3     Ser ni domherren?   Tyra och alla träd i skogen =)   Tyra i farten =)     Som sagt, hon har en förmåga att vara vitare än vitast, här i full färd med att lipa =)   Tyra vädrar något gott i vinden =)   Här står hon och spanar ut över vidderna =)     Jag gillar Tyras prick även kallad Japan flaggan =)   Mommos ros =)   Hösten är vacker!                   Tyra tuggar pinne =)     Klart hon springer mot det som ser ut som stenar, vad annars? *skratt*     Dålig skärpa och lysande ögon, men tyckte hon var så söt när hon kom och galopperade emot mig =)   finns inget annat att säga än att Tyra ÄGER =)  

Hon är så vacker så klockorna stannar =)  

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards