Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under december 2010

Av Camilla - 31 december 2010 18:17

Idag är det nyårsafton, det smälls titt som tätt ute och jag är så glad över att Tyra inte verkar vara så rädd eller bli påverkad av smällarna. Jag och Tyra åkte till skogs tidigare, men tösen tyckte att det var lite för många minusgrader för att uppskatta att vara ute, så efter en halvtimme gav jag upp. Då hade hon sprungit som en galning flera gånger till bilen och sett sådär lycklig ut *skrattar* Jag tror att jag snart kan använda bilen som belönings sak för Tyras del *ler*


Sen har jag stått och lagat mat i timmar känns det som. Först till mig och Ronnie och sen till Tyra. Lite komiskt att det krävs mer kastruller till Tyra än till oss *ler* Tyra blir alltid lika mycket eld och lågor när det vankas mat numera, hon verkligen älskar hemalagat.


Nu ligger hon och sover fast fyrverkerierna går som på räls utanför, det är mattes tjej det.


Igår var vi till veterinären med Tyra. Hade haft tiden inbokad sen ett tag tillbaka så jag tänkte att vi åker dit och träffar Katinka så kan hon kolla av läget på Tyras hud och öron och tassar. Tyra blir alltid lika glad över att träffa Katinka, men inte lika glad över att vara på djurkliniken igen. Det första hon gjorde när vi kom in på rummet var att kissa fast hon var nyrastad.


Tyras öron har blivit bättre, hon är fortfarande röd men inte geggig och infekterad som tidigare, jag är övertygad om att Betnovaten har hjälpt bra. Tassarna mår fortfarande inte så bra. Huden är bättre när det kommer till de mest aggressiva utslagen som kommer i områden, hon får fortfarande nya utslag, men en här och en där, och det är inte lika allvarliga utslag har vi lärt oss vid det här laget. Däremot är utslagen vid vulvan och på insidan av låren eller vad det heter inte så fina, jag ska smörja där med en salva. Dom utslagen hade jag förhoppning om att dom inte skulle dyka upp något mer efter kastreringen, men det tar ju tid att bli av med alla hormoner i kroppen, så när allt sånt är ur världen kanske dom utslagen vid vulvan också försvinner.


Katinka berättar att hon sökt Kerstin Bergvall för att prata om Tyra inför vårt besök där i februari. Jag blev så glad över hennes fina engagemang. Kerstin var dock på semester men dom hade kommit överens om att höras av på tisdag när Kerstin är tillbaka. Katinka vill att även om hon skriver remiss och sammanfattar hela Tyras förlopp och även om journalhandlingar kommer med, vill hon att det ska bli så bra informationsmässigt som möjligt så då valt att ta det över telefon med Kerstin också. Jag är så glad och tacksam över att ha Katinka som huvudveterinär, hon är så mjuk och fin och brinner verkligen för sitt yrke. Önskar det fanns fler veterinärer som henne.


Fick höra den glädjande nyheten också att hon ska bli med amstaff igen *ler* Så då kommer vi ju ses även utanför djurkliniken då och då, det ska bli kul. Hon är verkligen en rätt ägare för en amstaff. Hon har ju haft det tidigare, och nu är det dags igen. Jag önskar henne lycka till med sin lilla familjemedlem!


Jag ligger som sagt efter med bilder fortfarande men dom kommer senare. Har ju lagt upp filmerna från Hundmässan, men har ju ett x antal bilder också, dom kommer gott folk =)


Här är lite bilder från idag:


  Tyras matlådor, dessa räcker i 2,5 dag. Någon som är avundsjuk på mig som får laga så mycket mat?      Mattes finaste tjej!     Tyra har pudrat nosen lite =)     Tyra springer hellre där det inte är lika mycket snö, blir inte lika kallt om ben och mage då =)   Sa du något matte?     Tyra i profil, ser ut som en gasell =)       Busfia!     

Av Camilla - 30 december 2010 19:43

Här kommer ett gäng filmklipp från Hundmässan =) Min kamera är ju inte världens bästa, men ni får hålla till godo ändå =)











Bus

Av Camilla - 29 december 2010 05:05

Här kommer ett gäng bilder från i söndags när Tyra busade med Torsten och Sixten =)


  Lyckliga hundar i lös snö =)   Tyra ser ut som en böjd banan =)   Dom råkade stå still för några mikrosekunder, tror dom laddar batterierna för nya rejs.   Lite kul bild, Sigge står så lugnt och fint men Torsten däremot verkar inte bli påverkad av Sigges lugn, tror ni Torsten har någon utanför bild som retas?        Sigge har inte så långa ben så han försvinner lätt i snön. Fast det ser nästan lite ut som att Tyra sett till att Sigge snödyker =)   Så jäkla roligt kort, hur lyckas Tyra med att vara i luften så mycket? *skrattar*   Dom är snabbare än ljusets hastighet ibland dom här 2 illbattingarna.   Kan ju inte bara springa runt, måste ju ha lite närkontakt också =)   Ser inte ut som att Torsten uppskattar att Tyra har hans kind i sin mun. =)   Mattes tjej      Tyra fäller ut sin skräcködle look och bilden nedan ser ni hur resultatet blir på Sigge som är i full färd mot henne på denna bilden. *skratt*   Sigge vänder, för någon skräcködla vill han inte ha med att göra och Tyra ser helt snopen ut *ler*   Flygande amstaff på ingång =)   Tyra banar väg för Sigge så han kommer fram lättare =)     Tyra har mulat Torsten i snön och ger vacker tass för att bli vänner igen *skrattar*   När mattarna inte orkade pulsa snö längre blev det plogad väg istället..     Dom är banne mig inte kloka någonstans alls dom här 2 när dom sätter igång, hur rolig ser inte Torsten ut på en skala?   Dom kompenserar varandra bra, Tyra har bakbenen i backen och Torsten bidrar med framben i backen =)   Här visar dom snygg passgång i par *skrattar* Hur stor är sannolikheten att 2 hundar fastnar på kort som har benen på exakt samma sätt?

Dom är riktiga busfrön dom här 2, och det är så roligt att dom kan ha kul ihop =)  

Av Camilla - 28 december 2010 17:14

Jag har varit sämre än sämst att blogga de senaste dagarna, veckorna känns det nästan som. Jag har haft lite för mycket att göra och för få timmar på dygnet. Hinner inte blogga allt jag vill nu heller, men tänkte bara kika in och tala om att vi lever iallafall *skratt*


När jag får tid så ska jag sätta mig och ladda upp filmerna från hundmässan på Tyras syskon som ställdes ut, och även lägga upp kort jag tog då.


Tyra var även och lekte med bästisen Torsten i söndags och Sigge bus, fick en del fina bilder som jag också ska försöka ladda upp och lägga ut.


Men som sagt, tiden räcker inte riktigt till så jag återkommer med bild och filmbomb inom de närmsta dagarna.


Måste ju passa på att GRATULERA Tyras Storebror och ägare, Zimpan och Aloka för den jätte fina utmärkelsen Årets arbetande amstaff 2010 och placering 2, Stort Grattis Aloka och Zimba    Aloka, du är verkligen ett stort och gott föredöme för alla hundägare därute!


Min andra GRATULATION går till Tyras helsyrra och ägare, Lilo och Carola. Jag har sagt förut att jag tycker att Carola är en superkvinna och med tanke på det fina resultat hon och Lilo presterat 2010 kan man inte säga annat än att jag hade rätt *skratt*


Stort Grattis Carola och Lilo för den fina utmärkelsen till Årets 1a inom Show Amstaffs 2010!!!!! Wow, jag får rysningar!


Eftersom det är Capa Tosta alltihopa så skulle jag kunna fortsätta med gratulationer i en evighet egentligen *skryter och är kaxig* men som sagt har inte tid just nu *skrattar*


Hur var det jag sa innan Stora Sthlm? Ja just ja, min fina slogan:


"CAPA TOSTA, LITE MER, LITE BÄTTRE"


Nu måste jag kila, ha det gott alles!

Av Camilla - 26 december 2010 11:57

Fredrik Steen har skrivit ett öppet brev till Hyresnämnden med tanke på vad dom i dagarna gått och beslutat om. Här kommer brevet han skrivit:


Öppet brev angående det beslut hyresnämnden har fattat i ”kamphundsfrågan”

 

Det beslut hyresnämnden fattat 2010 12 22 att bostadsbolag kan neka hundägare boende på grund av hundras både förvånar och bedrövar mig.


Några frågor finns som jag gärna skulle vilja ha svar på.


För det första skulle jag gärna vilja veta varför Ni inte hört hundexperter innan Ni tog Ert beslut?

Jag såg i Ert beslut att Botryggs ombud hade hänvisat till en artikel i en tidning där jag bland annat var öppen för ett förbud. Om detta användes som någon typ av grund i Ert beslut så är det anmärkningsvärt. Att jag skulle vara öppen för ett förbud som det stod högst upp i artikeln är inte sant. I alla fall inte något förbud mot vissa raser, vilket framgår längre ner i samma artikel.

Jag har svårt att tro att Ni tagit ett beslut som är så pass viktigt för hyresgäster och för människor utan att ta in synpunkter av experter i ämnet. Att Ni tagit ett viktigt beslut som detta endast på grund av det som ibland kan stå i media, okunnigas tyckande eller eget tyckande finner jag osannolikt eller mycket oseriöst.


Sen undrar jag hur ni kommit fram till vilka raser som omfattas av detta förbud?

Och hur ni avser att göra med blandraser?


Menar Ni att exempelvis American Staff skulle vara farligare än andra hundar?

I så fall, vad har ni fått det ifrån?

Det vill jag veta, inte bara på grund av Ert beslut utan också av andra anledningar. Jag träffar hundratals och åter hundratals hundar varje år.

En stor mängd av dessa är bland annat American Staff och Engelsk Staff och jag har en helt avvikande uppfattning. Jag anser till och med att en stor del av dessa hundar är vänligare och trevligare mot exempelvis människor än vad många andra raser är.


Efter ett samtal jag hade med Rikskriminalpolisen polishundtjänsten framgick att nästan 80% av omhändertagna hundar under 2009 var blandraser, inte renrasiga hundar som ni nu beslutat om.


Det innebär att om ni vill göra olika bostadsområden säkrare så borde ett förbud mot blandraser ge mycket större effekt.

Och i så fall, hur skulle Ni lösa problematiken med vilka raser som ingår i en blandrashund?


Enligt Rikskriminalpolisen polishundtjänsten var alltså endast 20% av de omhändertagna hundarna renrasiga. Av dessa 20% var endast 5 stycken av rasen American Staff. Av dessa fem individer så är det svårt att säga med exakthet hur stor del som ligger på ägaren eller på hundens mentalitet.


Det innebär att Ert beslut att bostadsbolag ska kunna neka boende till de personer som äger en American Staff överhuvudtaget inte ger ett säkrare område.

Det enda Ert beslut innebär är diskriminering och en fara för människors välmående. Det är ingen nyhet att ett hundägande är bra för hälsan, bra för människors välmående.


Dessutom är det så att hyreslagen redan reglerar farliga och störande hundar, varför beslutar ni då ett diskriminerande beslut mot speciella raser?


Ert beslut kan också i längden bli en klassfråga. Att Ni öppnat upp möjligheten för bostadsbolag att ha dessa bestämmelser innebär att inom en snar framtid med största sannolikhet de allra flesta bostadsbolag ha dessa bestämmelser.

Det innebär att de många gånger unga killar och tjejer där hunden är ett sätt att motionera, att ha en fritidssysselsättning begränsas kraftigt.

Vad tror Ni det kan innebära?

Jag själv och många med mig kan välja mitt boende, det kan inte de flesta unga killar och tjejer i förorten.

Jag tror att Ert beslut i längden kan göra ett bostadsområde betydligt osäkrare, på grund av diskriminerande bestämmelser, än vad ett sunt och normalt hundägande kan göra.


Om jag inte förstått Er fel så har man sneglat på Svenska Kennelklubbens kamphundslexikon när man beslutat om vilka raser som är farliga.

Det är ett stort misstag och en kraftig feltolkning av lexikonet.

Detta lexikon beskriver bland annat vilka hundar som omfattas av begreppet ”kamphundar”. Inte att dessa är farliga!

Det beskriver vad dessa hundar en gång i tiden nyttjades till, inte vad dessa hundar är kapabla till och används till idag.


Man skulle kunna göra ett ”krigshundslexikon” av vissa hundar. Alltså hundar som nyttjas i krig. Hundar som ska försvara hangarer, människor eller områden med ibland dödliga attacker. I detta lexikon skulle många kända och accepterade hundar hamna, bland annat Schäfer och Belgisk vallhund.

Eller varför inte ett lexikon över de hundar som biter mest. Ett ”hundbettlexikon”, där skulle det med största sannolikhet finnas hundraser som Ni med största sannolikhet inte ens reflekterat över. Hundar som idag många gånger klassas som den perfekta familjehunden.


I ”kamphundslexikonet” finns i huvudsak endast hundar som för hundratals år sedan kämpade hund mot hund. I ett ”krigslexikon” skulle det finnas hundraser som har till uppgift att attackera människor.


Jag hoppas att Ni inte missförstår mig när jag tar upp ett exempel om ett ”krigslexikon” eller ett ”hundbettlexikon” och väljer att besluta om möjligheten att förbjuda alla hundar, utan att Ni istället inser vilket misstag Ni gjort genom att följa ett ”kamphundslexikon”.


Ni har alltså helt ”missat målet” när Ni tagit beslut om möjligheten att bostadsbolag ska kunna neka hundägare till vissa raser boende.


Hur klyschigt det än kan låta så är det en ägarfråga, inte en hundfråga om ett område ska vara säkert eller inte.


Att det är en ägarfråga är alla hundexperter i princip helt överrens om. Man kan testa hundars mentalitet på hundar som bitit människor och nästan alltid så kan man dra den slutsatsen att – ”om hunden hade varit i ett annat ägande så hade detta med största sannolikhet aldrig hänt” – ändå så beslutar Ni om några speciella raser.




Dessa frågor önskar jag svar på.


Vänligen


Fredrik Steen, hundexpert, författare och bloggare


 http://www.djurmagazinet.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=1030%3A%C3%B6ppet-brev-till-hyresn%C3%A4mnden&Itemid=1031

Av Camilla - 22 december 2010 20:44

Min kamera är ju långt ifrån bra, men här kommer ett litet filmklipp från när alla raser skulle spatsera in i ringen för att tävla om bästa avelsgrupp =)


Av Camilla - 20 december 2010 19:15

Söndagen var det dags för utställning för Tyras syskon, mor och pappa. Hon hade givetvis en hel drös med släkt till där, men jag koncentrerade mig på dom jag känner igen =)


Jag är hel kass på utställning och veta vad som är vad och i vilken ordning allt ska ske. Så om ni vill veta korrekta resultat så kan ni gå in på www.capatosta.se och därifrån finns det länkar till Tyras syskon.


Hur som helst så började söndagen med ett sju jäkla väder, tog 2 timmar upp och jag som tyckte jag var ute i god tid kom försent mot vad jag velat. Som tur var, hann jag till nio iallafall så jag inte missade något av utställningen.


När jag kom ner till ringen där amstaffarna skulle befinna sig såg jag Marika, hon som äger Speedy, Tyras pappa. Jag är dålig på engelska men kände att jag ville säga hej iallafall så jag går fram och försöker prata lite på knacklig engelska. Till slut säger jag till Marika: " I´m so kass on english" och skrattar, vilket hon också gör =)


Först ut var Diamon, Tyras helbror. Han fick en 1a och sen när det var dags för själva tävlingen om placeringen, kom han 3a. Diamon är så himla snygg tycker jag =)


Efter det var det dags för Rozzo, Tyras halvstorebror, och Rozzo tävlade i samma grupp som Speedy, Tyras pappa. Dom tävlade i championklass. Rozzo fick en 1a först och när det var dags för placering, kom han på reservplats. Speedy vann den klassen och placerade sig som 1a alltså =)


Speedy vann en massa annat som jag inte kan återge, men att han är bäst kan man ju lätt förstå =)


Sen var det dags för Lilo, Tyras helsyster. Hon fick en 1a och placerade sig inte, tror jag, kan minnas fel.


Sen var det dags för Smilla, Tyras halvstoresyster. Vet inte riktigt hur det gick där egentligen, men tror hon placerade sig som 2a i sin grupp =)


Som ni märker är jag dålig på det här *skrattar*


Sen var det dags för avelsklass, det betyder att tiken eller hanen till avkommorna ställs ut samtidigt i grupp. Capa Tosta vann den och fick HP. Tror HP betyder Hederspris =) Var flera som var anmälda att delta i avelsklassen med var bara Capa Tosta som ställde upp.


Sen var det dags för uppfödargrupp och där kom Capa Tosta 2a, det var Zican´s Kennel som tog hem vinsten där. Uppfödargrupp innebär att då är det avkommorna som tävlar ihop i en grupp. Om jag inte minns fel så fick Capa Tosta även här HP.


Jag som inte förstår någonting av detta frågar Luigi lite fint att när är det dags för avelsklassen? Då skrattar Luigi till och säger att den är ju avklarad och att Capa Tosta vann den =) =) Det är tur att dom är så snälla och har överseende med mig *skrattar*


När allt var klart så var det en lång väntan på att den stora finalen skulle vara. Så jag passade på att gå runt och titta på allt som såldes. Jag köpte ingenting till Tyra. Däremot en samlingspärm för alla papper och en bok.


När det närmade sig så gick vi bort till stora A-hallen där finalerna skulle gå. Jag hann se prisutdelningen som jag berättat om i ett tidigare inlägg. Vi fick vänta och vänta och vänta så var det dags för bedömingen av avelsklasserna. Då tävlade alltså Capa Tosta mot alla andra raser som vunnit avelklass i sin ras. Så det var stor blandning av hundar därinne. Mina nerver var mer utanpå än i min kropp. Första gallringen och Capa Tosta är kvar. Nu bankade mitt hjärta hårt och det slutar med att Capa Tosta placerar sig på 5e plats av alla raser som deltog! Stort Grattis Maria och Luigi! Och Camilla, Carola, Carro och Ullis!


Sen var det dags för Tyras pappa att tävla om bäst i grupp 3. Amstaffen som ras tillhör grupp 3 och massa andra raser också, så då var det dom som tävlade mot varann. Första gallringen och Speedy var kvar och sen händer det som är så häftigt att få uppleva och jag hör mig själv skrika och plötsligt står jag upp och apploderar så jag tror handflatorna skulle slitas upp =) =) Speedy vann!!!!! Jag fick rysningar över hela kroppen och stort Grattis till Marika och Speedy! Nu tror jag att eftersom han vann sin grupp så tävlade han i något mer, men jag stannade inte kvar till slutet.


Vilken toppen dag! Men tro mig, jag var helt slut när jag efter 2 h körning hem i snökaos äntligen klev innanför dörren. Jag har massor med kort, men min kamera funkar inte i det ljus som var därinne. Bjuder på några kort nu, men fler kommer imorgon. Tack alla från Capa Tosta gänget för en otroligt trevlig dag!


  Marika och Speedy ( Tyras pappa ) Blev något fel på ljuset så det enda dom hade var en strålkastare...   Här har dom radat upp sig alla som tävlar i avelsklassen. Först står Maria med Lupa (Tyras mamma) Bakom på rad från vänster räknat: Carola med Lilo, Camilla med Rozzo, Ullis med Smilla, Carro med Diamon.   Dålig bild men ni ser kanske att här står alla olika raser uppradade som ska tävla i avelsklassen.

Vet inte vad denna hunden tävlade i, mentyckte den så rolig ut med sin fluffiga päls =)  

Av Camilla - 20 december 2010 19:01

Vilken härlig helg jag haft! Helgen har bara inneburit hund i olika dess slag. På lördagen så åkte jag upp och tittade på Svenska landslaget som tävlade i lydnad i Nordiska Mästerskapet. Så häftigt att se de allra bästa tävla och det gör ju sitt att sitta på en läktare och titta, vilken stämning! Jag hade trevlig sällskap av Carola ( Lilos matte ) och Maria ( Tyras uppfödare ). Fick en present av Maria, som jag berättar om senare.


När vi satt där och tittade på de olika lagen som tävlade så hände en tråkig sak. När en av tjejerna från det svenska landslaget hade ställt sig i startposition så händer något med ljudanläggningen och det smäller till. Lät nästan som ett skott och ljudet gjorde riktigt ont i öronen. Den stackars, stackars hunden blev ju självklart livrädd och försökte ta sig ut från planen där dom var. Ekipaget fick ta en paus för att försöka samla ihop sig, men det syntes långan väg att hunden inte tyckte det var någon vidare rolig ide det här med att springa runt och försöka prestera. Jag hoppas innerligt att hunden kommer över det så det inte blev befäst denna otäcka upplevelse.


Programmet var uppdelat på 2 dagar, så jag såg ju bara lördagens moment. Alltid lika härligt att se Mona med sin Alfred när dom tävlar. Mona utger ett sånt lugn när hon är inne på planen, hela henne kropp sänder ut lugn och det tycker jag ser så seriöst ut och proffesionellt.


Jag hann se prisutdelningens slut på söndagen och Sverige fick brons i Nordiska Mästerskapet! Stort Grattis till landslaget som kämpat så bra! Tycker faktiskt det är en skam att det inte uppmärksammas sånt här i svensk sport. En sak är säker, att jag ska verkligen försöka komma iväg och titta på när SM går nästa år, för det är enormt lärorikt att se!


Jag har pratat hela tiden om att det känns som att alla pusselbitarna finns när det kommer till Tyras situation men att det inte finns någon som kan lägga ihop dom till ett helt pussel. I lördags när jag kom hem så öppnade jag presenten jag fått av Maria. Vet ni vad det var? Såklart inte *ler* Men jag blev alldeles rörd av det. Jag fick ett pussel och det är en bild av Tyra när hon springer i maskrosorna. Tusen Tack Maria för det fina pusslet och för den fina tanken som ligger bakom. Nu hoppas vi att Kerstin Bergvall är en hejjare på att lägga pussel =) =)


  


    Norge tog guld, Finland silver, Sverige brons och Danmark kom 4a =)  



Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards