Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under maj 2011

Av Camilla - 25 maj 2011 19:15

Idag gjorde jag en upptäckt som berörde mig känslomässigt. Känslor som dök upp var ilska, frustration och rädsla. Jag blir mörkrädd när jag nu börjar inse hur saker och ting har gått till och givetvis dyker det upp tankar i huvudet hur länge har det försegåtts och vad mer finns under ytan.


Det som gör mig riktigt förbannad är att det faktiskt finns människor därute som inte förstår bättre och inte har några som helst bekymmer med att kränka och sparka på sådanna som redan är svaga och utsatta.


Jag tänker inte gå in mer på det här nu eftersom att sista ordet inte är sagt än. Men en sak är säker och det är att jag kommer kämpa och inte ge mig förrän de som har rätt till det, får upprättelse!


Ska jobba inatt, men är sen ledig i några dagar och det längtar jag till!

Av Camilla - 21 maj 2011 18:30

Idag åkte jag med Pillan och hennes Malin till Bro-Håbo och tittade när Pillan tävlade med Torsten. Vilken otroligt positiv förändring Torsten gjort sen jag såg honom sist ute på planen, det är så roligt att se =)


Mona var där också, hon kammade hem vinsten med sin Alfred i Elit och vann även Lydnadsklass 3 men med Anton. Det är alltid lika roligt att träffa Mona, för hon är en sån go och rar brud och svarar alltid så tålmodigt på alla mina frågor *skratt*


Det var ingen som styrde upp ett första pris i Klass 3 idag, var en noggrann och rättvis domare som jag inte minns namnet på.


Nu känns det skönt i själen när man varit iväg och fått vara hundnörd igen, tack för en härlig dag Pillan, Malin och Mona =)


    Bilden högst upp är det Mona och Anton och bilden här ovan är det Pillan och Torsten =)


Av Camilla - 20 maj 2011 22:13

Vi börjar närma oss 1 års dagen för då Danmark bestämde sig för att införa rasförbud i sitt land för vissa särskilda raser.


Det här tycker jag är oerhört beklagligt att vi i modern tid får uppleva sådan enorm okunskap!!!! Det här är ett ämne som berör mig väldigt mycket och jag försöker vara en öppensinnad människa som försöker förstå saker som jag inte alltid håller med om.


Fast i det här fallet känner jag att det finns inget att förstå, för hur kan man på 2000-talet fatta ett sådant korkat beslut som både innebär diskriminering och succesiv utrensning av valda grupper och intala ett helt land att det är ett korrekt tillvägagångssätt.


Ett land som har ett tänk som att man löser problem genom att förbjuda vissa raser är ett land jag inte kan stödja eller kommer kunna respektera!!!! Nu kanske det kan upplevas omoget och drastiskt, men jag känner att om Danmark i nutid anser sig kunna stifta en lag om rasförbud, så undrar jag vad som komma skall härnäst med tanke på deras syn på problemlösning.


Jag kan förstå att man känner obehag för vissa hundraser, men när ska människan vakna upp och inse att det handlar om vem som håller i snöret och att alla hundägare oavsett stora eller små hundar bär ett ansvar. Har man ingen ansvarskänsla eller kunskap om sin hund, då blir det i slutändan ingen bra lösning på ekvationen.


Jag är emot att upprätta förbud, för det är att kring gå ett problem. Många därute vill ha sina skyggslappar på sig och skapar en egen trygg falsk tillvaro i tron om att förbjuder man saker så försvinner dom.


Jag hoppas att Sverige är ett land som kommer föregå med gott exempel och sätta värde på information, kunskap och respekt och inte gå samma väg som Danmark valt att göra.


Det är tragiskt och patetiskt att upprätta sådanna här förbud och försöka intala sitt lands befolkning att det löser problemet. I mina ögon är det att föra sitt folk bakom ljuset och försumma och förbruka deras förtroende.


När ska människan vakna upp och inse att det finns nästintill inga problem som man löser genom quick fix - snabba lösningar, utan för att komma framåt behöver man gå kunskapens väg och inte den korrupta fördomsfulla vägen.


Om Sverige någon dag skulle få för sig att tvinga sitt folk till ett ställningstagande i den här frågan, hoppas jag verkligen att du tar ditt ansvar och röstar nej till ett rasförbud och istället JA till ökad kunskap och förståelse!!

Av Camilla - 20 maj 2011 21:59

Nu är det ju en vecka sen som jag vinkade av Paula på Arlanda och vår Cesar Millan tripp var över. I flera dagar efter så var det nästan som att jag hade träningsvärk i munnen pga allt babblande oss två emellan *skrattar* Det går inte att förklara med ord hur roligt det är prata om hund med någon som brinner för det lika mycket och som delar ens stora intresse här i livet.


Jag börjar känna att abstinensen börjar krypa på så imorgon är jag glad att det står hund på agendan. Det är min vän Pernilla som barmhärtigar sig över mig och tar mig med ut och luftar mig lite, och det ser jag fram emot!


Ikväll har jag verkligen haft inspiration att skriva, så jag slog till på 2 inlägg som jag sparat som ska publiceras på bloggen som jag gästspelar lite i. När jag fick förfrågan så blev jag lite rädd först att jag inte skulle ha något att skriva om, men inser nu att jag har för mycket att skriva om så jag får svårt att dela upp allt *skrattar*


Jag känner att jag skulle vilja dela med mig av min berättelse om Tyra, men får nog fundera ett tag till på det, eftersom jag inte riktigt kan se hur det ska kunna bli ett hyffsat kort inlägg. Min tanke är att jag ska dela upp det, men tror att jag kommer krångla till det för mycket då. Så tror att jag får helt enkelt skriva allt i ett svep och sen dela in det som en följetång.


Jag har blandade känslor i att jag vill dela med mig av bilder på hennes utslag osv osv, på ett sätt vill jag ju sprida kunskap men på ett sätt gör det ont att visa upp henne på det viset. Tror att jag kanske får ta ett inlägg med bara bilder så är det ur världen sen....Får se hur jag gör.


Har haft lite funderingar på att skriva ihop något och skicka in till amstaffklubbens egna tidning, men så har jag börjat tänka att vem vill läsa det, men tror nog att jag ska skicka in något och sen får dom göra som dom vill med det =)


Jag gillar ju att skriva, så det känns så roligt att nu få vara lite gästbloggare i en annan blogg och på det viset kanske nå ut till människor man annars inte skulle kunna ha möjligheten att nå. Sen känns det oerhört bra att göra det lilla jag kan i kampen mot att försöka bekämpa alla osmakliga och idiotiska fördomar som finns därute!!!!


Alla kan vi göra något även om det kanske till synes verkar pytte pytte lite, men tillsammans kan det skapa förändring som inte vore möjlig utan just den lilla pytte pytte pusselbiten som just du bidrar med =)



Av Camilla - 20 maj 2011 07:46

Godmorgon alles därute! Idag är jag tröttare än tröttast tror jag, känner mig inte laddad att sitta på utbildning hela dagen, men eftersom det är en sån bra utbildning så kommer nog dagen gå fort.


Här har ni adressen till bloggen jag kommer blogga i ibland:


http://kamphund.bloggsida.se/


Mitt inlägg kommer någon gång under dagen att publiceras =)


Igår kväll kom allt över mig igen och det var riktigt dystra tankar. Jag satt och tittade på kort och det gjorde så ont i mig när jag ser Tyras fina bruna ögon och hennes vackra prick på ryggen och jag inser att jag aldrig kommer få träffa min älskade Japan flagga i det här livet mer.


Emellanåt blir jag faktiskt lite chockad över hur mycket jag saknar henne och hur ont det gör. För som jag skrivit förut så har mitt förnuft fattat alla bitarna men känslorna har på något vis stannat på stenåldern i jämförelse var förnuftet befinner sig.


Jag börjar förstå allt mer det Kerstin Bergvall förklarade för mig, att förlora en hund är aldrig lätt, men att förlora en hund som varit svårt sjuk och som man kämpat för är ännu svårare.


Jag ville så gärna rädda henne men kunde inte.....


Näpp deppiga ord en sån solig dag, så nu tar vi nya tag och ser vad denna dag kan erbjuda!


             


Av Camilla - 19 maj 2011 19:57

Imorgon gör jag premiär som vikarie på en blogg som kämpar för fördomar mot kamphundar, ska bli roligt och spännande att se om några läsare uppskattar det jag kommer dela med mig av  


Mitt stora bekymmer kommer nog att bli att jag inte ska bli så långrandig i mina inlägg utan försöka hålla mig lite mer i lättläst längd på inläggen. Det kommer bli en utmaning för mig som gärna svamlar fram och tillbaka och hit och dit, tja, ni som följt min blogg ett tag vet ju *skrattar*


Jag kommer inte att sluta blogga i min egen blogg, utan det jag skriver om i andra bloggen kommer vara mer fokuserat på just fördomar, erfarenheter, kunskap, upplevelser kring benämningen kamphundar. Nu är det egentligen ett ord jag ogillar skarpt, för det för inget gott med sig i folks ögon idag och med handen på hjärtat så för det inget gott med sig i mina ögon heller egentligen. För mig är det bara som ett ord jag dumt nog accepterar att man använder sig av när man pratar om vissa raser, istället för att prata om just de raser man har i åtanke.


Fast saken är ju den att folk vet inte vad de menar för raser och därför slänger de ur sig kamphundar som en nedsmutsad svordom, pga brist på kunskap helt enkelt.


Ja, ja det var lite svammel från mig denna torsdagskväll efter en låååång dags utbildning. Åh vad jag saknar hund såhär när solen skiner och bjuder på härligt väder och ljusa kvällar. Tyra du fattas mig så oerhört mycket, om du ändå vore här  


    

 

   

Av Camilla - 19 maj 2011 07:54

Idag ska jag spendera hela dagen på utbildning. Det är en rätt rolig utbildning som vi får gå genom jobbet så känns inte alls trist som det ibland kan göra när man måste iväg på diverse saker. Klart jag önskar att det vore en heldag med hund istället, men ibland behöver man ju lära sig lite andra saker också *skratt*


Jag saknar verkligen hund i mitt liv, men den som väntar på något gott sägs det =) Saknar att träna hund, det är ju så jäkla roligt!!


Nä får skriva mer vid ett annat tillfälle, har lite brådis nu. Ha en underbar dag mina små därute! =)

Av Camilla - 18 maj 2011 22:32

Idag tävlade Tyras syster Lilo i lydnadsklass 1 och kammade hem ett första pris och placerade sig som 3a. Wow vilken känsla det måste vara att få stå på pallen!


Carola som äger Lilo är en sån otroligt duktig och motiverad pingla, hon kommer gå långt med Lilo, dom är ett sånt fint team! Kanske låter larvigt att säga såhär i efterhand, men jag visste hela tiden att dom skulle fixa ett första pris idag, nu är dom på gång och det är nog få saker som kan hindra dom =)


Önskar jag vore där, där dom är, men med Tyra då såklart, men jag får ta revansch om några år istället, och då med en annan hund.


Jag önskar Carola och Lilo all framgång, och jag vet att framgång är lite utav deras signum *ler* Jag har alltid sagt att Carola är en superkvinna, jag ser verkligen fram emot att följa dom och deras framtida segrar =)


Stort Jätte Grattis Carola och Lilo och även ett Stort Grattis till Lilos uppfödare, Maria och Luigi på Capa Tosta Kennel!!!


    Carola och Lilo =)

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards