Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under februari 2012

Av Camilla - 26 februari 2012 19:48

I förmiddags gick vi ut på långpromis i det strålande vädret. När vi kom till en park där det var fullt med änder blev Aysha eld och lågor, hon blir en riktig smygare när hon spanar in något som hon vill ta sig en närmare titt på ( läs mumsa i sig ). Det gav oss fin fint tillfälle att träna på att inte bli sjövild när man ser änder och Aysha klarade sig relativt bra på ett visst avstånd. Vi sprang på några olika statyer och en staty som var en naken kvinna tyckte Aysha var otrevlig, hon nosade och nosade och såg ut som att hon inte alls kunde förstå varför personen skulle vara så oresonerlig och inte hälsa tillbaka. Den statyn var hon inte så framfusig på, men när vi kom fram till småstatyerna som såg ut som 2 katter som låg still på en bänk var hon inte lika försynt *skratt* Snacka om snopen hund när hon kom fram och insåg att dom inte var riktiga.


På eftermiddagen drog vi till skogs, tänk vad skönt solen värmer när det är vindstilla, underbara vår, snälla var här för att stanna nu och se till att smälta bort den sista isen som finns i skogen på gångstigarna. Vi gick vår slinga i skogen och sen tränade vi lite stå i grustaget och även lite följsamhet. Aysha söker upp min höger sida så fint och följer den på ett tillfredställande sätt. Dock är hon lite väl långt ifrån mig på höger sida och går liksom lite bakom mig, men jag är så nöjd över att hon erbjuder ett sånt fint beteende bara sådär.


Tog lite kort på min fina tjej, jag tycker hon är så vacker!


 

Fina Aysha tränar på att stå och stå still tills hon får frikommando, vi tränade lite utställningsträning inför nästa lördag då hon ska visas upp och få ett domarutlåtande, det ser jag fram emot!


   

Aysha ser nästan ut som en ridgeback på ryggen =)


 

Mattes fina fina tjej!


 

Hon är min fina tvättbjörn!


 

Mitt hjärta!


 


 

Här står hon fint uppställd, men det styrde hon upp själv bara sådär =)


 

Tycker kortet ovan blev så lyckat, hon är så ståtlig min fröken tvättbjörn!

Av Camilla - 23 februari 2012 18:38

Idag har det varit vår ute, jag har jobbat natten till idag men vaknad vid 11 redan och kunde inte somna om för jag ville ut i det fina vädret. Packade väskan och så drog jag och Aysha till skogs. Hon var helt lyrisk över att få rejsa runt och hon kommer så fint på inkallningen. Jag har även börjat lägga till att hon inte får sticka iväg så fort hon fått belöningen för att hon stannat utan får vänta tills jag säger varsågod. Även det går bra tycker jag.


Eftersom det har regnat hela natten till idag och dessutom var flera plus grader var det en större vattenpöl i grustaget som vi var vid först. Vad tror ni att damen får för sig att göra? JO bada *brrrrr*


Man ser riktigt hur kallt hon tycker det är om baktassarna men ändå ska hon promt smaska isbitar och gå runt i det iskalla vattnet.


Efter det så körde vi lite övningar med apporten. Min tanke är inte att det ska vara någon seriös sökövning utan vi gör det här för att jag vill att hon ska få en positiv bild av apporten, vilket hon får, sen har den inte så stort värde i hennes ögon vilket man ser i slutet av filmsnutten då hon väljer att lämna apporten och komma själv när jag ropar.



Efter vi var klara här så åkte vi vidare till landet där vi gick en sväng. Aysha for högt och lågt överallt och nosen i backen. Jag har en liten egen teori kring mitt koncept, det är kanske inte det bästa, men jag märker att det ger resultat åt det håll jag vill åt så jag låter det vara som det är. Fast i sista filmsnutten så väljer jag att inte tolerera att en sork är mer värd än mitt ord, fast egentligen har jag redan gjort bort mig när jag väljer att inte tolerera hennes prioritering eftersom jag tjatat sönder inkallningsorden redan när jag väljer att genomföra att det inte är ok.


Jag talar om att det inte är ok genom att gå fram till henne och muttra åt henne, flyttar henne en bit från sorkhålet och stannar henne där, sen går jag en bit bort och så ropar jag igen, och då kommer hon direkt. Så skulle jag gjort på en gång när jag valde att ropa på det vis som jag ropar när jag vill att hon ska komma hela vägen till mig, jag skulle inte ha tjatat ut orden på det här viset som jag gör, men som sagt, nästa gång får jag planera annorlunda och göra annorlunda såklart. Något jag annars blir stolt över är att hon vänder riktning när jag ropar häråt, det ordet betyder inget annat för stunden i mina kriterier, lite längre fram kommer jag vilja att häråt även ska innebära att hon kommer mer nära mig men behöver inte komma ända fram utan hålla sig inom en viss radie. Men för stunden är jag nöjd med att hon bryter det hon gör och vänder om.


Mitt koncept är att jag och Aysha ska vara mkt "lösa" tillsammans, att hon spårar och  håller på är inget jag egentligen uppskattar, men väljer att inte gå in och bråka där ännu och kommer nog aldrig göra, utan det jag försöker få till är att oavsett hur gott det luktar ska hon tycka att jag "luktar" bättre, men idag som sagt förlorade jag mot en sorkjäkel *skratt* Konceptet innebär också att det inte är tabu belagt att vara lös och springa åt olika håll, hon ska hålla koll på mig och jag ska inte hålla på och styra henne för mycket. Vill även att hon ska få känslan att vara lös är inte så märkvärdigt. Många hundar som äntligen blir lösa sticker ju och så känns det som att dom springer allt vad dom orkar åt ett helt annat håll än sin förare bara för att dom vill passa på när ändå tillfället ges och dom vet inte när det kommer komma igen. Har varit där med en hund och vill inte vara där igen.


Aysha har en väldigt stor radie hon kan vara ifrån mig när vi är ute, ibland ser jag henne inte, men i ärlighetens namn så varje gång jag ropat har hon kommit vilket jag värderar oerhört högt, eller ja inte när hon letar sork då *ler* 


Jag gillar även att hon när hon är lös väljer att spontant komma till mig, det är också lite utav mitt koncept, hon ska vilja söka upp mig och i och med att hon gör det så betyder ju inte själva friheten mer än kontakten med mig, vilket är en mycket viktig grundpelare i en relation i mina ögon sett.


Jag har svårt att förklara själva konceptet men huvudsaken är ju att jag har det i huvudet och själv vet vad jag vill och hur min plan ser ut och hittills utvecklas det som jag vill och det glädjer mig mycket.


Jag och Aysha var ute i lite över 2 timmar så jag har en trött tjej hemma ikväll och trött Aysha är likamed nöjd Camilla så det är en win and win situation här hemma ikväll *skratt*


Alla gör vi fel och har våra brister. Jag tänker inte bara lägga upp bra saker i vår träning som jag och Aysha lyckas med, utan därför väljer jag att lägga upp filmklipp där man tydligt ser och hör mina fel och brister, men jag känner mig så pass trygg i mitt tänk att jag bjuder på det =) Många gånger filmar jag även för att jag såklart vill bevara minnen på film men även för att se hur jag beter mig och någon mer sorksituation kommer jag säkert hamna i, men jag ska göra mitt yttersta för att Ayshas konto inte är mer på plus än vad mitt är =)





Här ovan är sorkfilmen, tänk att dom där små gnagarna ska vara så intressanta och roliga =)
   
   
   
   
  

Av Camilla - 18 februari 2012 23:27

Har ju kört lite pall träning med damen, mest för att träna hennes huvud som gillar att tänka så det knakar =) Sen är det ju också en bonus att hon inser att hon har en bakdel. Däremot har vi inte fått till det här med fotpositionen, men så har hon som sagt inte varit hos oss så länge än heller.


Något som däremot går framåt till min stora glädje det är inkallningen, har dock inte börjat använda mig av hit ännu utan ropar Aysha kom och i 8 fall av 10 kommer hon och även om andra hundar är med, så det känns riktigt roligt!


Har ju även varit på ringträning med henne i tisdags, första gången hon var i en sådan situation och hon klarade det över förväntan! Aysha lät lite hysterisk i början och var speedad men lyckades i det stora hela fokusera bra och hör och häpna, jag tyckte det var roligt!! Trodde jag aldrig att jag skulle tycka, men jösses vad kul det är och vilket fint samspel man får med hunden!


Här kommer ett litet filmklipp på Aysha och pallen =)



 

Av Camilla - 18 februari 2012 22:32

Idag har Tyras kull, Napoli kullen fyllt hela 3 år, jösses vad tiden går fort. Hoppas ni alla skämt bort era Napoli barn och jag hoppas innerligt att min älskade ängel haft en strålande dag med mycket bus och gott att äta och mängder med sockor att stjäla.


Jag har ju extrem blogg torka och vill ju inte ha det så, men har inte haft någon inspiration alls till att skriva, vilket är synd, för nog allt finns det att skriva om.


Ska försöka se till att bättra mig på skriv fronten för saker sker ju det är ju klart som korvspad när man har ett stycke Aysha med i bilden *skratt*


Något som däremot skrämmer mig lite, det är att jag märker hur hon kryper in, innanför skinnet på mig nu, en dag så tittade hon på mig sådär och då kände jag det så starkt. Det jag bara kännt med Tyra och Rhino, att hon liksom såg in i min själ och rörde vid den.


Tror att jag och Aysha håller på att bli ett team, och det gör mig glad, men som ni förstår på samma gång är det skrämmande.


Hoppas ni alla har en skön helg därute! Vill gratulera Kennel Goldroad´s som fått valpar =) Och måste ju även Gratulera Tyras syster i Finland, Cuma, hon har också blivit mamma =) Och så har vi ju förstås Kennel Bootcamp som också har ett gäng valpisar och när jag ändå är igång så har ju även kennel Zican fått småttingar, stort grattis alla till era små raringar därhemma =)


Over and Out!

Av Camilla - 9 februari 2012 17:37

Ja nu har det gått ca 2 månader sen Aysha anlände hos oss och vad har vi då lyckats åstadkomma under dessa 2 månader ihop? Ja, en sak är säker, Aysha har lyckats styra upp en härligt lång lista på saker hon ansåg vara ytterst viktigt att såhär i lära känna varandra fasen få gjort.


Aysha har visat att hon tycker om att spela tv spel, men har dåligt humör om det inte går som hon vill och då rök spelkontrollen till vårat PS3, därav har hon spelförbud på obestämd tid.


Aysha uppskattar även att zappa på tvn när vi ej är hemma, men måste dykt upp ett tv program som hon inte stod ut med och fimpade då ena fjärrkontrollen till ena tvn och får numera inte tillgång till att egen zappa längre.


Aysha är heminredare ända ut i tandspetsarna vilket hon har stort behov att få utlopp för så hon har flyttat om på en hel del lösa saker i vårat hem, synd bara att våra saker ej tål hennes hantering, men det är ju inte damens fel, om man frågar henne.


Aysha är en sån där pappersförstörare, hon ser dock ingen vits med att hålla isär viktiga papper och mindre viktiga papper, it´s all the same shit in her eyes.


Aysha är mångsidig och kan även förvandlas till pantburksmaskin, men bör upplysas om att de pantflaskor ni väljer att panta hos Aysha erhålles inga kvitton efteråt och de disikerade flaskorna får du fint städa upp själv.


Aysha kan även utöva ninja konst, balanserar så fint uppe på köksbänken när vi ej var hemma och plockade nogrannt ut den största kökskniven ur min kruka jag har där, fylld med olika köksredskap. Men som den sanna ninjan hon är vill hon ha den största kniven som hon då väljer ut, drar upp ur krukan och hoppar ner från bänken, bär fint in i vardagsrummet och vad vet jag, kanske kör lite tricks för att avsluta att tugga sönder själva handtaget på kniven.


Aysha öppnar dörrar, spelar ingen roll om dom går inåt eller utåt, har du inte dörren låst är hon puts väck och iväg på nya upptåg.


Aysha har även en kolossalt bra balansförmåga, på privatlektion då vi var i en inhängnad hage med fårstängsel så sa det bara vips så stod Aysha uppe på staketet och balanserade för att sen göra ett svanhopp och fastna med ena benet och sen hänga där en stund för att sen springa iväg. För er som inte vet är fårstängsel sånna där med STORA hål i, men är det någon som ska lyckas med att fastna i ett sådant, så är Aysha den som kan fixa till det.


Denna dam har alltså lärt mig att hon är en utmaning hela hon och att hon är full av ideer och satyg som jag gärna kallar dom. Hon är otroligt påhittig på gott och ont *skratt*


Men om vi ska ta det ur min synvinkel så håller jag och Aysha på att lära känna varandra fortfarande såklart och vi har långt kvar innan vi kan säga att vi känner varandra, men vi tar det pö om pö och det får ta den tid det tar.


Inkallningen går bättre och bättre, och detta är en tjej som älskar att jobba, kan dock ha lite kort stubin i att ha tålamod att behöva vänta, men vi tränar på.


Aysha kan nu vara hemma ensam utan att slakta hela hemmet, men säg inte att jag sagt att hon slaktar det, för i hennes söta små ögon är hon ju en fenomenal heminredare på alla sätt och vis *skrattar*


Det var en liten uppdatering från oss, och jag måste säga att lyckas jag tygla denna lilla illbatting, ja då törs jag påstå att den dagen kan jag nog kalla mig erfaren hundägare =) Hon är som en vildhingst som är fångad i en liten amstaffs kropp och som egentligen är otämjbar, men jag ger inte upp i första taget *ler*


Lycka är att få springa fritt och fort ska det gå =)


Vackra skapelse <3


   

För er som inte kan tro att Aysha är en riktig illbatting kan jag intyga att denna bild gör henne mer rättvis än alla dom andra där hon vaggar in er i falsk trygghet om att vara ett litet ljus till hund *skratt*


      

  Hon känns som en liten orädd dam, hon är inte bang för att utforska saker på egen hand och ta sig för nya utmaningar =)


     

Min galna lilla hoppetossa <3


 

Aysha blir mer och mer duktig på att söka ögonkontakt, här har Ronnie fångat oss på bild =)


 

Här är vi radarparet, Aysha som är vildare än vildast och jag som förmodligen kommer bli gråhårig innan året är slut pga Ayshas alla härliga upptåg och ideer *skrattar* Men det är det värt! Hon är en underbar hund på alla sätt och vis och sakta, men säkert har hon börjat krypa in i mitt inre mer och mer.

Av Camilla - 7 februari 2012 21:11

Finns inga ord i världen som kan beskriva det vi känner och idag har våra hjärta värkt extra mycket, fast vi inte trodde det var möjligt. Idag 7 februari, är det 1 år sedan, kl. 14.40, vi tog farväl och lät dig gå, vi släppte taget om dig. Vi bär en sorg så tung och minnen så vackra och en saknad så outhärdlig, men vi lever på hoppet att vi en dag kommer återförenas med dig vår älskade japanflagga!


Tyra, vi älskar dig och vi bär för alltid med oss dig i våra hjärtan och sinnen!



 

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards