Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under april 2012

Av Camilla - 24 april 2012 20:58

Ikväll har jag den där härliga känslan som infinner sig när man fått frisk luft och varit ute mycket, känslan är svår att beskriva med ord, men alla som vistats ute länge någon dag och rört på sig vet nog vad jag menar =)


Efter att ha varit hos mommo på sjukhuset så åkte jag och handlade mat och sen styrde jag bilen ut till landet. Jag kastade i mig lite lunch och sen gick vi ut i det härliga vädret. Solen tittade fram då och då och allt eftersom var det längre solstunder än molnstunder och det gör så gott i hjärta och själ att fylla på med sol ljus =)


Jag och Aysha var ute i 1h, hon grävde efter sork och var som besatt av just 2 hål, efter ett tag kom jag på henne med att till och med använda munnen för att få bort lera och gräs så hålen skulle bli ännu större, gick ju för långsamt att bara gräva =)


Sen gick vi tillbaka till gården och jag hämtade mina föräldrars kamera, dom har en likadan kamera som jag, skillnaden är att deras är hel =) Lånade med den ut och tog lite foton på Aysha, då kändes liksom tillvaron komplett, ledig, ute med Aysha och dessutom en kamera i handen och sol, livet kändes så härligt =) Vi var ute i 2 h till, sen åkte vi vidare till ett annat ställe ute i skogen där vi går ibland. Där finns även en liten sjö som Aysha var tvungen att prova hur den kändes. Hon gick i och tog några simtag, men kom upp ganska fort igen och frustade, var nog lite för kallt =)


När vi var klara så såg jag att vi varit ute i sammanlagt 4.5 h och när vi kom hem så fick Aysha mat och sen slocknade hon direkt, inte likt henne, men skönt att se henne så trött. Ska försöka vara ute imorgon igen, jag mår så bra av att vara ute och när det inte blåser isvindar måste man ju passa på =)


Vi har inte ens tränat idag när vi var ute, och så skönt att inte göra det heller, det är en speciell känsla som infinner sig när man bara ÄR med en hund och så kul att se samspelet utan att jag säger något.


Vi har haft en underbar dag och nu ska vi ut sista svängen för sen blir det sova för vår del. Hoppas morgondagen blir lika härlig =)


Sov så gott mina fina vänner därute och hoppas ni också haft en bra dag!


 


 


 


 


 


Av Camilla - 24 april 2012 08:27

Igår var en deppdag, blä på den dagen helt enkelt, eller nä det var ingen deppdag men blev när jag skulle packa ner kameran då jag och Aysha skulle ut och kollar igenom den som alltid och upptäcker att den är trasig, jag blev riktigt uppriktigt ledsen. Dom som hängt med ett tag och känner mig, vet ju att kameran sitter som fastklistrad i min ena hand och jag älskar det! Förutom hund så är foto en passion i mitt liv jag alltid kommer ha, så nu vet jag inte hur jag ska lösa det här riktigt, har inte råd med någon ny tyvärr.


Lite senare ringde jag det där samtalet jag dragit mig för att ringa och med facit i hand hade jag kunnat dra mig lite till så hade jag sluppit spä på deppdagen, men när man ändå var igång kunde man ju köra på med mer skit. Hur som helst så får jag bara försöka så gott jag kan, inget mer med det, och man kan inte göra annat än sitt bästa, men helt klart förändrades läget och situationen drastiskt av det besked jag fick.


Men idag är en ny dag och vi tar nya tag och blickar framåt. Man ska inte låta det mörka och negativa ta över och få grepp, bättre att försöka se och fokusera på de positiva delarna som finns.


Idag blir det sjukhuset igen, känns som att jag bosatt mig där sen en vecka tillbaka, men just nu ser det ut så och jag behövs där så då får det helt enkelt vara så. Jag spenderar förmiddagen där och sen hoppas jag av hela mitt hjärta att solen väljer att stanna kvar så jag och Aysha kan spendera dagen ute, vi behöver båda frisk luft och en heeeel dag ute, eller ja, den blir ju halv, men ändå, flera timmar ute i solen skulle göra oss båda gott.


Ha en härlig dag allihopa och var rädda om er!!


 

Brukar titta på dessa bilder när dagen känns grå och trist, då kan man inte annat än känna värmen och kärleken och le =) Älskade Tyra du fattas mig så oerhört mycket, men vet att vi ses en dag. Jag hoppas på att kunna få ta lika fina foton på Aysha och maskroshavet, men har ju ingen kamera =(

Av Camilla - 10 april 2012 19:22

Jag hade tänkt att jag och Aysha skulle spendera vår dag ute, jag packar träningsväskan och Aysha viftar på svansen och är förväntansfull och när vi sen kliver ut, utanför dörren så inser vi båda att bläääää vilket tråkigt väder! Det blåste och regnade, hoppades någonstans att regnet skulle sluta, men så var inte fallet utan det ökade istället. Vi drog till skogs iallafall och tränade lite, med facit i handen borde vi stannat inne istället, inte för att Aysha misskötte sig utan för att JAG gjorde det!!! Ursch vad trött jag blev på mig själv och när jag själv inser att nej det här funkar inte, då fortsätter jag dessutom, fy skäms på dig själv Camilla!!! Jag filmade när vi var ute i regnet men det är så segt att ladda upp filmer just nu så dom kommer en annan dag, då kommer ni förstå varför jag satte mig själv i skamvrån när jag kom hem.


När vi tränat lite så gick vi en sväng, men eftersom regnet började ösa ner ännu mer styrde vi kosan mot bilen och åkte hem. Aysha var nöjd över att få komma in, hon hade inget täcke på sig nämligen. När Aysha låg och snarkade i soffan så satt jag och surade på mig själv, fy vad arg jag varit och så där less på mig själv, varför gör jag saker som jag känner att så ska jag INTE göra?? Jo för att jag får hjärnsläpp helt enkelt.


Jag tog nya tag på eftermiddagen och då gick det mycket bättre. Jag tränade ganska noga efter konceptet jag pratade om tidigare idag det här med 3 metoden, funkade ganska bra, men ska nog forma om det lite till ändå efter dagens träning.


Men inför imorgon så ska jag sätta mig och planera min träning med Carola och Lilo in i detalj och gå igenom det i huvudet så jag inte börjar med något annat jag inte planerat, för då VET jag att det blir pannkaka av allt!! Jag ska helt enkelt backa bandet, lägga fokus på kontakt och stadga.


Här kommer en filmsnutt från eftermiddagens träningspass, som gick betydligt bättre än det på förmiddagen i spöregnet =)


Av Camilla - 10 april 2012 15:46

Här kommer filmklippen jag lovade från vår rallylydnadsträff på Södertälje Bk =)



Jag och Aysha


Jag och Aysha


Jag och Aysha


Magda med Cayla


Magda med Cayla


Magda med Nitro


Magda med Nitro


Magda och Nitro


Matilda med Zilla


Carola med Lilo


Carola med Lilo



Så himla kul att ses och träna på det här viset =)

Av Camilla - 10 april 2012 10:47

Igår var jag som sagt i Sthlm på Väsby Bk och tränade med Maria och Rhino. Jag ska försöka träna i sånna miljöer så mycket jag bara hinner och kan då Aysha verkligen behöver det och jag med för den delen. När vi var i Södertälje och testade på rally lydnaden kändes hon omöjlig till en början, men jag gjorde fel där som ville köra igång på en gång. Hon behövde en stund för sig att landa vilket jag inte gav henne och det gav i sin tur sig i oönskade beteenden i träningen. Men igår gick det mycket bättre trots att vi hade 2 stycken mini hundar med mkt päls som vajjade i vinden och som körde på planen brevid med sin matte. Aysha är mycket intresserad av småhundar, tror ärligt att hon kan se dom lite som små harar som hon en gång i sitt liv roat sig med att "leka tafatt" när hon bodde i Italien.


Rhino och Maria brydde hon sig inte alls om när vi tränade så det var riktigt skönt. Men känner att jag måste hitta ett bättre koncept, har inte riktigt det ännu, men har tänkt ut en grej jag vill prova och det är att först leka med henne som uppvärmning, sen köra 3 gånger det jag ska träna och sen leka och sen köra 3 igen och sen leka och sen avsluta med 3 repetitioner med just det momentet och sen inte göra mer vid just det träningstillfället. Jag återkommer hur det funkar för oss =)


Håller på att ladda upp rallylydnadsfilmerna men det tar ju sån tid, så ni får se korten från igår så får filmsnuttarna komma i ett annat inlägg senare. Men när jag ser filmklippen på mig och Aysha känner jag någonstans i mig att näääääj sluta upp med godismatandet Camilla!!!!! Hon fokuserar ju bara på att äta godis och fattar inte vad hon gör ens, men jaja, gör om och gör rätt heter det ju =)


Här kommer korten från igår som Maria tog på oss när vi tränade, man är inte alltför snygg direkt, men det bjuder jag på *skratt*


 

Leksaken vi använder heter Flappy och Aysha älskar den, dock är dom inte så hållbara så den gick sönder och är därmed förbrukad =)


Vi tränade ligg från sitt vid sidan och Aysha bjöd på fina lägganden här ser man hur taggad hon är =)


   

Jag har en långlina runt midjan, Maria tipsade om det, att man inte tänkt på det tidigare. Jag har tyckt det är så jobbigt med långlina då man måste hålla i den, men gör man såhär behöver man inte bry sig och hunden har större rörelsefrihet och på så vis blir det lättare att träna. Här tränar vi lite fot =)


 

Det finns en agilityplan brevid denna som vi tränade på och när vi kom så provade jag låta Aysha gå upp på tipbrädan för att se hur hon skulle reagera. Aysha brydde sig föga och bara gick på, mattes tjej =) Sen fick hon prova på den här stegen vilket också gick riktigt bra, hon kör på bara utan att fundera så mycket, ber jag henne om en sak ställer hon upp utan problem =)


 

Vackra skapelse!


 

Efteråt åkte vi till Maria och hennes man, Luigi, fick träffa Aysha. Var så roligt att se hur hon kände igen Luigi så väl och blev alldeles till sig av glädje =)

Av Camilla - 9 april 2012 20:25

Äntligen är Aysha hemma igen, åh vad jag saknat henne =) Är för trött nu för att blogga, men uppdaterar imorgon med bilder från idag. När jag hämtade Aysha passade jag på i samma veva att ha en dejt med Ayshas uppfödare Maria och Ayshas kullbror Rhino. Vi körde på i ca 2 timmar och trots kall blåst och kyligt väder var det så himla kul!! Återkommer imorgon med bilder som sagt och kom på att jag inte lagt upp filmklippen från dejten med Carola, Magda och Mathilda på Södertälje BK då vi tränade Rallylydnad =)


Hoppas ni haft en bra dag, det har jag haft men ikväll blir det tidigt i säng efter att ha jobbat 3 vaken nätter på rad så är man lite trötter =)

Av Camilla - 8 april 2012 17:57

Det är ofta man får höra att hundvärlden är en ful och smutsig sådan och jag håller helt klart med många gånger. Tror att bland de största bekymmren ligger i att många gärna vill snacka snacket, men sen när det hettar till vill man inte ta något ansvar och sliter då tag i själva strålkastarlampan och febrilt börjar lysa på andra för att själv slippa ta ansvar för vad man själv åstakommit genom skrift mot människor.


Många tycker om att kommentera och sprida sina åsikter, men när dom inser att dom helt plötsligt står själva med det dom tycker och sitt sätt att uttrycka det vill dom inte vara med längre och i det flesta fall stannar det där, men en del väljer då att försöka få andra att framstå som elaka så dom själva ska framstå som mindre elaka.


Att vara elak mot andra människor är inget jag förstår mig på och något man inte får glömma är att elakhet har många ansikten. Finns så många fula fiskar som simmar under ytan som genom en smiley försöker få sina ord att framstå som mindre fula eller dryga. Något som också ofta avsaknas är förståelsen för hur andra människor upplever saker och ting. En sak som upplevs jobbig för mig kanske inte alls är något en annan höjjer på ögonbrynen åt, men ger det den personen rätt att bagatellisera?


Fast som någon en gång skrev, att väljer man att lägga ut saker på internet får man räkna med att folk kommenterar och skriver om det man lagt ut, men det är där man ser skillnaden på fiskarna. Finns dom som skriver ut saker utan att ta hänsyn eller tänka sig för, medans det finns dom som visar hänsyn och skriver därefter.


Tror att det är här det blir svårt för en del, dom bara rusar på och glömmer det här med att visa hänsyn och empati. Finns många som skulle behöva gå kurs i empati. Alla människor kan fela men då ber man om ursäkt, man fortsätter inte att stånga sig blodig kan jag tycka, men sen finns ju det den klicken som aldrig gör fel och det är nog något man kan kalla hopplöst fall.


Som sagt, elakhet har många ansikten och ter sig i olika uttryck och har man talets gåva kan man många gånger komma undan med att formulera sig rätt och några smileys på det så håller man sin rygg fri. För skulle någon konfrontera det man skrivit finns det så många vägar att välja utom den man egentligen gick och man kan lätt ändra sitt budskap för att framstå i god dager och på så vis har personen kommit undan med det frö den redan sått hos den människa den gjort illa. Nä sånt falskspel ogillar skarpt!


I mitt arbete har jag fått en utbildning som heter ICDP, en mycket lärorik och bra utbildning som man kan använda sig av i olika situationer. Hon som höll i det tog upp ett exempel en gång som jag tycker är så himla bra och som verkligen beskriver så tydligt och som även kan vara en förklaring till varför det så många gånger blir fel när man bara ser några rader skrivna.


Hon tog upp att om hon i något sammahang t ex pratar om färgen grön, så ser vi alla som hör hennes berättelse vår egen tolkning av grön. Varför? Jo för att vi bär med oss egna erfarenheter och upplevelser och grön har ju mängder av olika nyanser, så grön för mig är garanterat inte samma grön för dig.


Detta är som sagt något man kan ha med sig i bagaget, för våra tolkningar av varandras texter färgas av våra egna erfarenheter och upplevelser. Så ju fler som försöker ha ökad förståelse och empati för andra desto bättre tror jag att saker och ting kan bli och försöker man dessutom att sätta sig in i andras situation har man kommit långt.


Jahapp det var lite från mig igen, skönt att jag går på ledighet imorgon så jag får träna hund och bara umgås med min tvättbjörn som jag saknar så enormt när hon inte är hemma.


Hoppas ni alla haft och har en härlig påskledighet och påskhelg och hörrni, ta hand om er och varandra!







Av Camilla - 7 april 2012 18:13

I dagens samhälle där internet har tagit över en sådan stor del av kommunikations sättet mellan människor känns det som att många glömmer bort det här med ett gott bemötande och respekt. Klart att det är lättare att sitta bakom en dator och skriva ner några rader än att behöva slå ett nummer och höra en röst och på så vis behöva framföra sin åsikt. Jag tycker dock att internet har många fördelar, människor som är blyga eller av andra anledningar har svårt med att prata i telefon kan på detta sätt uttrycka sina åsikter och funderingar, men det är så ofta man ser att bristen på respekt då i samma veva är som puts väck.


Givetvis kan detta hända alla av misstag att man blir alldeles för känslomässigt engagerad och då skriver saker och uttrycker sig mindre genomtänkt, men det är då det fina kommer in att man på samma sätt som man skrivit något man kanske inte riktigt menar, kan skriva om och det man egentligen menar och då på samma gång anser jag man kan be om ursäkt. För att bara för att man råkar sitta bakom en datorskärm betyder det inte att man inte behöver ursäkta sig. Finns dom som aldrig anser sig göra fel eller har den rätten att trampa på andra människor och sådant är ju bara bedrövligt och beklagligt.


Något som jag känner många gånger är att på diverse forum så eldar en del upp sig så enormt och det är mer en regel än en tillfällighet att det söks med ljus och lykta efter någon smaskig uppfödare att diskutera och dess avelsarbete. Nu är det inget fel i att sprida information så länge det är information som är sanningsenlig, men ibland grundas såkallad fakta på hörsägen, någon har hört något som den tror sig kunna stämma osv.


Även jag har eldat upp mig ibland då jag är en typ som engagerar mig enormt känslomässigt i saker som intresserar mig. Dock hoppas jag att de gånger jag gått över gränsen bett om ursäkt för det.


Det tråkiga många gånger är just dessa om letar och gärna vänder och vrider på olika situationer för att ha något att ifrågasätta och diskutera om, då faller själva poängen bort tycker jag, då känns det mest som att folk vill ha något att tjaffsa om. Men att ställa en öppen fråga till någon och ha konkret fakta ser jag inget som helst fel i, dock ska man ha i åtanke att det är helt fritt för den man ställer frågan till om denne vill svara eller inte.


Så många gånger jag sett olika uppfödare diskuteras friskt och många gånger grundas en hel tråd på hörsägen och information man tror stämmer, går man in och försöker ta reda på ren och skär fakta brukar man till slut själv bli den som får sig en släng av sleven just för att man inte stämde in i lynch kören och dess sång.


Jag tycker det är synd att sånt här händer då det förstör för de personer som undrar saker grundade på ren fakta som även kan styrkas av t ex hunddata. Jag kan förstå att uppfödare ledsnar totalt emellanåt och jag förstår om de väljer att ej gå in i en tråd och svara offentligt.


Något jag dock anser är att OM de väljer att svara på frågor bör de göra detta på ett proffessionellt sätt. När man valde att engagera sig som uppfödare tog man på samma gång på sig en viss roll som man dessvärre bör kunna leva upp till. Man bör kunna svara på frågor som ställs och då svara på ett vettigt sätt.


Jag har under lång tid alltid försökt få människor att förstå att en uppfödares arbete inte är något som är enkelt eller att en kombo är något man bara kommer på under fika rasten. Många verkar tro att det är något man bara gör och verkar inte inse allt jobb det ligger bakom. Jag har i så många diskussioner försökt förklara att avel är inte svart eller vitt, ja livet är sällan svart eller vitt och att man om man har funderingar bör fråga varför just den kombination har gjorts och hur man tänkte till den som genomfört den. Här brukar folk ha slutat lyssna för länge sedan tyvärr och vill bara fortsätta sin hetsjakt vilket är synd.


Däremot måste jag säga att lusten och gnistan att vilja försöka få människor att förstå läget fick sig en törn häromdagen i en diskussion. Kände ärligt att jag tappade lite hoppet för ett ögonblick, jag kan förstå att många uppfödare vill stötta varandra med tanke på hur mentaliteten och hetsen ofta drabbar dom, men jag anser att man bör tänka sig för vad man går i god för och vill visa sitt stöd för, om man själv som uppfödare skulle kunna göra samma sak är det väl en sak, men då får man räkna med att går man in och försvarar eller stöttar en en handling så uppfattas det med största sannolikhet att även den personen resonerar likvärdigt.


Något jag även har väldigt svårt för i diskussioner oavsett vad det handlar om är när människor lägger sig på en nivå där de försöker framhäva sig själva genom att försöka få andra att framstå som mindre seriösa eller kunniga. Sådant är ju tragiskt och säger rätt mycket om personerna i fråga som väljer sig att använda sig av denna typ av argumentation. Vanligt fenomen detta, men jag tycker lite synd om de människorna som väljer att göra så, för de måste ju vara så otrygga i sin övertygelse och tyckande när de inte har bättre sätt att framföra det på än att försöka göra ner andra på samma gång.


Ja detta är något som garanterat kommer att kunna diskuteras gång på gång, men någonstans hoppas jag och önskar att man tänker sig för vad man vill stödja och inte stödja och på så vis försöker vara så tydlig med det när det kommer till internet, då man inte har möjlighet att se varandras ansiktsuttryck eller mimik och på så vis blir det svårare att tolka det som skrivs.


Ju mer rak och tydlig man är desto lättare blir det för människor att förstå det som sägs, och på så vis har man större möjligheter att minska missförstånden.


Jag har ju tyckt och tänkt länge att det bara iallafall i mina ögon sett och grundat utifrån den kunskap jag har, är ett litet axplock av uppfödare som jag inte delar avelstänk med, men har den senaste tiden fått upp ögonen och inser att det är fler som jag tyvärr ser kan ställa sig ihop med det redan existerade axplocket. Detta är naturligtvis tråkigt då amstaffen är en ras som jag brinner för, det är bara att hoppas på att de som avlar för rätt syften vinner i slutändan.


Och jag tror att för att bana väg för dessa är just information och kunskap en del av verktyget man kan använda sig av här. Många lyssnar mer på en icke uppfödare, men då är det viktigt att komma med fakta och då är ju hunddata ett forum man kan vända sig av.


Jag skulle kunna skriva om detta i en evighet, men rundar av nu, så skönt att skriva av sig ibland =)


Till alla ni uppfödare därute som engagerar er med hjärta och själ, fortsätt med det fina arbete ni gör! Jag beundrar er och är så tacksam över att ni finns!




Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards