Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under september 2012

Av Camilla - 29 september 2012 20:33

Aysha har varit trött idag, fast vi har ju kört en hel del den här veckan så inte så konstigt, sen har det dessutom regnat så inte hennes grej att vara ute då. Imorse gick hon med viktmanschetter och nu i kväll testade jag att träna henne på pilatesbollen. Behöver en större boll upptäckte jag, men den här får duga sålänge tills jag hittar en ny, tips någon? Jag tycker att det är läskigt att hon kan göra sig illa om hon ramlar ner, hon gör ju ett hopp i filmen som jag tycker ser lite läskigt ut och jag ska verkligen försöka jobba på att det inte blir fler sådanna, men livet med Aysha är alltid oförutsägbart, man vet aldrig vad som händer och sker.


Jag tycker hon sköter sig riktigt bra, men törs inte ha bollen på annat sätt tills vi båda är lite mer vana vid det. Sen var det den där attans stretchningen, hon ville knappt alls, men jag märkte efter viktmanschetterna att hon blev lite stel så försökte stretcha så gott det gick. Kanske måste bli så att jag får lägga pilatesbollen den dagen hon inte ska gå med vikterna, får se.



Var iväg till Biltema idag också och köpte kedjor och snöre och en sån där hake som man hakar fastkedjorna i snöret som sen ska fästas i selen, så nu är vi redo att börja dra också. Vi ska fixa det här, jag har gett mig den på det. Vet inte hur ni andra är, men jag är sån ibland, att jag behöver bryta ihop och sen kommer man igen och tar nya friska tag.


Nej, huvudet dunkar så jag ska runda av tidigt ikväll, har ju varit vaken sen 05.20 idag och det känns lite överkurs. Så imorgon hoppas jag på sovmorgon =)

Av Camilla - 29 september 2012 09:47

Varit så ledsen i några dagar, sådär riktigt ledsen. Tar jag mig an något lägger jag ner hela min själ i det. Jag kämpade för Tyra och vi höll på aktivt i 1.5 år och det var inte förrän efteråt när allt var över som den enorma tröttheten kom över mig, jag kände mig så enormt trött i både sinne och själ. Klart jag även kände det och hopplösheten under tiden vi kämpade, men då gick det bara på rutin. Jag kanske var dum och oansvarigt som tog mig an en ny hund för allt kan ju hända, men någonstans tänkte jag att det fixar jag för själva hundägarskapet är ju så himla roligt så det väger upp i slutändan.


Känner nu att det släpar efter, tampats med känslor dessa dagar att det känns så tungt att ännu en gång ha en hund som kräver särskild behandling och enormt engagemang från min sida. Att vara ägare till Aysha kommer alltså kräva mer av mig än av en ”vanlig” hundägare. Aysha och jag har helt plötsligt massa måsten som vi måste lägga ner tid på, tid som vi får ta av saker vi båda tycker är så mycket roligare.


Det vi ska göra kanske kan tyckas som enkelt och simpelt i andras ögon, men där jag befinner mig just nu känns det övermäktigt att få till med allt.


När hon är där hon ska vara i träningsschemat ska hon alltså träna med pilatesboll 3 gånger i veckan + stretch, dra kedjor 3 gånger i veckan + stretch och gå med viktmanschetter 5 dagar i veckan + stretch och utöver det ska man göra det som hör till det ”vanliga” hunderiet, motion och sen har jag mål att tävla så tid ska finnas för träning inför det, här någonstans ska jag jobba, hinna med familj och vänner och annat som livet bjuder på.


Om jag kunde göra stretchningen när vi kommer hem jämt skulle det inte vara lika svårt att få till, men nu ska den ju göras max 30 minuter efter avslutad aktivitet och Aysha ska helst stretchas direkt. Det hela gör ju inte saken bättre att Aysha hatar att stretchas, beror nog på att hon är helt ovan vid hantering och sen ömmar det så i hennes spända kropp och sen är jag ju också ovan med detta och livrädd att göra fel för då kan man skada hunden.


Jag kommer försöka få till detta träningschema, men om jag någonsin kommer tycka det är enkelt och kul? Svaret på den frågan kommer alltid vara ett bestämt och konstant NEJ. Finns inget roligt i rehab träning, träning som tar tid från roliga saker och träning som görs pga något tråkigt som hunden drabbats av. För varje sak jag inte gör med Aysha när det kommer till den träningen så får jag slåss med tankar att det drabbar hennes hälsa och hennes framtid. När det kommer till vanlig träning så gör det ju inget om man hoppar över träningen i några dagar annat än att man inte når sitt mål lika fort som man tänkt, men det drabbar ju inte hundens livskvalite på samma sätt. Fast folk kanske inte tänker så? Jag gör det i alla fall och det tär på mig, gör ont i mig, för jag vill ju att Aysha ska bli smärtfri och få leva så länge som hon kan med sin artros, smärtfri så länge det bara går. Eller ja, smärtfri kommer hon nog aldrig att bli helt, men vill minska det onda i hennes spända kropp. Hur som så är det ju sånt som cirkulerar i mitt huvud när jag inte får ihop det och det är en tung börda att bära, i alla fall för mig.


Jag är glad för alla dom som får till det här och tycker det är roligt och enkelt, men jag funkar inte så eller ja mitt liv funkar inte riktigt så, händer ofta saker som gör att jag får planera om och sen är det ju så att jag egentligen inte får planera in mitt liv i detalj på det viset som det krävs för att få detta att fungera, men ja, jag får helt enkelt prova och se hur det går. En gång i tiden planerade jag nämligen allt, in i minsta detalj och det var ju enkelt och smidigt tills någon inte platsade in i min planering och ruckade på schemat, det började då bygga stress hos mig och på den vägen är det att jag nu sitter här och fortfarande rehabiliteras sen 9 år tillbaka för stresshantering och spänningshuvudvärk och migrän. Så någonstans där tar det ju emot att börja planera in i minsta detalj igen för jag vet hur illa det kan gå för mig.


Hur som helst så ska jag verkligen försöka, Aysha är ju mitt allt och jag brinner för det här med hund och har jag tagit mig an detta ansvar så får jag även ta mig an baksidorna, hade önskat så, att baksidorna inte var så stora bara, men det är mitt förflutna med Tyra som spökar där, mina energidepåer är inte helt fyllda med energi från den kampen så mycket därför jag känner mig på efterkälken.


Jag ska försöka få till all träning som är måste träning på förmiddagarna så dom är gjorda så det inte ligger och stressar mig hela dagarna som det gjort. Så imorse började vi med en morgonpromenad där hon fick köra med viktmanschetter på bakbenen i 15 minuter och så gick vi hem och stretchade. Aysha gillade det inte alls och hon visar det tydligt att det ömmar i bakpartiet och hennes vänsterben fram, men hon låter mig göra det, duktiga fina tjej! Här kommer hon från ”gatan” och har levt som en liten vilde till att helt plötsligt stå still och bli hanterad på det här viset, hon har verkligen utvecklats min fina tjej.

Vad dagen mer har att erbjuda har jag inte planerat in ännu, det där inrutade schemat börjar vi med nästa vecka, jag hoppas innerligt att det kommer funka utan att det påverkar min egen rehab. Snacka om rehabfamilj *ler*


Hoppas ni alla får en fin dag idag!

Av Camilla - 25 september 2012 21:24

Jag och Aysh drog till skogs så vi var där halv elva i förmiddags och har varit ute i stort sett hela dagen, var inne ca 2h när jag fika hos mommo och rensa svamp =) Jag och Hanna var ute 3h med dogsen, så himla skönt att bara gå i skogen, men idag när vi letade svamp hittade vi inte lika mycket vi hittat tidigare då vi inte varit på svampjakt. Trattkantareller finns det ju mängder av, men är lite bortskämd med att plocka det gyllene guldet =)


Märktes att liten Aysh varit med husse som sagt, hon var lös idag men tog låååånga lovor bort ifrån oss och det var mer än 5 gånger jag trodde att jaha nu är hon puts väck, men då kom hon springandes, duktiga Aysha =) Mindre duktigt att sticka så långt bort, men bra att hon kom tillbaka *skratt*


Efter att vi pausat med fika, så gick vi ut igen, jag gick neråt hjorthägnet, har inte haft Aysha lös däråt sen i våras pga att hon sticker på allt, eller stack på allt som doftade gott i hennes nos. Nu provade jag och det gick jätte bra, men när jag skulle gå jätte nära hägnet så valde jag att koppla henne och hon var så otroligt duktig!!


Jag testade om hon skulle komma när jag ropade vilket hon gjorde, förutom en gång då hon blev lite stirrig, men efter ett tag bryter hon och kommer till mig. Hon gör inga ryck och kopplet är inte spänt ens, så jag är jätte stolt över henne, inte ens när dom börjar springa hetsar hon upp sig, vilket hon kan göra. Ännu en gång överraskade hon mig min tös och jag suger åt mig som en svamp =)


Efter skogspromisen blev det viktmanshetterna på och så gick vi i 15 minuter med dom och sen stretchade jag så gott det gick. Aysha tycker det är överkurs att stå still när jag drar i hennes ben, men vi jobbar på det =)


Sen fick hon söka godis medans jag krattade upp alla äpplen som ramlat ner från träden i högar, så det blir lättare för pappsen att köra dom till skogs åt viltsvinen och de djur som vill mumsa på dom.


Vi har haft en helt underbar dag jag och Aysha, känner mig full av energi efter denna dag. Blev ingen störningsträning eller lydnadsträning idag, utan bara vanlig vardagslydnadsträning, men det är den jag tycker är viktigast och med en hund som Aysha så ska den vara viktigast i första hand, sen kan man finspela bland de andra kategorierna =)


Nu ska jag ut sista med henne sen blir det sängen för min del, imorgon blir det nog skogen igen skulle jag tro. Jag vill passa på att vara ute så mkt det bara går nu innan vintern ifall vi får en sån där riktigt kall vinter.


Här kommer 2 filmklipp från dagens hjortdejt =)




Hoppas ni alla därute haft en härlig dag och att allt är bra med er! Godnatt alles och sov så gott =)

Av Camilla - 25 september 2012 09:07

Igår hämtade jag hem liten Aysha igen och vad jag saknat henne och hon verkar ha saknat mig med *ler* gladare hund fick man nog leta efter när hon såg mig. Aysha tycker om att vara med husse, men matte tycker inte om att Aysha är med husse för många dagar för då får liksom fröken Diva utlopp för alla sina divalater och det uppskattas inte *skrattar*


Jag som hade "packat ihop" Aysha så bra och balanserat nu innan hon spenderade en 4 dagar med husse, men när vi möttes igår så insåg jag att det var som bortblåst och Divan hade tagit över igen. Aysha är en mycket snäll hund, men tro mig, om hon inte får balans och någon som påminner henne om att inte vara den enda härskaren här på planeten jorden blir hon odräglig.


Igår visade hon tydligt för mig att hon förlorat hörseln under dessa dagar och tittade på mig när jag protesterade som att "Hallåååå va göööruuuuu, nu vill ju jaaa göraaaa det häääär så stå inte i min vääääg".


Så nu har jag några dagar framför mig där jag ska försöka få denna Diva att återgå till sitt Divaland och inte förpesta mitt och Ayshas leverne här på jorden *skrattar*


Idag är jag ledig, så nu har tösen vilat magen efter frukost och vi ska ge oss ut i skogen, jag vill plocka svamp och jag tror att min fyrbenta hälft inte har något emot det. Hoppas Hanna vaknar snart så får vi säkert sällskap av henne och ZoeZoe =)


Ha en underbar dag allihopa därute!!! Det kommer vi ha =)



Av Camilla - 21 september 2012 19:36

Alltså Aysha har ju ett träningsprogram som hon ska utföra varje dag, men vissa saker några gånger i veckan. Det kan tyckas som simpla saker att utföra och hinna med, men helt ärligt så känner jag mig som en riktigt dålig hundägare, har dåligt samvete att jag inte fullföljer detta program som jag borde och ska för Ayshas skull.


Alla som har hund vet att det är nog att göra att bara ha hund och göra det som man ska med hunden, aktivera, motionera osv.


Aysha ska gå med viktmanshetter varje dag i 15 minuter, det kan ju tyckas lite och inga problem att göra. Det tycker jag inte är några problem, dock sa hon värmas upp innan sen gå i 15 minuter och sen varvar jag ner henne och sen ska hon ju stretchas och sen masseras, det är där det svåra kommer in för mig.


Hon ska även utöver detta stå på pilatesboll, något jag inte gjort ännu med henne, även där ska hon stretschas och masseras efter träningspasset.


Nu när selen kommit ska hon även dra sele några gånger i veckan och efter det stretchas och masseras.


Det är väl egentligen inte själva övningarna som är svåra att få till utan snarare tiden att hinna strecha och massera som jag itne får till det. För oftast när jag är iväg och gör saker med henne och låter henne gå med viktmanschetterna har jag annat jag passar på att göra i samband med det, som att träna annat.


Ursch, just idag har jag en riktigt dålig dag, blir ofta så när jag är ifrån Aysha, då rannsakar jag mitt hundägarskap och vad jag gör bra och vad jag borde ändra på och det här är något jag haft dåligt samvete över att jag inte får till det.


Måste skärpa mig, men vet att jag tycker det här med att strecha är lite jobbigt också för jag har inte riktigt kläm på hur man ska göra och vill inte skada henne, men jag känner ju att hon behöver strescha och masseras för hon är så spänd i bakdelen min tjej, spänd som sten.


Nä får ta helgen åt att verkligen planera in mer nogrannt så jag får till det hela med massage och stretch och övningar plus allt annat man ska göra med sin hund och sen har man ju även det där som kallas det övriga livet och vardagen som man ska hinna med.


Här har ni en länk till Ayshas nya sele, hon har fått en röd, längtar till måndag då jag får prova den =)


http://shop.sundpro.se/description.php?II=2&UID=20120921193533176.68.200.175



Av Camilla - 20 september 2012 21:37

Imorse åkte vi till Västerås jag och Liten Aysha =) Var dags för henne att fylla på med vaccin och rabiesvaccinet. Den här gången blev det rabies som ska hålla i 3 år innan nästa spruta. Tidigare när vi varit hos veterinären har Aysha varit uppe i varv och varit mer vild än tam.


Men den här gången så snosade hon av rummet och sen la hon sig vid mina fötter fast det var livat utanför vårt rum där vi satt. Jag är så imponerad av min tjej och så himla lycklig över att se hennes framsteg. Hon blev jätte glad förstås när sköterskorna och veterinären kom in och prata med henne, men var stilla när dom gav sprutan i nacken och sa inte ett ljud när dom stack henne. Nu känns det ju inte så mkt om jag förstått allt rätt när dom ger i nacken sådär i skinnet. Oavsett så är jag en stolt matte =)


Passade på att väga henne också, och tösen väger hela 28.2 kg på tom mage, jag förstår inte var all hennes vikt sitter för någon övervikt har hon inte. Hon är helt enkelt byggd av muskler min tjej =)


Tanken var att jag skulle åkt till Södertälje ikväll och tränat med Carola och Lilo och ifall några andra skulle dykt upp. Men det blev ändring i planeringen och jag fick åka och lämna Aysha till husse istället. Jag har jobb helg framför mig så då brukar hon vara med honom, men ursch vad jag tycker det blir jobbigare och jobbigare att inte ha henne hos mig. Nu älskar hon ju sin husse och mår bra med honom såklart, men jag vill ha henne hos mig iallafall *skratt*


Laddade upp ett videoklipp från mobilen, har ju laddat ner en app till den som är jätte smidig. Klippet är från en dag då vi var ute på landet och Aysha provlåg sin nya bädd som pappa köpt åt henne, tack snälla pappa =) Slänger även upp 2 bilder från när hon ligger riktigt skönt brevid spisen som det sprakar i efter att hon bökat runt i den och då ligger hon i den med stil *skrattar* Det andra kortet är från när vi var inne hos mommo och fikade =) Alltså vilka kontraster, från att ha varit ett totalt vilddjur till att ligga still fint på filten när min 90 åriga mormor går runt i köket. Aysha, du är bara för underbar och jag älskar dig så otroligt mycket!!



 


     

Av Camilla - 20 september 2012 21:01

Här kommer hela Ayshas BPH i filmklipp =)











 


Här ovan ser ni hennes spindeldiagram, den röda stjärnan eller vad man ska kalla det är Aysha och den blå är snittet på alla andra amstaffs resultat som gjort BPH hittills =) Jag är verkligen jätte nöjd med min tjej på många sätt och vis och tycker att såhär ska en amstaff vara till sättet och mentalt =)

Av Camilla - 18 september 2012 12:55

Jag har laddat ner en bloggapp till mobilen och provar nu hur det funkar :)

I söndags på BPHt passade vi på att ta en syskonbild på syrrorna. Till vänster på bilderna är Bina och till höger Aysha.

Jag har alltid sagt att jag tycker syrrorna är väldigt lika, men har kännt att jag är den enda som tycker så och ser det.

Dock är dom olika till sättet kan jag tycka när jag hör Aloka berätta om Bina och när jag sett dom tillsammans, för Bina är mycket lydigare ;)

Idag tar vi det väldigt lugnt, jag har ont i magen och mår allmänt pyton och Aysha verkar inte ha något emot att softa. Regnet droppar utanför och jag har tänt ljus, så mysigt.

Mina tankar går till Carro och Peter och deras Diamon. Han mår inte bra sen operationen igår och har mycket ont trots smärtstillande. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det vänder snart för Diamon, han har kämpat länge med diverse saker och jag vet så väl hur mycket det tär på Carro och Peters inre att se sin hund må så dåligt :( Jag skickar styrke kramar till dom och ska be för Diamon.

Nu ska jag slötitta på Sons of Anarchy, är en serie som jag inte följt men vi har boxen hemma så när man sett ngt avsnitt vill man se alla :)

Hoppas ni har det bra och får en härlig höstdag!

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards