Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under mars 2014

Av Camilla - 16 mars 2014 20:01

Den här veckan har jag och Aysha haft underbara dagar, tillbringat flera dagar ute i det härliga vädret, jag älskar verkligen solen och att vistas ute och Aysha tackar inte nej till att vara ute =) Så skönt att ha en fyrbent vän som delar ens intressen, fast när vi är ute så skiljer våra aktiviteter sig något. Aysha gräver sork och springer runt och är allmänt lycklig. Jag strosar runt och sitter emellanåt på en stubbe och solar mig. Dessa dagar gör mig så otroligt tacksam till livet.


Idag har vi också varit ute på landet. Åkte fyrhjuling med min andra hälft och Aysha fick följa med lös, springandes brevid. När vi startar och motorljudet kommer igång taggar det igång Aysha, hon vill gärna ta en bit av framdäcken och skäller. Jag har lyckats få det till att nu gör hon mest det i början, sen springer hon antingen brevid fyrhjulingen eller framför, så himla skönt! Målet är givetvis att hon inte ska skälla alls och inte se fyrhjulingen som ett byte.


Jag måste säga att det känns verkligen som att det hänt något för mig och Aysha, vår kommunikation känns som att den tagits till en ny nivå, är svårt att förklara, men hon känns mer mottaglig på något vis. Lyssnar jätte fint och kommer fort på inkallning, idag när jag körde fyrhjuling så kunde jag "styra" henne från den vilket aldrig gått tidigare. Känns som vår kontakt och samarbete har fördjupats och jag blir så himla glad.


Många gånger kanske det kan tyckas som onödigt trams att bara vara ute och gå och gräva sork, men med facit i hand så "tränar" vi på viktiga saker som behövs för att lyckas på tävlingsplanerna. Jag har ibland dåligt samvete och klankar ibland ner på mig själv över att jag inte tränar lika mkt ren lydnad som jag borde osv, men med tanke på hur fint vårt samspel utvecklats på dessa dagar inser jag ju att det ligger värdefull träning bakom utan att vi gått varken fot eller läggande under gång.


Aysha kommer självmant upp till mig och går fot, hon gör det långa sträckor när jag går en promenadslinga som min pappa klippt upp på åkern. Jag älskar att hon erbjuder det beteendet bara sådär, hon älskar att jobba min tös och det är en stor bonus i mina ögon.


Jag har försökt träna lite apport också, jag önskar jag kunde få bort tuggandet, hon tuggar något enormt på den och fortfarande har jag inte lyckats få upp värdet i apporten så hon kan tycka om den mer. Hon tar den i munnen men det är ingen storfavorit och att spotta ut den ligger nära till hands. Vi ska fortsätta träna helt enkelt =)


Måste bara berätta vad som hände i fredags. Aysha hade hittat ett ställe att gräva efter sork på, hon var helt inne i det hon gjorde och jag ropade till henne att nu går vi häråt. Hon tittade upp och såg att jag rörde på mig men fortsatte sedan att gräva. Jag gick och gömde mig, var minst 100 meter ifrån henne. Efter en stund tittar hon upp, hoppar runt med hela kroppen så hon står med huvudet där hon nyss hade rumpan, såg så himla roligt ut. Hon tittar och tittar, ser ut som en söt surikat eller hur det stavas. Efter en stund när hon inser att hon inte ser mig så trodde jag nästan att hon skulle fortsätta gräva, men inte då, hon vittrar upp mitt spår och letar upp mig. Där och då, insåg jag att jag betyder en hel del för Aysha. Tänk att inte ens det bästigaste sorkhålet kunde stoppa henne från att hitta sin matte, de ni *skrattar*


I fredags var vi ute från halv tio på morgonen till ungefär fem på eftermiddagen med sammanlagt 1.5h paus. Så igår, lördag, var Aysha trött, har nog aldrig sett henne såhär trött faktiskt, hon sov nästan hela dagen förutom när hon åt och vi var ute på rastrundorna. Tänk att jag haft Aysha i 2 år men aldrig sett henne såhär trött någonsin. En terrier blir inte trött i första taget =)


Nu sover hon gott, jag ska snart väcka henne för att gå ut sista svängen innan vi tar kväller. Jag blir så tillfreds när jag vet att hon är nöjd och lycklig och trött =) Jag är glad att jag kan erbjuda henne att få utlopp för sina instinkter genom att få nosa, gräva, springa osv. Så glad att vi har landet vi kan åka till, där kan vi vara helt ostörda och jag behöver inte tänka på att någon dyker upp i första taget =) Vårt egna lilla paradis =)


Imorgon blir det nog landet igen skulle jag tro, men då ska jag träna lite på lägganden, inte under gång utan på själva ligg kommandot. Sist vi hade lektion för Meril fick Aysha för sig att inte vilja lägga sig ner, så det har vi tränat på sen dess, och normalt sett kastar hon sig ner i backen på ordet ligg, men vill träna lite till på det. Imorgon blir det även träna starter i fotgåendet så hon är med mig och även inkallningen och sist och tråkigast, apporten =)


Hoppas ni alla haft en härlig helg! Här kommer lite bilder på min fina tjej <3


                 

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards