Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under maj 2014

Av Camilla - 16 maj 2014 21:07

Det har hänt en hel del sen jag skrev sist. Jag la ju ett spår över natten som Aysha skulle få gå för första gången, det låg till slut i 16h sammanlagt och hon klarade det riktigt bra och det gjorde gott åt mitt självförtroende. Har sedan lagt en del spår men inte haft så lång liggtid på dom, mest för att jag vill lära mig läsa av Aysha och lära mig hur hon spårar och hur hon ser ut när hon får tapp osv. Ayshas motto i livet är ju att allt ska gå fort fort fort och hon är lite så även i spåret så hon gör det smidigt för sig själv och genar ibland och då kan det se ut som att hon fått tapp i spåret men låter jag henne jobba på så är vi snart på rätt köl igen.


Men nu måste jag ju uppdatera om vår fantastiska tävling förra lördagen som var på EHDK. Förra året tog vi 3 godkända resultat i Nybörjarklass i Rallylydnad, men vi fortsatte tävla för att få vana och rutin på det hela, det var bara det att vi floppade på varje tävling efter att vi tagit vår titel RLDN. Så i lördags var jag jätte nervös, hade anmält mig och Aysha till dubbla starter i Nybörjarklass, och jag hade legat sjuk i veckan med hög feber och halsfluss så ingen träning hade hunnits med. Känslan var att Aysha skulle ha överskotts energi som hon då skulle göra sig av med på tävlingsdagen, men tack och lov hade jag så fel på den punkten.


Vår första bana kändes svår, var många skyltar och mycket snurr, banan var som gjord för att Aysha skulle tycka den var för lång och hitta på egna saker. Jag var jätte nervös men var fast beslutsam att inte hålla på och locka för mycket på Aysha utan försökte ha is i magen och vara fokuserad som jag är på träning. Det var vår tur, jag och Aysha gjorde oss redo, sen hände det jag inte trodde skulle hända. Aysha gick som en klocka!!! Hon hade otroligt fin kontakt, vi hade ngn liten miss bara med nos men åh så fin hon var och även jag själv, jag höll mig lugn och berömde henne ibland men på samma sätt som jag gör när vi tränar. Annars kan jag liksom prata för mycket med henne inne på banan och uppenbarligen har hon lättare att tappa fokusen då eftersom det konceptet inte fungerat de sista tävlingarna vi gjorde. Men som sagt, denna start var en dröm och vi kammade hem 93 poäng och placerade oss som nr 8 av 42 ekipage!!!!


Vår andra start var en lättare bana, Aysha hade fin fokus men blev lite distraherad av några hundar vid sidan av banan men skötte sig ändå bra så jag var verkligen jätte nöjd med vår tävlingsdag. Andra starten fick vi ihop 84 poäng av 100. Jag har anmält mig och Aysha till en dubbeltävling i början på juni, vi behöver rutin på det här och om vi ska kunna flytta upp oss till Fortsättningsklass och eventuellt starta i en LK1 så krävs det att vi blir mer vana i tävlingsammanhang. Därför stannar vi kvar i Nybörjarklassen fast vi har godkända resultat och får flytta upp oss.


På tisdagen var det dags för vårt allra första öppenklass viltspår, jag var så otroligt nervös även här, men Aysha gick som en klocka och som domaren sa " Hon spårar som en van jakthund". Aysha började spåra riktigt fint sen genade hon i en oblodad vinkel och i återgången. Det hade gått vilt förbi på ett ställe som Aysha plockade upp spåren efter, men det bröt hon och tog upp det spår hon skulle spåra så fint. När det var dags för skott så reagerade hon inte ens, fast det smällde som bara den så stod hon som en klippa och väntade på mitt kommando att få fortsätta spåra. Vi fick ett 1a pris i öppenklass spåret och nu ska jag sikta in mig på 2 till så kanske min Aysha kan bli en Viltspårchampion, det vore så otroligt roligt!


Idag har vi varit ute, Aysha har varit ute i över 7 h, vi har spenderat dagen på landet och när jag går in och fikar hos mina föräldrar ligger Aysha kvar ute. Livet på landet är verkligen underbart! Hon fick gräva lite sork idag, men var nästan för varmt för det, tungan hängde nere vid knäna nästan =) På sen eftermiddagen tog vi en promis med Hanna och ZoeZoe. Aysha fick doppa sig en sväng och hon simmade så fint, hon verkligen älskar att bada min fröken här hemma. Efter doppet blev det en långpromis så hon skulle få upp värmen ordentligt och det tog inte lång tid förrän tungan häääängde och hon försökte doppa sig i dikena längs vägen vi gick. Jag har nomeselet på henne och gåbältet så hon drar och jobbar med hela kroppen. Inbillar mig att det är bra för henne =)


Så ikväll har jag en trött tjej hemma, ska försöka lägga lite spår igen någon dag, jag har verkligen fått upp glöden när det kommer till att spåra, inte riktigt tyckt det är så roligt men nu känns det bara kul och att se Aysha få göra något hon verkligen älskar gör gott i mitt matte hjärta =)


Jag önskar er alla en trevlig helg, var rädd om er och era fyrbenta <3


       

Ayshas bror Prince, längst till vänster tog också ett 1a pris i öppenklass spår, Ayshas faster/moster Lilo tog sitt andra 1a pris i öppenklass spår och så är det Aysha och jag till höger.

Av Camilla - 2 maj 2014 18:05

Idag har vi spenderat mycket tid ute, sånt älskar både jag och fröken A =) Vi åkte ut till Hanna och ZoeZoe och gick en långpromis på 2h och Aysha hade sitt nomesele och jag midjebältet så stundtals drog hon på bra, så dessa promenader blir mer krävande för henne.


Sen så var det hem och stoppa något i magen och sen ut igen och så la jag 2 spår, ett på ca 100-150 meter som låg i 30 minuter och 1 på ca 400 meter som ska ligga till imorgon. Klockade mig själv faktiskt när jag började lägga det längre spåret och det la jag vid 16.00 och kommer ungefär gå det imorgon vid 8 på morgonen skulle jag gissa efter jobbet. Båda spåren la jag som det vore öppenklass spår, alltså med bloduppehåll och sen även 1 återgång per spår.


Det korta spåret la jag mest för att se om Aysha visste vad hon skulle göra, och det gjorde hon men det var alldeles för flängigt och hetsigt. Hon far fram i spåret som en katapult, men hon tog sig från A till B, och det är ju alltid något =) När jag la det spåret så blåste det en hel del så att själva doften i spåret hade flyttat på sig måste jag ha med i beräkningarna.


Om hon klarar spåret imorgon så kommer det kännas riktigt bra och kommer vara lättare att planera träningen känner jag, då vet jag vad hon är kapabel till och inte. Hon har ju aldrig gått ett spår med så lång liggtid tidigare, eller rättare sagt, Aysha har ju knappt spårat alls såhär, när vi gick anlaget så hade hon spårat 1 gång innan och det var dagen innan anlaget =) Vet att jag provade gå något spår med henne när hon precis kom till mig, men la ner det då jag tyckte hon blev mer tokig på viltet, så nu får vi se hur det utvecklar sig när jag ska börja spåra en del.


Håll tummarna för att Aysha fixar spåret imorgon och för att jag inte helt och hållet glömt bort var jag la det, risken finns =) Har nämligen inte snitslat det. Har bestämt mig för att om hon fixar spåret imorgon, så ska jag lägga en del spår med snitslar så jag även får träna på att läsa Aysha och med hjälp av snitslarna bli mer nogrann själv också när vi spårar. Jag är så nyfiken på hur det ska gå imorgon, kommer uppdatera här för er som är nyfikna med mig =)


 

Mums tyckte Aysha när hon hittade klöven =)

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards