Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under augusti 2014

Av Camilla - 19 augusti 2014 19:44

Gokväll i stugan =) Idag har vädret verkligen varit ostabilt, ena stunden spöregn och nästa fin sol som värmer så skönt. Jag har inte spårat på hela sommaren pga värmen, men nu är det nästan perfekt väder för att just gå viltspår, så ikväll var vi iväg och jag la ett spår åt Aysha som var ca 200meter långt, med 1 bloduppehåll och 1 återgång. Aysha spårar på bra, hon hittar spårstarten så bra och är verkligen super taggad. Det som jag ska jobba vidare på med henne är att hon inte ska ha för bråttom, för när hon tycker det går för långsamt så genar hon lite som hon vill och det har en tendens att bli lite slarvigt. Återgången hoppar hon gärna över, hon liksom nosar åt det hållet men sen styr hon kosan åt rätt håll igen och lämnar den där onödiga återgången därhän *skrattar*


På ett ställe var jag bombsäker på att hon var helt fel ute, men jag såg på henne att hon spårade och var väldigt målmedveten så jag lät henne spåra på, och efter ett tag ser jag snitseln och det visade sig att jag hade fel och Aysha var 100% rätt ute, man skall lita på hunden helt enkelt. Jag har blivit bättre på det faktiskt, det gäller att ha lite is i magen =)


Jag la ett spår som skall ligga över natten och förmiddagen imorgon, ska bli spännande att se hur hon klarar det, med regnskurar och en del blåst som rör om i spåret. Det är minst 400meter långt med flera bloduppehåll och 1 återgång. Aysha är en så himla duktig hund och verkligen fantastisk när det kommer till nosarbete <3


Vi har ju 2 första pris i öppenklass spår och behöver ett till för att kunna titulera Aysha som Svensk Viltspårschampion och jag hoppas att vi kommer klara att ta det första priset vid nästa spårprov som är inom en relativt snar framtid ändå =)


För några veckor sedan var jag och Aysha och hälsade på Carro och Blenda och vi drog ut till Ljusterö. Det är verkligen helt underbart därute och Aysha var i vattnet nästintill hela tiden vi var därute. Hon hade fullt sjå med att fiska, min lilla storfiskare *ler* Till och med jag och Carro tog oss ett dopp, fast vi är sånna badkrukor *skrattar*


Här kommer en bildbomb från vår Ljusterö utflykt. På återseende mina raringar =)


                                 

Av Camilla - 18 augusti 2014 20:41

För några dagar sedan var jag och Aysha och hälsade på en vän och hennes hundar. Den ena av vovvarna är en liten valp som verkligen dyrkade Aysha. Valpen heter Ester och följde Aysha som en skugga, enda stället hon inte följde med var ut i vattnet, men så länge Aysha simmade nära bryggan, sprang Ester efter henne där. Det var så roligt att få se hur Aysha var mot valpen, till en början tyckte jag hon var lite för burdus, men sen hade hon ett tålamod av guld och lät Ester hållas fast hon klängde på henne. Snälla fina Aysha så himla snäll!


Jag har länge varit nyfiken på Flirtpole, det kan beskrivas bäst som att du har ett långt fiskespö med en lina och sen fäster man en leksak i ena änden som hunden sedan får jaga. Eftersom Aysha gillar just jakt och spåra så var jag övertygad om att detta skulle vara något för henne, men inte då. Visst hon sprang lite efter den när Anna höll i spöt och drog leksaken i backen, men Aysha bröt och kom till mig flera gånger. Det var något som förvånade mig men gjorde mig samtidigt väldigt glad. Jag tänker lite att trots att hon triggas att jaga kan hon avbryta det och komma till mig istället. Min träning att hon inte ska dra iväg själv i tid och otid kanske börjar ge lite resultat.


Bildbomb på Ester och Aysha


                         


I helgen var det utställning, har inte ställt sen 1 juni då vi tog vårt första CERT. På lördagen var det i Eskilstuna, nära och bra och på söndagen var det i Norrköping. Båda utställningarna är så väl organiserade och trevliga funktionärer, så tummen upp och kan varmt rekommendera andra att ställa på dessa orter.


På lördagen placerade vi oss som 2a i Öppenklassen, fick ett Excellent men där tog det stopp. På söndagen gick det bättre, Aysha vann Öppenklassen och fick CK och placerade sig sen som 3a i Bästa tik klassen och fick ett reserv Cacib. Jag är verkigen jätte nöjd med Aysha. Hon är så fin och sköter sig så himla bra. Trots hundar som skäller hela tiden och hundar som gjorde utfall höll hon kontakten med mig och gav mig full fokus. Är stolt över min tjej. Hon var så söt när vi skulle gå igenom veterinärkontrollen, då stannar jag en bit innan för att ta fram hennes pass som dom skall kontrollera. Då ställer hon sig helt sprallig och gör sin hälsningsfras flera gånger till alla som stod där. Så det hördes ett stort Rooaaawroaaaw upprepande gånger, och efteråt var hon så nöjd *skrattar* Jag tycker det är kul att hon hittat ett sätt att försöka kommunicera på till oss människor och hundar med för den delen, men detta brukar hon mest använda på människor.


   


Jag har ju börjat träna lite smått på höger handlingen nu, någon gång skall vi ju debutera i Fortsättningsklassen i Rallylydnad och där ingår det just höger handling. Jag tycker hon är duktig men poletten har inte trillat ner ännu, får hon välja så sätter hon sig fot och tycker det borde räcka =) Jag tror jag kommer döpa kommandot till Sida, men har inte riktigt bestämt mig.


Jag har ju också anmält mig och Aysha till en Brukslydnadskurs, det ska bli så roligt och spännande att gå kurs igen, har aldrig gått någon kurs med Aysha och det är ju evigheter sen jag gick kurs, så jag är lite nervös över hur det ska gå. Jag har länge velat gå kurs i just Bruks för jag tror det är en gren som skulle passa Aysha som handen i handsken. Det är spår och lydnad och hon älskar båda dom grenarna. Sen tror jag det finns något som heter uppletande med i brukset och det har jag gjort något liknande några gånger med Aysha och hon har tyckt det varit roligt då, men vi behöver ju lära oss hur det egentligen skall gå till =) Kursen börjar på onsdag men kommer sedan att gå på måndagar, det ser jag verkligen fram emot!! Tänk vad roligt om vi skulle kunna starta i bruks nästa år! Det vore verkligen en dröm det =)


Det var allt för den här gången =) Hoppas ni alla mår bra därute och haft/har en fin sommar <3

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards