Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under januari 2015

Av Camilla - 18 januari 2015 17:35

Idag har vi haft ganska milt väder igen, men uppehåll, så jag och Aysha var ute en stund på eftermiddagen. Hon blir verkligen lycklig när jag tar fram selen och långlinan, då vet hon att vi ska traska ut i skogen och ner på åkrarna där all sork väntar på henne =) Hon blir så glad att det riktigt spritter i hela henne och hon vet inte hur fort hon ska ta sig framåt med en matte släpandes låååångt bakom i andra änden av linan.


Väl nere på åkern gjorde hon sitt bästa med att skrämma upp sorken, hon stampar flera gånger i backen och lyssnar sen spänt, det är en fröjd att se och man kan inte annat än skratta åt hennes ryck. Fick hon bestämma skulle hon gräva efter sork nu, men det låter jag henne inte göra eftersom det fortfarande är käle i backen och jag vill inte ha några eventuella klobrott, aldrig någonsin igen vill jag uppleva det, fy vad jag tyckte det var jobbigt, Aysha med för den delen när det skulle läggas om osv. Så nä, inget sorkgrävande förrän kälen är borta ur jorden, så tills dess får hon nöja sig med att jaga sork ovanför jorden =)


Efter sorkjakten fick hon leta godis på gräsmattan hemma, så skönt att bo som vi gör nu, att kunna ha henne lös på gården, det är 100% livskvalite i mina ögon.


För övrigt har jag jobbat med utvärderingen av RAS idag med, jag längtar till mars när jag ska gå utbildning för avelsfunktionärer, det ska bli så spännande och kul att få lära sig mer av det här.


Det var allt för denna gång, ha det gott alles =)

Av Camilla - 17 januari 2015 18:54

Just nu är det en hel massa att stå i, en hel del föreningsarbete, men det är roligt, önskar bara jag var varm i kläderna och kunde allt redan, men så funkar det inte riktigt, man lärde sig inte springa direkt man föddes, saker tar tid. Jag har redan lärt mig massor på de här veckorna som gått. Jag är medlem i Svenska Amstaffklubben och sitter även i styrelsen och i 2 olika kommitteer, det ger mig så otroligt mycket att få jobba aktivt för den ras och klubb jag brinner för, ser det som ett privilegium att få vara så aktiv som jag är. Trots att det tar tid och energi så gör det inget då jag älskar rasen så mycket.


Allt är bra här annars, Aysha mår prima, får sina sprutor 1 gång i månaden, hon gillar dom inte alls, så ska ringa och be och få komma till klinik och ge sprutor några gånger för att få in snitsen igen, det är inte så lätt att ge spruta i nacken på en hund som inte vill vara still och som går undan så fort hon ser att jag gör iordning sprutan. Det är skönt att hon svarar så bra på hyposensibiliseringen, hon mår även helt okej när det kommer till armbågarna. Dock är hon lite för rund just nu, men vi tar igen det så fort isen försvinner.


Motivationen har varit borta länge nu, känner inget sug alls att träna hund, tycker det är skönt att bara vara också, men det kommer nog ändras om jag känner mig rätt =)


Aysha har spenderat en hel del tid med husse sista tiden och det är verkligen julafton för hennes del då, hon älskar verkligen sin husse, han är nr1 alla gånger här hemma. Så har det varit ända sen Aysha kom till oss, hon och husse har något speciellt band, det syns klart och tydligt och det unnar jag dem, jag vet ju hur det är att ha ett speciellt band till en hund.


Snart är det års dagen igen, tänker alltid extra mycket på henne då, min vita freds duva, Palomma Janca. Tänker visserligen på henne varje dag, men såhär när det närmar sig dagen vi tog farväl känns det extra mycket i både hjärta och själ, men jag vet att vi en dag kommer återförenas igen, jag vet att hon väntar på mig och tar emot mig på bästa sätt, älskade Tyra, du är så saknad.


Aysha och Tyra är så otroligt olika men ändå lika, Tyra var mer hårdhudad, Aysha är mer följsam och vill vara till lags, men ändå är hon en tuff tjej min Aysha, svårt att förklara det där. En sak vet jag och det är att båda två är helt enskilda fantastiska individer som jag är tacksam över att ha haft/ha i mitt liv, skulle inte vilja vara utan alla upplevelser och fantastiska minnen dom givit/ger mig.


Var till att bli lite djup såhär på lördagskvällen =) Skönt att blogga, borde ta mig tid till det oftare, ska verkligen försöka få till det =)


Till sist vill jag slå ett slag för Demodexprojektet som pågår sedan 2010, American Staffordshire Terrier behöver 100 friska individer över 3 år, som alltså inte haft demodex någon gång och 100 sjuka individer, där åldern inte spelar någon roll, med sjuka individer menar jag att de haft eller har demodex någon gång i sitt liv, alltså kan det vara en hund som är under året eller en hund som är 4, huvudsaken är att dom haft demodex. Detta test är helt GRATIS, alltså kostnadsfritt att göra. Man går in på www.amstaffklubben.se och klickar på AVEL under Kommitteer och där finner man blanketten man ska ta med sig till veterinären. Snälla, har du en renrasig American Staffordshire Terrier, bidra till att forskningen skall kunna gå framåt, så vi kan få mer klarhet i hur demodex nedärvs.


Det var allt för den här gången, lägger upp en bild på Aysha från julafton.


 

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards