Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under januari 2017

Av Camilla - 30 januari 2017 16:25

Idag är det måndag, det innebär att det snart är söndag, och dags för oss att göra debut i Startklass och det enda jag kan säga om det är just nu herre jösse namen vad har jag givit mig in på *skratt*


Apporten fungerar okej så länge jag gör dubbelkommando och så får det vara tills det sitter som det ska, vill inte skynda fram något så vi backar på det momentet eftersom Aysha inte tycker det är speciellt kul. Eller kul tycker hon nog det är, men apporten har inget stort värde för henne så hon förstår liksom inte riktigt vitsen med att plocka upp den och ha den i munnen heeeeeeela vägen till matte =)


Idag var vi till veterinären för att vaccinera fröken, det gick bra och jag passade på att träna Aysha lite i besöksrummet under tiden vi väntade på vår tur. Hon höll fin kontakt hela tiden, ville titta lite på omgivningen men avbröt det själv och sökte upp min kontakt igen fort, vilket gjorde mig superglad! Min finaste Aysha, hon är världens bästa!!


Aysha vägdes också och matte konstaterade att hennes 29kg är lite i största laget så ska jobba på att få ner henne några kilo.


Jag försöker att inte vara nervös och tänka för mycket på söndagens debut, men det är svårt, men det ska bli så otroligt skönt när det är avklarat oavsett hur det går, då har vi liksom tagit oss över den där tröskeln som vi laddat för i såååååå lång tid tillbaka.


Imorgon har EHDK öppen träning så vi ska passa på och åka dig och träna, då får vi störning och det är ju precis det vi behöver.


Hoppas allt är bra med er därute och till alla er som går i tankarna på att kanske starta och tävla, do it!!! Vågar jag vågar ni helt klart!!! =)


     

Av Camilla - 20 januari 2017 18:30

Idag styrde vi kosan till Södertälje och träffade Carola som har Lilo ( Ayshas moster/faster ) och lilla Skorpan. Det var så himla roligt att ses igen för det var alldeles på tok för länge sedan. Carola hjälpte mig med att kommendera mig igenom Startklass momenten och det är bara för mig att träna vidare. Aysha slarvar med ingångarna, sitter snett och släpar efter i fotgåendet. Idag hade hon glömt bort vad Hit betyder och satt så fint kvar och tittade på mig *skratt* Apporten är som den är, det är inget jag kan skynda fram, fast jag gärna gör sånt när jag tränar hund. Jag vet att det är fel, men lite så jag är, vill att det ska gå undan =)


 


Carola tränade med Lilo och det är en fröjd att se dom två tillsammans och Lilo viftar på svansen hela tiden, man ser hur kul hon tycker det är att få göra saker med sin matte <3 Jag har inte träffat Lilo heller på evigheter och i februari fyller hon veteran, 8 år, och har börjat bli lite grå om nosen <3


     


Alltså denna söta lilla Skorpan, man verkligen smälter när man ser henne, så himla söööööt!!!! Jag gillar verkligen hennes energi och tillgänglighet och att hon är så rättfram och gärna jobbar på med matte. Det är sidor jag letar efter och vill ha hos en hund. Alla är vi såklart olika, men det är sidor jag uppskattar och gillar. Sen är det ju även såhär att allt Carola tar i blir till guld, det ska bli otroligt roligt att följa Carola och Skorpans resa tillsammans, jag är helt övertygad om att de kommer briljera i allt vad de tar sig för <3


         


Tyvärr blev bilderna så suddiga, har bytt telefon och den gör något konstigt ibland, den liksom filmar men ändå inte, utan bara början på kortet blir som film. Aja jag får klura ut hur jag ska göra, så tråkigt när det inte blir som man tänkt =) Tänk att Skorpan bara är 7 månader gammal och har sån fin följsamhet och lysstrar så fint på sin matte! Som sagt, ska bli så roligt att få följa deras resa och utveckling!


Idag fick jag uppleva något jag nästan aldrig gör med Aysha, hon blev trött!!! Vi hade hyrt hallen i 2 h och var strukturerade och effektiva, men jösses vad trött min tös blev! Nu ligger hon här brevid mig och snarkar högt igen =) Aysha är inte en hund som blir trött i första taget, men idag blev hon faktiskt det.


Fick bra feedback och tips av Carola hur jag ska jobba vidare i träningen, det är ju så himla bra när man träffar andra som ser saker man själv inte ser. Vi ska träna vidare såklart och förhoppningsvis får jag till mer raka ingångar och mer hastighet i fotgåendet.


Vi avslutade träningspasset med gruppmoment. Jag körde sitt i grupp med Aysha och Carola körde platsliggning med Lilo och Skorpan. Så himla duktiga hundar!!!!


 


Jag är så stolt över min Aysha som prioriterade mestadels av fokusen på mig idag trots att hennes favvo Carola var där. Hon tittade nyfiket på Lilo och Skorpan, men jobbade på bra med mig och jag vågade ha henne lös till och från. Som ni ser på bilden med gruppmomentet så har jag kopplet kvar på Aysha, men det är ju egentligen helt onödigt eftersom jag stod så långt bort från henne så det där kopplet hade inte gjort någon nytta till något.


Jag är så glad att jag kommit igång med att träna hund igen, det är ju så himla roligt och givande!


Hoppas ni alla haft en bra dag och jag önskar er alla en trevlig helg <3

Av Camilla - 19 januari 2017 17:31

Vilken otroligt fin dag vi haft idag! 5 plusgrader och sol och pricken över iet var att jag varit ledig och kunnat njuta av vädret. Aysha och jag har varit ute flera timmar idag och hon verkligen älskar att vara ute, så nu är hon sådär härligt trött och sover så hon till och med snarkar =)


Jag har bestämt mig för att börja våga ha Aysha lite mer lös, hon går ju lös hemma på gården men jag har verkligen en längtan efter att kunna låta henne springa lös när vi går promis. Vi har ju en promenadslinga där vi bor och det är perfekt att träna på, och idag skötte hon sig exemplariskt, lyhörd och hade koll på mig hela tiden, det tycker jag om =) Så skönt för henne att kunna rejsa runt och känna sig sådär härligt fri!


   


Vi ju även tränat en del idag. Vi nöter på lydnadsmomenten i Startklass för tanken är att vi ska äntligen våga oss ut och tävla. Jag är realistisk och känner att jag kommer vara nöjd om Aysha är mer med mig än med omgivningen. Hon är ju väldigt störningskänslig, eller egentligen inte, utan bara extremt nyfiken och intresserad av sin omgivning så hon glömmr lätt matte i andra änden av kopplet.


Hon utför momenten helt klart godkänt, lite finslip på ingångar och sen är det denna apporten som vi har lite frågetecken att räta ut. Aysha har aldrig varit intresserad av apporten, eller jo, hon är intresserad när hon får det till att hon stjäl den och springer ett ärevarv med den. Jag har provat med att göra den mer intressant och lekt med den osv, men hon avskyr att ha den i munnen och om hon tar upp den vill hon lämna över den ögonblickligen och det är inget hårt grepp hon håller den i munnen med.


Jag kom på idag att när jag visat in henne vid fotpositionen så håller hon den fint under tiden jag plockar fram godis och delar godisen för att sen ge den till henne, så det verkar vara ett sätt som funkar att få henne att glömma bort den tråkiga saken hon biter tag i. Det funkar helt klart bättre med att springa fram till apporten om jag både ger kommando och visar med handen, då tar hon den 7 gånger av 10 iallafall, så det är ett framsteg. Dock behöver jag visa in henne i fotpositionen med handen, men som sagt, vi tränar vidare och förhoppningsvis släpper det och funkar till slut.


Det är så roligt att ha kommit igång och träna hund igen, har ju sagt länge att 2017 ska bli ett riktigt hundår på det viset att vi ska satsa på att tävla och träna en massa och hittills så går det ju i det tecknet =)


Vi har ju en lydnadstävling inbokat som är om ca 2 veckor, känner av nerverna, men på samma gång känns det kul, det får gå som det går, ska bli skönt att äntligen ha startat i en lydnadsklass och få det överstökat, något som jag längtat efter så länge =)


Imorgon vankas det mer hundträning och då får jag även sällskap, så himla kul!


Hoppas ni andra haft en fin dag och kunnat njuta av solen och det fina vädret <3

Av Camilla - 5 januari 2017 16:18

Halloj gott folk!


Tänkte summera 2016, det har varit ett toppen år för mig och Aysha. Vi har satsat på Viltspåret och utvecklats massor =) Det lönar sig med träningen och det är så himla kul och peppande!


Vi har för första gången varit med i 2 viltspårs tävlingar, kan varmt rekommendera det, så roligt att träffa andra som delar ens intresse för viltspår. Vår första viltspårstävling placerade vi oss på pallen som 3a av 21 starter och tog dessutom vårt första HP. Ni kan gissa hur stolt och rörd jag var då *skrattar*


Vår andra tävling var vi 23 ekipage som deltog och Aysha och jag kom på en 11 plats, hon gjorde ett strålande jobb min fröken.


Sammanlagt har vi gått 5 viltspår 2016 och erhålligt 2 HP, det är första gången någonsin som vi erhålligt HP, det är inte så lätt att få Hederspris, det hänger helt och hållet på om det dyker upp vilt i spåret när man väl spårar. Så dyker inget vilt upp kan man inte få hederspris.


Jag är mycket stolt över min Aysha, hon är så duktig spårare och 2017 kommer fortsätta i viltspårandets tecken, har vi turen kanske vi får representera rasklubben i Terrierklubbens viltspårs SM 2017, men det är ett tag kvar dit, men jag ska skicka in en intresse anmälan sen får vi se om vi blir utvalda =) Jag hoppas det!


2017 kommer jag försöka fortsätta starta i tävlingar i Viltspår, mitt mål är att bli ännu bättre och hoppas på mkt vilt i spåren framöver så vi kanske kan plocka fler HPn =)


Har lite andra förhoppningar för 2017, ska försöka starta i Startklass i lydnad och så vore det kul att börja tävla i Nosework. Skulle även vilja starta i Rallylydnad fortsättningsklass, men var sak har sin tid såklart =)


Det som kommer skilja 2017 mot de sista åren är att jag avsagt mig alla uppdrar i klubben och ska helt och hållet fokusera enbart på att vara hundägare och träna hund. Tycker det är roligt och inspirerande att vara aktiv i klubben, men efter 6 år är det dags för en paus, sen får vi se vad framtiden visar om jag blir mer aktiv igen längre fram. Dock har jag bestämt att 2017 ska fokus ligga på hundträning och förhoppningsivs tävling =)


Sist men inte minst! Aysha och jag placerade oss som nr 6 på Svenska Amstaffklubbens Arbetande Lista 2016, vi slog hela 14 andra ekipage och jag är så stolt så jag spricker =) Tänk att min huligan och gathund kan leverera så bra <3


Jag älskar verkligen min Aysha och är så tacksam för att få dela denna resa med henne och så glad över att vi utvecklas tillsammans.


God Fortsättning allihopa och ha ett riktigt fantastiskt 2017!


                                   

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards