Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 7 februari 2017

6 år sedan klockan stod på 14.40

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha Aysha vid min sida, som påminner om Tyra på många sätt, men på samma gång är dom också så olika =) Jag skrev ju ofta i bloggen när jag hade Tyra, var ett sätt att bearbeta saker och ting och allt det jobbiga och på samma gång ville jag hjälpa andra med den kunskap jag samlade på mig under de 2 år Tyra och jag levde ihop. Jag kan inte läsa de inlägg jag gjort i slutet då Tyra levde, det är fortfarande för smärtsamt. Jag brukar ibland gå in och läsa om alla hennes galenheter och upptåg och hur om vilken fantastisk hund hon var på många sätt och vis. Tyra lärde mig otroligt mycket om många olika saker. Jag fick all min kunskap om parasiter, allergier, veterinärers kompetens och sånt trist, men hon lärde mig så mycket mer och mer betydelsefulla saker. Som att livet med en Ast är det bästa livet. Det är aldrig tråkigt om man lever sida vid sida med en American Staffordshire Terrier =) Dom är så underbara och vill alltid vara med och vara nära. Nu är dom egentligen inga knähundar men åh vad dom ändå försöker krypa upp i knät på en. Tyra var en sån lydig hund, kunde alltid ha henne lös, minns en gång det sprang upp ett rådjur några meter ifrån henne och hon är lös. Jag ropar stanna och hon står som ljuten i sten i backen och sen vänder om och kommer till mig <3 Hon var så otroligt fin med min bror också, han älskar ju att kasta leksaker och pinnar och bollar så hunden ska hämta grejerna, men på samma gång är han rädd för hundar och väldigt rädd om sina händer. Med Tyra var det aldrig några problem, hon tog aldrig något ur handen på honom och var så försiktig med munnen om dom busade ihop och kampade med någon leksak. Det var som att hon förstod hans rädsla och respekterade honom och visade hänsyn.


Av alla hundar jag mött i mitt liv så är Tyra dock den hund hittills som varit den "hårdaste" till sättet. Jag menar inte hård i som i att vara dum eller något negativt egentligen, det är svårt att förklara, man behöver nog uppleva det för att verkligen förstå vad jag menar. Hon var en hund med skinn på näsan och ville alltid göra saker på sitt sätt. Bad jag henne göra något så kunde hon mycket väl göra det, men ville alltid sätta sin egna tatsch på det. Sen var hon mästare på att göra saker halvdant och se om hon ändå kunde få den där godisen *skrattar* Tyra Tyra Tyra, du har som sagt lärt mig så otroligt mycket och mycket av det jag lärt mig om rasen har hon lärt mig. Jag hoppas verkligen du har det underbart där du är Tyra och jag vet att vi en dag kommer att mötas igen och det glädjer mig <3


En sista sak jag alltid kommer minnas är innan vi skaffade Tyra och jag berättade för min mamma att Tyra skulle komma in i vårt liv, att hon var mestadels vit och var av rasen American Staffordshireterrier ( amstaff ) Mamma som påverkats av allt skit tidningarna hade pippi på att skriva om ett tag sa: "Herregud ska du skaffa en såndär farlig hund och som är vit dessutom, dom är ju värst av alla". Det tog inte lång tid innan min mamma ändrade inställning och insåg hur fel hon hade och hur fel tidningarna hade som skrev sådanna lögner och felaktiga saker.


 

Älskar den här bilden på mamma och Tyra, så härligt att få ligga nära tyckte Tyra <3


   

Tyra tillsammans med min pappa, han kastade iväg pinne som hon så gärna hämtade och lämnade tillbaka <3


 

Mommo busade med Tyra en midsommar =)


 

Tyra ville alltid vara med och kolla in vad som hände, men det är ju så typiskt rasen tycker jag =)


 

Vi kallade henne för japanflaggan pga hennes fina runda prick på ryggen =)


   


                 

   

   

De två sista bilderna är från Öland och några av dom bästa bilderna jag tagit, enligt mig själv iallafall =) Har funderingar på att göra om dom till tavlor =)


Tyras och min resa ihop var tuff och vi skildes åt alldeles för tidigt, men jag är henne så tacksam över alla fina människor hon tog in i mitt liv <3 Jag fick så många fina vänner och är en del av ett CT gäng som alla är lika knasiga och härliga som hundarna. Jag är så tacksam för alla fina minnen och allt vi ändå hann göra tillsammans. Jag är så tacksam över att genom Tyra funnit en uppfödare som jag fortfarande har tät kontakt med och som gjorde så Aysha kom in i mitt liv <3 Utan Tyra hade jag inte träffat alla underbara människor som delar mitt stora intresse av just rasen American Staffordshire Terrier. Utan henne hade jag inte börjat jobba ideellt i rasklubben och jag hade inte lärt mig allt det jag nu har erfarenhet och kunskap om. Alla fina vänner hon gav mig som fanns där som stöd när jag behövde det som mest och som fortfarande finns där vid min sida.


Jag kommer aldrig glömma den otroligt vackra blombukett jag fick via bud av personer som ville visa sitt stöd och det värmde så otroligt mycket <3


Tack Tyra för allt och Tack alla ni som fanns där då och som finns i mitt liv nu och kommer fortsätta att finnas i mitt liv i framtiden <3  Var rädda om er och era fyrbenta och ta tillvara på alla stunder ni får tillsammans <3 Även om det är tuffa tider, försök att hedra och värdesätta er hund och den relation ni har tillsammans <3


Och du Tyra, tack för att du såg till att Aysha kom in i mitt liv och gjorde så jag vågade ta steget, jag har inte ångrat det en sekund att Aysha kom till oss så snart efter din bortgång, fast jo, lite ångrade jag då Aysha tuggade sönder vårt superfina och dyra matbord med 6 snidade stolar till, och jo lite när Aysha tuggade sönder spelkontroller och tv dosor och stearinljus *skrattar* Fast i det stora hela är jag för var dag som går, tacksam och så lyckligt lottad som nu har Aysha och får uppleva den nära och fina relationen man kan ha med en hund bara man själv är mottaglig och öppen och respekterar hunden och individen <3


Skulle kunna skriva i en evighet men nu får det vara slut för denna gången. Ville bara just idag hedra Tyras minne och dela med mig om hur fantastisk hon är =)

 
 
Ingen bild

Pierina

7 februari 2017 22:36

Vilket otroligt fint och känslosamt hedrande av en bästa vän <3

Camilla

8 februari 2017 01:58

Tack vännen ?? Ja, vi är alla olika men jag känner att jag vill lyfta det bra och hedra henne på det viset och ta bort fokusen från det tuffa och sjuka som var.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Av Camilla - 2 februari 2017 16:36

Idag helt plötsligt händer det. Jag gör momentet apportering och har rätt avstånd och visar inte med handen när jag säger apport, och vips så springer Aysha glatt fram till apporten, plockar upp den i fint fast grepp och kommer runt vid min vänstra s...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards