Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 21 maj 2009

Lekkompis och förebild

Av Camilla - 21 maj 2009 20:43

Min lilla Tyra är bortrest med husse i några dagar, men jag har skickat med kameran så jag kan uppdatera med fler bilder från deras utflyckt. Det är så tomt här hemma när jag inte har min lilla busa att gosa med. Men tänkte passa på att berätta lite om Tyras lekkamrat Majken. Hon är en blandning mellan amerikansk bulldogg och amstaff på 2 år. Tyra tycker det är så roligt att busa runt med Majken för hon är lika busglad, dock en aningen större =) Majken ägs av min goda vän Pernilla. Jag har varit runt en hel del på tävlingar när Pernilla har tävlat i lydnad. Båda Pernillas hundar har LP1, så det går riktigt bra. Majken fick sitt LP1 nyligen. Jag är verkligen imponerad av Pernilla. Hon lägger ner mycket träning och det jag tycker är hennes styrka och som man verkligen ser lönar sig är att hon är nogrann med inlärningen. Många skyndar på med de olika momenten bara för att hunden ska lära sig dom, men det tror jag slår tillbaka i det långa loppet, noggrannhet är a och o, iallafall om man vill komma någon vart med tävlingslydnaden. Med min tidigare hund var jag väldigt ivrig med att lära henne så mycket som möjligt, men visst då kan hunden mycket, men inte så där klockrent som iallafall jag strävar efter i dagsläget. Jag har lagt om taktik, skynda långsamt, och försöka träna in ett till två moment i taget. Sen har jag även en filosofi om att inte börja träna för hårt med valpen. Självklart ska man börja träna på en gång, men inte kravfylld träning utan mer lekfull träning. Jag inbillar mig nämligen också att om man har en god och fin kontakt med hunden så får man igen det sen när man höjer kraven ju äldre hunden blir. Tyra har även en annan hund hon träffar som heter Smulan. Hon är 13 år gammal så hon är veteran, en blandning mellan collie och labrador. Smulan är inte alltid så sugen på att studsa runt med mitt lilla troll, men hon lär ju Tyra vett och etikett. Om ni vill så får ni gärna komma med er åsikt om vad ni tror det är för raser i Majken, vore lite roligt att få höra =) Lägger upp lite bilder på Majken och en på Smulan. Ha det bäst!




 
 
Millan&Rozzo

Millan&Rozzo

22 maj 2009 14:58

Hejsan=) Lilla Tyra verkar ha d kanonbra o söt som socker e hon;)Kul att du skaffat blogg så man kan följa vad som händer.... själv e jag lite för lat för o blogga =)Japp jag kommer på lördag, ska bli jättekul o se alla valpisar, d va ju ett tag sen som dom hängde i kläderna när man va o hälsade på. Ha d bäst så ses vi nästa lördag!
/Camilla

http://www.amstaff-rozzo.webs.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards