Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 6 juni 2014

Dubbla starter i Rally

Av Camilla - 6 juni 2014 20:10

Imorse bar det av till Katrineholm för det stod tävling i Nybörjarklass på schemat och dubbla starter dessutom. Tycker det är toppen när klubbarna har dubbla starter, går det inte bra på ena starten får man en revansch samma dag. Och när man ändå sitter och åker för att tävla är det perfekt att beta av 2 tävlingar på samma gång.


Det blev en väldigt lång dag idag. Samlingen var kl. 9, men Aysha och jag hade startnummer 32 så det blev en låååång väntan innan det var vår tur. Aysha fick ligga i bilen, hade jag haft henne ute med mig hade hon nog blivit på tok för seg när det väl skulle tävlas.


När det var vår tur tog jag ut henne en liten stund innan, rastade henne, och så jobbade vi på fokusen. Jag belönar Aysha så fort hon tittar på mig, även om det blir mycket godismatande så är detta något som fungerar bra för oss, jag passar även på att repetera de moment som Aysha ibland kan slarva på som är med på banan vi ska gå. Solen bestämde sig för att titta fram när det var dags och jösses vad varmt det blev! Aysha konverterade till sengångare och nosade en massa på banan. Kändes nästan som att jag fick släpa runt henne, så seg var hon pga värmen. Vi placerade oss på en 14 plats av 33 starter tror jag det var med våra 75 poäng. Det är ju godkänt resultat men jag vet att vi kan bättre.


När det var dags för andra starten så hade vi startnummer 2, kändes så bra, jag gillar att starta i början så jag har det gjort sen. Jag jobbade mycket på kontakten och var tydlig med fröken att nosa var inget vi skulle roa oss med denna runda. Banan var lagd närmre parkeringen nu så jag stod i skuggan vid ett uthus innan det var dags för start. Aysha var mer taggad nu och det var inte gassande sol vilket märkets tydligt på Aysha. Vi gick in och jag kände efter halva banan att allt bara flöt på, det kändes sådär himla bra och nu placerade vi oss som nr 4 av 31 starter med 92 poäng =) Jag blev så himla glad över vår prestation.


Det känns som att jag har kommit fram till att bästa upplägget med Aysha är att hon ska ha tråkigt några dagar innan tävling och inte få göra något och att jag sedan skall vara tydlig och ganska fåordig inne på banan. Börjar jag berömma för mycket och låta mer peppande så går hon inte lika fint. Känns nästan som hon tycker det blir för enkelt då och tappar fokusen för att det blir för tråkigt.


Aysha kan ju Nybörjarklassen och vi tog ju redan våra 3 raka godkända resultat förra våren, men eftersom vi kuggade alla våra tävlingar i höstas pga nosning och ofokusering på uppgiften, känner jag att vi får stanna kvar i Nybörjarklassen ett tag till. Inom loppet av 1 månad har vi nu tagit 4 godkända resultat och jag känner att det är dags att lära in fortsättningsklassens moment. Jag vågar inte ha henne lös ännu, men det skadar ju inte att träna på momenten så när det väl är dags, är vi redo momentmässigt.


Jag är så stolt över Aysha, med tanke på hur hon levde innan hon kom till oss och var vi står idag gör mig alldeles varm i hjärtat. Vilken fantastisk hund jag har <3


Nu blir det paus i rallyn till i höst, kanske att vi startar i någon nybörjarklass till, och om allt känns rätt så kan det bli en start i fortsättning i höst när inomhustävlingarna börjar. Känns som att det är bäst sätt att prova hur vi fungerar med att vara lös inne på tävlingsbanan utan att hon kan dra till skogs *skratt*


Hoppas ni alla haft och har en fin nationaldag, det har jag haft, med min bästa vän, Lilla A <3


     

Världens bästa Aysha <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards