Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2014

Snabbspår och bildbomb

Av Camilla - 19 augusti 2014 19:44

Gokväll i stugan =) Idag har vädret verkligen varit ostabilt, ena stunden spöregn och nästa fin sol som värmer så skönt. Jag har inte spårat på hela sommaren pga värmen, men nu är det nästan perfekt väder för att just gå viltspår, så ikväll var vi iväg och jag la ett spår åt Aysha som var ca 200meter långt, med 1 bloduppehåll och 1 återgång. Aysha spårar på bra, hon hittar spårstarten så bra och är verkligen super taggad. Det som jag ska jobba vidare på med henne är att hon inte ska ha för bråttom, för när hon tycker det går för långsamt så genar hon lite som hon vill och det har en tendens att bli lite slarvigt. Återgången hoppar hon gärna över, hon liksom nosar åt det hållet men sen styr hon kosan åt rätt håll igen och lämnar den där onödiga återgången därhän *skrattar*


På ett ställe var jag bombsäker på att hon var helt fel ute, men jag såg på henne att hon spårade och var väldigt målmedveten så jag lät henne spåra på, och efter ett tag ser jag snitseln och det visade sig att jag hade fel och Aysha var 100% rätt ute, man skall lita på hunden helt enkelt. Jag har blivit bättre på det faktiskt, det gäller att ha lite is i magen =)


Jag la ett spår som skall ligga över natten och förmiddagen imorgon, ska bli spännande att se hur hon klarar det, med regnskurar och en del blåst som rör om i spåret. Det är minst 400meter långt med flera bloduppehåll och 1 återgång. Aysha är en så himla duktig hund och verkligen fantastisk när det kommer till nosarbete <3


Vi har ju 2 första pris i öppenklass spår och behöver ett till för att kunna titulera Aysha som Svensk Viltspårschampion och jag hoppas att vi kommer klara att ta det första priset vid nästa spårprov som är inom en relativt snar framtid ändå =)


För några veckor sedan var jag och Aysha och hälsade på Carro och Blenda och vi drog ut till Ljusterö. Det är verkligen helt underbart därute och Aysha var i vattnet nästintill hela tiden vi var därute. Hon hade fullt sjå med att fiska, min lilla storfiskare *ler* Till och med jag och Carro tog oss ett dopp, fast vi är sånna badkrukor *skrattar*


Här kommer en bildbomb från vår Ljusterö utflykt. På återseende mina raringar =)


                                 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards