Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 4 juni 2013

3 raka =)

Av Camilla - 4 juni 2013 08:48

I helgen hände det jag faktiskt inte trodde var möjligt med tanke på omständigheterna. Aysha och jag tävlade Rallylydnad i Nybörjarklassen fredag och lördag. Jag har varit sjukskriven sen februari och har inte haft möjligheten att träna så som man bör inför en tävling eller för att kunna tävla överhuvudtaget, och Aysha som har så svårt med störningar har inte alls haft några bra förutsättningar träningsmässigt. Jag tränade vid 2 tillfällen förra veckan med störning, men det var allt, annars har vi tränat lite smått ute på landet hos mina föräldrar, thats it.


I fredags var det i Vilsta, det var en ren chansning att anmäla oss dit, vet ju hur mycket liv och rörelse det är där och denna fredagkväll var inget undantag! Folk spelade fotboll, volleyboll, grilla, lekte och så en hel drös med skällande Briarder. Jag installerade mig och Aysha tidigt, kände att vi behövde landa ( tack för tipset Carola ). Aysha skötte sig förvånansvärt bra, trodde nästan inte det var sant när hon kurade ihop sig i buren och somnade bland allt stök. När det var dags att gå banan så hade fröken lite delade meningar om att jag gick ifrån så hon satte igång med härlig sälsång, efter en stund blev hon tyst och som den utbrytarkung hon är, såg jag hur hon försökte hitta ett sätt att ta sig ut ur buren. Eftersom hon har brutit sig ut ur buren tidigare på en utställning är jag mycket noga med att se till att buren är intakt så egentligen var det inget att oroa sig för, men själva känslan att Aysha letar febrilt en utväg är ingen hit för en mattes dåliga tävlingsnerver. Det var en bana med mkt snurr domaren gjort.


Jag tog ut Aysha och värmde upp och hon var helt på g, fin fokus och fin hastighet och jag kände att nervositeten rann av mig och det här var bara riktigt kul!!! Några minuter innan vi ska in ryker några hundar ihop precis vid starten, det var hundar i publiken. Så tråkigt att många valt att placera sig där när det fanns gott om utrymme runt hela banan att sitta och titta på och då utan att vara något störningsobjekt för de tävlande. Aysha förlorade tyvärr den fina fokusen efter detta, och när vi skulle in och det var vår tur stod en hund väldigt nära starten och stirrade med spänd kropp på Aysha, vilket hon inte alls fann sig i =( Hon talade om för hunden att det var oförskämt och jag kände direkt besvikelsen att nu är det kört! Vet inte hur jag lyckades få in Aysha ur sitt sträckta koppel vid min sida, men helt plötsligt klev vi in på banan och startade. Aysha var ofokuserad och nosade mycket i backen och var disträ, kollade in omgivningen hela tiden och hade dålig fart överlag vilket vi såklart fick avdrag för. Men som ett under när det var dags att få veta resultaten säger dom att vi fått 78p och det betyder att vi alltså klarade oss!!!! Jag var så glad, så glad =) Vi vann ett mycket större pris denna dag med tanke på att Aysha höll sån fin fokus och kunde varva ner så fint trots stökig miljö och trots det som hände innan vi skulle in kunde vi ändå genomföra en hel bana och med godkänt resultat, tack bästa Aysha!


Det var bara hem och sova, såklart fick jag super ont i magen på natten så vaknar vid halv två och ligger vaken till halv 5, sen när jag vaknar på morgonen känner jag av magen, den känns inte alls bra, så jag trodde inte vi skulle komma iväg. Men hade min sambo med mig som hjälpte mig och är så tacksam för det stödet och hjälpen! Han har verkligen noll intresse för sådanna här tillställningar men var snäll och hakade på och tur var det, för då kunde han ha Aysha när det var banvandrning osv eftersom bilen parkerades så långt bort ifrån själva tävlingsbanan.


Vi kommer dit, Aysha går på bakbenen, är heltaggad, både jag och husse säger att hur ska detta gå? Men efter att jag anmält oss så packade jag ihop henne så gott det gick, och hon landade fint. Jag är glad att jag hade startnummer 3 eftersom det kändes som jag skulle svimma ett par gånger pga att magen värkte så mkt. Jag drack lite och tog min magmedicin så kändes det lite bättre innan vi skulle in. Denna bana var det mycket fotgående i, som spiraler och så. Det var ett fantastiskt bra upplägg kring alltihop, toppen Flens BK!!! Aysha nosade lite och var lite seg vid något moment och vi fick sträckt koppel ngn gång, men annars kändes det ganska bra, men är så ny inom detta så man vet aldrig. Vi var 20 ekipage som startade och när det var dags för prisutdelningen trodde jag inte mina öron när dom ropar upp mitt namn och Aysha som 8e placering med hela 90poäng!!! Jag blev så glad att jag kunde spricka =) Vi har tävlat endast 3 gånger och alla 3 gångerna har vi fått godkänt resultat, så i lördags fick vi titeln RLD N tilldelad åt oss =) Bästa finaste Aysha, vilken fantastisk hund du är!! Så lite träning och så störningskänslig men ändå så bra jobbat, vilket fint jobb du gjort min fyrbenta vän <3


Är så glad över denna fina hund, hon gör så mina drömmar uppfylls, har alltid velat tävla och nu gör vi det, hon och jag, två lika orutinerade själar men tillsammans har vi lyckats. Jag svävar fortfarande på moln över helgens bravader och kommer nog göra ett bra tag framöver, och det är vi värda =)


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards