Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 5 september 2013

Det vänder nu =)

Av Camilla - 5 september 2013 22:54

Just nu känner jag mig så otroligt glad och tacksam, alldeles varm inombords över livets vändning just nu. Jag är så lycklig över att kunna känna glädje och tacksamhet och samtidigt enorm ödmjukhet inför det som händer och sker och att jag har förmågan att stanna upp och bara njuta av dagen som är och att allt känns så bra.


Mycket har hänt sen jag skrev sist, och eftersom jag har minne som en guldfisk och inte orkar kolla vad jag skrev om sist så kanske det blir tjatigt nu *skratt*


Aysha har som sagt kvalster allergi, men mår riktigt bra, inget vaccin är insatt ännu och det kommer dröja innan det görs. Vi håller på med eliminationsdieten men jag tror inte hon är födoämnesallergiker, men det är lika bra att göra det som ska göras så vet man sen svart på vitt, om det nu någonsin kan bli det egentligen i allergins värld.


Aysha läcker ju, hon är kastrerad så inget konstigt egentligen eftersom en del tikar kan bli inkontinenta efter några år. Hon läckte redan lite förra sommaren men då var det mer överkomligt, denna sommar har det varit mer och jag har bestämt mig för att börja medicinera mot det, har dock ej börjat ännu.


I och med att hon ska äta medicin livet ut och jag vill ställa ut och tävla med henne så var jag tvungen att söka dispens hos SKK och Jordbruksverket. Känns jätte konstigt att söka dispens på 2 ställen, känns ju som att det borde räcka med 1 ställe. För i slutändan spelar det ingen roll om man ska hårddra det om jag har fått beviljat från SKK och Jordbruksverket ej beviljar, då bryter man mot svensk lag om man tävlar eller ställer ut ändå. Aja, byråkratins värld förstår man sig sällan på. Hur som helst så blev allt beviljat från SKK och det var en enorm lättnad men jag har varit så inibombens nervös över Jordbruksverkets besked. Jag fick det häromdagen, satt och tittade på kuvertet en bra stund innan jag öppnade det och läser att dom BEVILJAR Ayshas medicin som hon måste äta konstant resten av livet. Det var en sort dom ej beviljade, men det är en vid behov medicin och har karens på 14 dagar så om jag behöver använda den kommer jag ändå inte tävla eftersom då mår hon förmodligen inte tillräckligt bra för att tävla.


Jag tycker det känns hoppfullt, Aysha mår som sagt bra utan någon medicinering nu, hon ser maläten ut i pälsen men pälsen är på väg tillbaka så jag hoppas hon hinner bli fin i pälsen till slutet av året då det vankas utställning =) Det känns så himla bra att hon mår så bra som hon gör, kliar sig lite då och då men inte alls något att bry sig om eller hur jag ska uttrycka det och sen när vaccinet sätts in kommer det förhindra fortsatt utveckling av allergin så med andra ord kommer hon må riktigt bra resten av sitt liv trots allergi i botten =)


Nu när jag känner att jag är påväg tillbaka inser jag att jag slutat med allt jag tycker är roligt. Jag gillar ju att blogga och lägga upp bilder och framförallt ta bilder med mina kameror, inget av det har jag gjort i den utsträckning som jag egentligen borde göra eftersom jag gillar det. Jag har slutat träna hund och vara på hundklubbar och träna och gå kurser som jag egentligen älskar och brinner för. Jag har verkligen inte haft någon lust och inser att detta har sakta men säkert krypit sig på och jag har funnit orsaken till det hela och ska nu ändra om och se till att jag kan ladda upp batterierna ordentligt och hitta en stabil grund att stå på så det inte blir såhär igen.


Det är ju hund jag lever för och träna och tävla, och att jag gått ifrån att vilja göra det jämt till att inte ens vilja tänka på att jag borde göra det säger en hel del om läget. Det som är positivt är ju att jag hittat lösningen till hur jag ska hitta tillbaka till allt roligt och det känns så skönt och är en riktigt lättnad! Dessutom börjar suget komma tillbaka liiiite liiite grann så nu ska jag verkligen fokusera på det som är kul, dvs träna hund =)


Idag har vi annars tagit det lugnt på fm, vi har fm sol på balkongen så Aysha har legat där och jäst och flämtar för att det är för varmt men likförbaskat ska hon envisas med att ligga där =) Eftersom hon är en mycket påhittig liten hund så var jag tvungen att kolla till vad hon gjorde när jag inte såg henne. Jag kommer ut på balkongen och möts av en Aysha som krypit upp i solstolen och ligger där och bara njuter, det såg så himla härligt ut och jag brast ut i skratt för denna hund, ja hon är en tvättäkta diva och gör precis som hon vill =)


På eftermiddagen har vi varit på landet, Aysha älskar verkligen landet. Och idag blev hon så glad när hon träffade pappa att hon hälsade ljudligt, sådär Raaooow Raw =) Det är så roligt att hon liksom hittat ett sätt att visa när hon blir sådär riktigt glad och försöker prata och tala om det *skrattar* Min lilla knasfia, hon är intelligent denna hund, på gott och ont *ler*


Aysha fick leta kvällsmaten på gräsmattan och vi tränade även igenom alla rallymomenten i nybörjarklass och hon var såååå taggad och utförde dom med perfektion så härligt att se. Vi har som sagt inte tränat på eviiigheter, men det sitter i. Sen fick hon fortsätta leta kvällsmat och jag plockade upp fallna äpplen på gräsmattan för att köra bort dom sedan. Helt plötsligt rasslar det till och jag ser bara baken på Aysha och jag hör mig själv ropa Aysha stannar, men hallåååååååå det är som att hoppa fallskärm med en ica plastpåse som skärm, kan bara gå fel liksom =)


Men som "tur" är kommer haren åt mitt håll och har ett försprång från Aysha, haren stannar upp och tittar på mig chockat och jag ser förmodligen lika chockad ut jag, det måste ha varit en rolig syn om man sett det hela. För några sekunder är jag och haren stilla, sen sticker haren åt vänster håll och jag åt höger och sen kommer Aysha i full karutta och vill springa tillbaka till utgångspunkten för att ta upp spåret och då är jag nära henne och skriker för glatta livet att nädu det där ska du inte alls försöka dig på. Märkligt nog lyssnar hon på mig och avbryter!!!!!! Dom som vet hur Aysha är, vet också hur stort det känns att kunna bryta henne där då hon blir helt blockerad när hon jagar/spårar. Duktig Aysha att inte fortsätta jaga, men synd att hon drog från första början, fast jag förstår att hon gjorde det, hon är hund med instinkter och jakt är hennes högsta prio här i livet =)


Efter det fick hon vara kopplad men lika glad för det var hon och efter att vi gått en sväng och kom tillbaka till "brottsplatsen" fast där hon och haren uppenbarligen rusat ut, så tog hon upp spåret och jag sa då att nej det gör du inte nu, och då tittar hon på mig, först såklart med en blick som att hallåååå vem är du att säga åt mig vad jag ska göra? men sen så ändra hon sig och viftade på svansen och sänkte huvudet och kom fram till mig och smörade, hon är en sån fin hund min tvättbjörn =)


Vi har haft en toppen dag med andra ord. Kom ut till landet vid 14 tiden och åkte därifrån vid halv åtta och vi var ute hela tiden, så härligt att kunna erbjuda sin hund det när man bor inne i stan.


Aysha ligger och snarkar sen ett tag tillbaka och jag ska göra likaså. Jag ska verkligen försöka blogga oftare nu, eftersom jag gillar det så mycket =)


Dagens Aysha: "Note to myself" Matte uppskattar INTE harjakt så måste utföra det på ett smidigare sätt nästa gång så jag ej blir stoppad.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards