Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 29 september 2013

Vad är det som händer?

Av Camilla - 29 september 2013 21:27

Sen en tid tillbaka har jag upprepande gånger stått helt förundrande över flera olika saker, men det som faktiskt fått mig mållös är människors sätt att vara mot andra människor.


När ska mänskligheten förstå att vi alla tänker olika och bara för att vi gör det, betyder det inte att en person har mer rätt än en annan.


På en utbildning jag gick en gång sa hon som höll i det hela en bra sak, en tankvärd sak som faktiskt är mycket talande.

Om man t ex tar färgen Grön, om du nu tänker på färgen grön så ser du ju grön framför dig, men skulle du börja beskriva grön färg så är det ett faktum att vi alla ser inte exakt samma gröna färg framför oss, men det gör inte att den gröna färg just du ser är fel grön färg, för i slutändan är det ju ändå samma sak det handlar om, färgen grön =)


Alltså, vi kan alla tänka på samma sak men uttrycker oss olika och ibland är det faktiskt bra om man stannar upp och funderar på vad som diskuteras och om det faktiskt inte handlar om samma sak fast det sägs på olika sätt.


Den enorma arrogans som råder ute på olika forum och den utveckling som pågår tycker jag är så tragisk. Mestadels av människorna har en ålder som en vuxen, och då tycker man att gott bemötande och respekt är en självklarhet, men så är inte fallet. Det skrivs mycket text som innefattar dolda budskap, som en del förstår men andra inte, och istället för att skriva eller prata med den person det handlar om så skriver man runt det hela. Min tanke är att det kan ju aldrig komma något gott ur en sådan sak så varför skriva det? Varför inte bara prata med den det gäller? Men återigen, alla är vi olika och tänker olika, men detta är ett sätt att agera som jag verkligen inte har förmåga att förstå vitsen av.


Många säger att människor inom hundvärlden är speciella och konstiga och många gånger elaka mot varandra. Varför är det så? Jag tror att detta kan bero på avundsjuka och bristen att kunna glädjas åt andras framgångar. Är det inte bättre att vara glada och tycka det är kul när det går bra för någon, även om det kanske är ens ”konkurrent” t ex i utställningsringen?


Jag är ju stolt ägare till en Amstaff som heter Aysha. Jag vill ju inget hellre än att andra människor också ska få upp ögonen för denna fantastiska ras och se rasens fina egenskaper och få ta del av individernas stora personligheter. För mig känns det konstigt när någon är missnöjd med något t ex skriver eller säger ”folk i amstaffvärlden är ju inte helt kloka” eller ”amstaff folk är helt galna” och man ska byta ras bara för att ”amstaff folk är knäppa”. Varför i hela fridens namn drar man in rasen i det sammanhanget? Ordet amstaff borde inte ens nämnas i en sådan mening tycker jag, för den är inget annat än fantastisk och ska inte behöva bära någon börda pga att en del människor är missnöjda över andra människor.


En annan sak jag också tycker är beklagligt och tråkigt är att vi i modern tid baktalar raser till höger och vänster. Det råder rasförbud i flera länder på olika raser. Vad är det med mänskligheten som tror att man får ut något bra ur negativa lösningar och aktioner, när det egentligen är själva människan bakom som är problemet. Så länge mänskligheten inte vill se saker för vad dom egentligen är kommer denna utveckling tyvärr att fortgå och våra stackars hundar kommer få betala priset.


Rasen som jag äger, dvs Amstaff, är en ras som oftast nämns i negativa sammanhang, för att många fått en fel bild frammålad av t ex media om rasen och hur den fungerar. Det pratas skit om rasen och till slut kan jag råka på argument och tolkningar av rasen som inte hör hemma annat än i en fantasivärld! Ibland får jag höra så konstiga saker om den ras jag äger att det är ett under att mina öron inte trillat av faktiskt.

Fast det är lite typiskt människan, den liksom bara kör på och stannar inte upp för en sekund ens och liksom tänker efter, vänta nu, vad är det jag hör/läser, kan det verkligen stämma? Nej, istället ångar människan på i ljusets hastighet och slutprodukten blir ju som sagt oftast långt ifrån bra och det som finns kvar att säga efter en sådan process hör hemma i sagornas värld, om ens där kan jag undra, då det är för knasiga saker.


Vad är det med människan som gör att den vill bespotta och prata illa om andra raser? Jag förstår inte? Jag som lever med en ras som blir allt för ofta negativt kritiserad på grunder som är baserade på okunskap, jag skulle inte kritisera andra raser negativt. Inte för att jag råkar äga en ras som blir baktalad stup i kvarten utan pga att jag inte ser något vettigt i det hela.


Det som gör mig förbryllad är när människor som äger tex amstaff eller någon ras det råder hetsjakt på i media börjar prata illa om en annan ras för att på det viset försöka framställa t ex amstaff som bra. Återigen, har man inga bättre argument bör man nog kanske ta sig en funderare.

Amstaffen är en fin ras på många sätt och vis och bör beskrivas och pratas om i betydligt bättre och mer respektabla sammanhang än att försöka frammålas som bra ras genom att baktala en annan ras. Nej, som sagt, jag tror mer på att man ska försöka fokusera på de bra sakerna,  att baktala och försöka framställa andra i dålig dager kan det aldrig komma något gott ur.


Känns som att många kört fast i negativt tänkande och klamrar sig fast vid det stenhårt och istället för att släppa taget om det och öppna sina sinnen för det positiva så kör dom bara på i gamla hjulspår.

Tycker det är bättre att alla försöker hjälpas åt och uppmuntra varandra och tycker man något känns fel är det väl bättre man bidrar och försöker komma med en lösning på det hela än att sitta fast i ”snacka –skit- träsket”.


Till alla er som finns därute som kanske kört fast, stanna upp, byt spår, och känn hur mycket roligare och gladare allt kommer kännas =)

 
 
Ingen bild

Bea

14 oktober 2013 19:03

Snälla du, jag vill gärna ha kontakt med dig. När jag läst ett gammalt inlägg av vad du och Tyra gick igenom, samt känner igen så mycket...
Mvh/ Beatrice
beatrice.lundberg@telia.com

Camilla

2 november 2013 14:09

Jag såg ditt meddelande nu, mailar dig under dagen så du får min adress så kanske jag kan hjälpa dig? Med vänlig hälsning, Camilla

 
Ingen bild

sa.cronhult@gmail.com

9 november 2013 08:31

Hej jag hittade din blogg idag. .jag har en kvalster hund schäfer tik nu 1,5 år. Skulle vilja komma i kontakt med dig hör av dig Med vänlig hälsning, åsa o sooki

Camilla

31 december 2013 20:31

Hej Åsa!

Har inte sett din kommentar förrän nu, jag kommer kontakta dig i dagarna så tar vi det därifrån

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards