Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 6 november 2015

Av Camilla - 6 november 2015 15:38

I onsdags gick Aysha och jag ett viltspårsprov, det är vårat 4e spårprov under 2015 och det blev ett 1a pris. Jag var nervös eftersom provet dagen innan inte var någon succe, men jag vet ju att Aysha kan spåra, hon löser uppgiften men jag tycker det är dags att vi utvecklas ytterligare och blir mer noggrannare. Hon vet såväl vad det är som står på schemat när vi möter upp Ayshas uppfödare, Maria och hennes Etna. Vi åker gemensamt till spårprovet och redan när vi viker av från motorvägen taggar Aysha upp och stannar där tills hon har gjort sitt prov. Detta är självklart något vi måste jobba på, men en sak i taget.


Jag och Aysha fick gå först, jag tycker om att få det gjort så snart som möjligt eftersom jag är så nervös =). När jag såg hur taggad hon var tänkte jag först att herregud hur ska detta gå, när det var dags så satte jag henne och gav henne sedan klartecken att börja jobba, dvs spåra. Hon far iväg som en kanonkula och återigen tänker jag att nej nej, fokusera!!! Vips så har jag helt plötsligt en Aysha som drar ner på tempot, går med nosen i backen och jobbar lugnt och fint och noggrannt =). Hon gör ett kanon jobb fram till återgången, där börjar hon gå högt med nosen igen och flänger runt i hopp om att doften ska dyka in i nosen på henne. När hon kommer rätt så jobbar hon på super fint igen, så med andra ord var detta ett mycket fint spårarbete från Ayshas sida. Dock tycker hon det är överkurs att stanna upp och invänta på skottet innan hon får gå på klöven. Ayshas motto i livet är fullt ös annars kan det vara =)


Jag fick bra tips och råd av domaren som sett Aysha spåra ett tag nu och hon säger att det är svårare med en hund som jagat på det viset som Aysha gjort, men självklart kan man finslipa saker och ting ändå. Dock bör jag ha det i bakhuvudet, vilket jag även har, jag har en annan förståelse och acceptans eftersom jag vet att hon inte gjort annat än jagat under 1 års tid. Det är svårslaget, istället för att hon ska göra jobba helt på egen hand och i full fart tills hon fångar sitt byte ska hon nu jobba lugnt och metodiskt och samarbeta med mig i andra änden. Som tur är, är Aysha en intelligent hund och jag vet att hon kommer göra fina framsteg bara jag ser till att ge henne de förutsättningarna.


Ayshas bror Prince gick också spårprov med sin ägare, Angelica och de kammade också hem ett första pris i öppenklassen. Ayshas halvsyster Etna gick med matte Maria och även dom tog ett första pris i öppenklassen. En bra dag för Capa Tosta Kennel =)


Det är så roligt att få umgås och träffa andra hunddnördar som delar samma intresse som en själv, jag får en sån härlig energikick av det och blir taggad att fortsätta framåt och utvecklas.


Till snälla Pierina som kommer med tips och råd kan jag meddela att själva slutet bryr sig egentligen inte Aysha om, när hon hittat klöven markerar hon den lite snabbt och sen vill hon fortsätta spåra. När vi spårar själva får jag alltid hejda henne att inte fortsätta i mina spår. Brukar kasta godis på backen som hon får som belöning då själva klöven egentligen inte har något större värde för henne som sagt.


Jahapp imorgon är det hundnörderi för hela slanten igen, wiiiieeeee gud så roligt det ska bli! Ena halvan av dagen skall det vara möte med Avelskommitten och sen står det utbildning i HD/ED index på schemat. Ska bli så otroligt kul!!! Hund hund hund, kan inte bli bättre *skrattar*


Hoppas ni får en bra helg alla därute! Ni som inte provat viltspår, gör det, super kul och hunden brukar nästintill alltid tycka det är kul också.


 


Aysha och jag från förra gången vi gick viltspårsprov =)

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards