Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 13 november 2012

Oh NO! Not that Gråsäl again.....

Av Camilla - 13 november 2012 20:59

Jag kunde inte sova ordentligt efter min jobb natt inatt så gick upp redan vid 11, vansinnigt egentligen, men ibland blir det sådär, det går bara inte att sova. Aysha och jag drog ut till landet och så fick hon köra lite uppletande av leksak i högt gräs och i samma veva blev hon som förtrollad av de små varelserna som lever i jorden och som kallas sork *ler* Jag passade på att träna inkallning vid hjorthägnet, Aysha vittrade dom och såg dom i slutet, och hon skötte sig över förväntan helt klart! Film kommer =)


Sen körde jag lite lydnad, Aysha var inte fokuserad idag, eller jo, det var hon ju, men inte på det jag ville, hon hade fullt upp med att dissikera småpinnar till ännu mindre småpinnar =) Idag tränade jag lite längre fotgående, vill inte att hon ska släpa efter eller liksom ledsna och börja göra annat, hon skötte sig bra även här. Mattes duktiga tjej när hon vill.


 


Ikväll var det Ringträning i Flen, jag har aldrig varit där, så jag satt här hemma och velade fram och tillbaka om jag skulle åka. Vet ju att vi behöver det, men var trött och så blir man sådär bekväm när man varit iväg under dagen och sen slår sig ner i soffan. Hur som så kom vi iväg ändå, men jag ångrade mig hundra gånger om och var så nervös innan jag ens var framme.


Rastade Aysha och klev sen in i lokalen, stor och fin måste jag säga och VARM =) Om jag ångrade mig innan jag ens var framme så var det ingenting mot vad jag gjorde efter att vi kommit in i lokalen. Aysha stressade upp järnet och bokstavligen skrek som en gråsäääl! Hon kan verkligen bli sådär exhalterad från 0-1000 på en sekund, vilket hon blev och till råga på allt så ekade det därinne, jag ville bara trolla bort mig själv och jag förbannade mig själv som åkt dit. Började känna att paniken ville entra min kropp, alltså det är inte kul att stå där ensam med en hund som inte längre är en hund utan en stor gråsäl som bara gapar och resterande ca 20 ekipage har sina hundar lugna och fina och man känner hur strålkastarljuset liksom riktas mot en helt ofrivilligt.


Jag bestämde mig för att rida ut stormen och inte låta paniken ta över utan försökte avleda Aysha och började jobba med henne. Efter ett tag var hon i full fokus på vår uppgift, dvs att träna på att stå fint och springa i ring bland alla andra hundar i alla möjliga olika storlekar och åldrar.


En otroligt bra organiserad ringträning, mycket seriös vill jag påstå, vi fick träna vändningar och tandvisning och stå tätt och springa tätt osv osv. Jag gillade att dom var noga med att alla hundarna fick sin tid och igenomgång. Dom skapade olika scenarion som faktiskt händer på utställning, vilket var toppen att få träna på! Ibland är det trångt inne i ringarna och det fick vi träna på, vissa hundar hade lättare än andra. Aysha tyckte en hane där var jobbig, men han morrade åt alla han sprang förbi så inte så konstigt hon tyckte han var oförskämd.


Vi fick mycket beröm, dom tyckte Aysha visade sig så himla fint och när jag ställde upp henne tyckte dom att hon var så duktig och snygg. Fick lite läxa till nästa gång hur vi ska jobba. Allt är egentligen bra bara jag får till att fixa till hennes bakben, det ska vi jobba på. Ska försöka åka nästa gång det är träning igen, så himla nyttigt, fast det är lite halvjobbigt med en gråsäl i kopplet =)


Aysha var helt slut efter 70 min effektiv träning, så jag valde att sluta då när dom bröt för fika, träningen håller på mellan 18-20 och det är Södermanlands KennelKlubb som arrangerar detta, och det kostar 100kr. För er som behöver träning kan jag varmt rekommendera er att åka dit!


Men en sak är säker och det är att Aysha är en donna man måste jobba med hela tiden inne i ringen, går inte att stå och slöa där inte som handler, utan det är jobb jobb jobb för att hålla ihop henne i fint skick eller hur jag ska beskriva.


Nu ska det snart bli skönt att krypa till kojs =) Imorgon väntar nya äventyr =)

 
 
Ingen bild

Carro

14 november 2012 08:44

Grymt av dig att inte ge upp, och du ser det ger utdelning!!
Vem har sagt att man ska ha enkla hundar, gissa hur många ggr D skämt ut mig med sin läten ;-) Ni är ur duktiga camilla <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards