Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 1 juli 2011

Sån himla fin kille!

Av Camilla - 1 juli 2011 00:17

Måste säga att Rino, Capa Tosta Thunder Cloud, är en sån himla fin kille! Utan att ljuga vill jag nog påstå att han är en bland dom snällaste hundarna jag träffat. I jämförelse med min Tyra framstår han som en total ängel  till sättet!


Han gör inget som helst väsen av sig, jag hade förväntat mig en busig kille som for runt och hittade på massa rackartyg, men inte då! Han busar lite emellanåt med leksakerna vi har inne och så tuggar han gärna på ett vitt ben jag har. Och därimellan fördriver han gärna tiden med att vara mig nära, tätt, tätt trots att det är varmt vill han känna närkontakt, så han väljer att lägga sig så han känner min närvaro  


Han är otroligt rolig att ha och göra med när det kommer till att träna. Rino är otroligt lättlärd och erbjuder gärna olika beteenden för att göra sin förare nöjd. Det är en väldigt fin egenskap hos en hund tycker jag.


I onsdags var det allra första gången i hans liv han träffade på en "klicker", men redan samma dag var det inga som helst problem att använda den i träningen och han var med på noterna och viftar på svansen så glatt  


I torsdags testade vi på att klicka lite igen och jag tycker han svarar så himla fint på träningen. Nu är den på väldigt simpel och enkel nivå eftersom det är så nytt, men jag blir så glad när man ser hur roligt han tycker det är och så gärna vill jobba.


Jag har filmat lite då jag introducerar apporten i hans liv för första gången. På den ena filmen vill jag bara att han ska tycka det är kul med klicker och med apporten så då har jag valt att han ska gå fram till den och nosa så får han belöningen, vilket han fixar fin fint. Han erbjuder flera andra beteenden som sitt, ligg och ligg på sidan, men det är ju nosa på apporten han får godisen för. Han gör även tappra försök att norpa åt sig godis utan att göra något, men han gör det på ett sånt mjukt och försiktigt sätt, annars kan man kanske tro att en amstaffkille på snart 11 månader borde vara mer burdus och framfusig, men inte Rhino inte   


På den andra filmsnutten håller jag i apporten och vill att han ska dutta med nosen på den, när han gjort det några gånger så kommer klicket inte förrän han duttar med nosen mitt på apporten, och det är där han sen längre fram i träningen ska hålla apporten i sin mun. Även denna övning klarar han fin fint, så imorgon kan jag nog vara lite mer petig   Jag har inte hört Rhino skälla på hela tiden, han är en mycket tyst kille, men i träningen blir han så taggad att han skällde till vid ett tillfälle, men det gör inget tycker jag, han är så glad att han vill tala om det *ler*


Rhino är en känslig kille som läser av en direkt och som jag upplever mycket förarvek, inget slit i kopplet där inte på promenaden. Han sköter sig även så fint vid hundmöten, tittar nyfiket men strosar sen vidare, han är en riktig guldklimp!


På eftermiddagen drog vi till skogs och var ute en sväng, men i värmen orkar man inte så mycket. Tog fram den blå nätbollen och som sin brorsa älskade Rhino den. Han blev så glad när min sambo kom och han blev ännu gladare när Ronnie lekte med honom. Ronnie kan nog vid det här laget titulera sig som lekfabror till alla hundar    Tog några kort när vi var ute och vilken vacker hund det är. Han påminner oerhört mycket till utseendet om sin storasyster Lilo. Deras ansikten känns nästan identiska även rakt framifrån och i profil. Idag satt jag och studerade honom i profil och la på lite färg i ansiktet på honom i tanken och det var som att se Lilo framför sig.


Nu ska jag sluta babbla och bjuda på lite filmklipp och bilder. Inatt är Rhino med Ronnie, dom var tvungna att åka upp till Sthlm eftersom Ronnie har ärenden att uträtta där imorgon på förmiddagen, så dom ska sova där inatt. Men imorgon när dom är klara kommer dom hem och då blir det allt lite träning igen.




  Rhino tuggar pinne, mums =)


  Fina killen =)


  Tycker att det här kortet blev så vackert på lillkillen! Han höll gärna bollen på det här viset, så försiktig när han tog den och sprang gärna runt med den i munne såhär =)


  Så varmt tycker Rhino


  Hur söt får man vara egentligen? =)


  Kille på språng =) Han är på väg att hämta bollen som Ronnie kastat åt honom =)

    Han är så lik sin store syrra =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards