Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 8 april 2012

Under ytan

Av Camilla - 8 april 2012 17:57

Det är ofta man får höra att hundvärlden är en ful och smutsig sådan och jag håller helt klart med många gånger. Tror att bland de största bekymmren ligger i att många gärna vill snacka snacket, men sen när det hettar till vill man inte ta något ansvar och sliter då tag i själva strålkastarlampan och febrilt börjar lysa på andra för att själv slippa ta ansvar för vad man själv åstakommit genom skrift mot människor.


Många tycker om att kommentera och sprida sina åsikter, men när dom inser att dom helt plötsligt står själva med det dom tycker och sitt sätt att uttrycka det vill dom inte vara med längre och i det flesta fall stannar det där, men en del väljer då att försöka få andra att framstå som elaka så dom själva ska framstå som mindre elaka.


Att vara elak mot andra människor är inget jag förstår mig på och något man inte får glömma är att elakhet har många ansikten. Finns så många fula fiskar som simmar under ytan som genom en smiley försöker få sina ord att framstå som mindre fula eller dryga. Något som också ofta avsaknas är förståelsen för hur andra människor upplever saker och ting. En sak som upplevs jobbig för mig kanske inte alls är något en annan höjjer på ögonbrynen åt, men ger det den personen rätt att bagatellisera?


Fast som någon en gång skrev, att väljer man att lägga ut saker på internet får man räkna med att folk kommenterar och skriver om det man lagt ut, men det är där man ser skillnaden på fiskarna. Finns dom som skriver ut saker utan att ta hänsyn eller tänka sig för, medans det finns dom som visar hänsyn och skriver därefter.


Tror att det är här det blir svårt för en del, dom bara rusar på och glömmer det här med att visa hänsyn och empati. Finns många som skulle behöva gå kurs i empati. Alla människor kan fela men då ber man om ursäkt, man fortsätter inte att stånga sig blodig kan jag tycka, men sen finns ju det den klicken som aldrig gör fel och det är nog något man kan kalla hopplöst fall.


Som sagt, elakhet har många ansikten och ter sig i olika uttryck och har man talets gåva kan man många gånger komma undan med att formulera sig rätt och några smileys på det så håller man sin rygg fri. För skulle någon konfrontera det man skrivit finns det så många vägar att välja utom den man egentligen gick och man kan lätt ändra sitt budskap för att framstå i god dager och på så vis har personen kommit undan med det frö den redan sått hos den människa den gjort illa. Nä sånt falskspel ogillar skarpt!


I mitt arbete har jag fått en utbildning som heter ICDP, en mycket lärorik och bra utbildning som man kan använda sig av i olika situationer. Hon som höll i det tog upp ett exempel en gång som jag tycker är så himla bra och som verkligen beskriver så tydligt och som även kan vara en förklaring till varför det så många gånger blir fel när man bara ser några rader skrivna.


Hon tog upp att om hon i något sammahang t ex pratar om färgen grön, så ser vi alla som hör hennes berättelse vår egen tolkning av grön. Varför? Jo för att vi bär med oss egna erfarenheter och upplevelser och grön har ju mängder av olika nyanser, så grön för mig är garanterat inte samma grön för dig.


Detta är som sagt något man kan ha med sig i bagaget, för våra tolkningar av varandras texter färgas av våra egna erfarenheter och upplevelser. Så ju fler som försöker ha ökad förståelse och empati för andra desto bättre tror jag att saker och ting kan bli och försöker man dessutom att sätta sig in i andras situation har man kommit långt.


Jahapp det var lite från mig igen, skönt att jag går på ledighet imorgon så jag får träna hund och bara umgås med min tvättbjörn som jag saknar så enormt när hon inte är hemma.


Hoppas ni alla haft och har en härlig påskledighet och påskhelg och hörrni, ta hand om er och varandra!







 
 
Leif Persson

Leif Persson

8 april 2012 21:12

Camilla@
(snacka snacket,och sprida sina åsikter)
"Sköt dig själv och heligt vandra, frukta gud och heligt vandra"

http://graceblogg.wordpress.com

Camilla

10 april 2012 09:36

Kul Leif att du läser min blogg =) Men då jag inte förstår din kommentar får du gärna förklara för mig vad du menar./ Camilla

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards