Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 14 februari 2015

Måste ta mig i kragen!

Av Camilla - 14 februari 2015 20:44

I torsdags slog huvudet till och jag låg med migrän hela dagen, det är tur jag har världens snällaste hund som bara finner sig i att det inte händer någonting. Brukar tänka på de som man ibland läser om på olika forum som har hundar som klättrar på väggarna om det inte händer något varje dag. Aysha är alltid lugn inomhus, sen är det klart, skulle jag inte göra något med henne på flera veckor så skulle hon nog försöka finna egna uppgifter att lösa och roa sig med.


Igår var det debut 2015 med att träna inomhus, eller ja, träna överhuvudtaget på ett mer strukturerat sätt. Träningen var i den nya inomhushallen i Nykvarn och jag måste säga att wow vilken rymlig och bra hall, underlaget var toppen och så fanns det stora rymliga burar, så har man fler hundar så kan en hund sitta i buren under tiden. Dit kommer jag nog åka igen skulle jag tro. Jag hade bestämt mig för att träna mkt stadga i att kunna ligga plats fast det var andra hundar runt om som busade och tränades.


Aysha har aldrig ( ta i trä ) givit mig anledning till att inte kunna lita på henne när det kommer till träning. Igår var min första träning någonsin som Aysha var helt lös hela tiden, hon skötte sig så himla bra. Fick spunk vid ett tillfälle men kom direkt tillbaka till mig och så samlade jag ihop henne och så körde vi igen. Det kändes lite som ett amstaffryck och det vet jag ju att hon kan få, men det glädjer mig att hon kom direkt till mig och inte drog till någon av de andra hundarna som tränade i samma hall.


Carola kommenderade mig genom LK1 och Aysha är ju helt klart redo, hon är så duktig och kan momenten. Apporten tuggar hon visserligen på, men hon tar den och håller den tills jag säger tack tack, så den går jag inte in och trixar med förrän vi är i lk2.


Vi gjorde även platsliggningar, den första hade jag henne kopplad i en bänk men hon ligger så fint så när vi gjorde vår andra platsliggning fick hon vara helt lös och det gick ju strålande det med.


Aysha är en hund med mycket potential, det gäller bara att jag ska få bort alla hjärnspöken över att något kan hända och sen faktiskt ge mig ut och tävla. Jag ska ta mig en allvarlig funderare på och kolla över vad det är för tävlingar framöver och sen ta mig ikragen och anmäla för Aysha kan ju. Hennes mästarmoment måste jag säga är läggade under gång, wow vad hon är snabb och duktig i det.


För er som är vänner med mig på facebook kan gå in och titta i min logg där det ligger filmklipp från gårdagens träning på mig och Aysha.


Näpp anmäla till en lk1 får det bli, kanske hoppar över platsen till en början, men vad gör det, om jag får tävla några gånger och verkligen se att det händer ingen katastrof så kommer jag nog våga lägga henne på platsen också. Det är samma sak där, hon har aldrig rest på sig ( ta i trä igen ) men känner att jag vill ha några mer träningar med plats och ha henne lös och dessutom ligga i mitten på platsen, hittills har hon alltid legat på utkanten så hon bara har en hund vid sin sida.


Så summa summarum så är jag super nöjd med min fantastiska hund, nu ska jag bara få bort mina hjärnspöken och hitta någon tävling och sen satsa, det ska bara gå bra helt enkelt. Såhär i början när vi gör debut på lydnadsplanen kommer mitt mål vara att vi ska ta oss igenom själva klassen och att Ayska ska vara med mig på planen, sen vad vi får för poäng spelar ingen roll. Huvudsaken är att vi lyckas, vilket jag hoppas vi gör =)


Så planen är, se över vad det finns för tävlingar och sedan ha roligt och övervinna min egen rädsla. Kan låta som enkla saker men när man är i det hela är det inte alltid så himla lätt.


Har 2 dåliga bilder från gårdagens träning, en är på Aysha och Lilo som ligger plats och den andra är på alla 3 hundarna, Aysha, Lilo och Puma.


Tusen tack Carola och Elin för en härlig träningskväll <3


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards