Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under augusti 2009

Av Camilla - 19 augusti 2009 20:51

Idag åkte min lilla älskling iväg med husse igen. Jag ska lägga in en högre växel på att vänja Tyra vid att vara själv hemma, så hon inte behöver följa med husse. Jag saknar henne massor, och nu ska jag jobba hela fredagen också, men sen lördag, söndag hoppas jag på att få gosa och träna järnet med mitt lilla troll =) Som den sanna hundnörden jag är, har jag med hundar att göra ändå, när jag inte har min egna. Idag följde jag med som moraliskt stöd med Pillan. Hon hade bokat tid för Majken till veterinär och sen var det massvaccination av hela flocken =) Majken har ju haft problem till och från ända sen hon var liten, och undersökning efter undersökning har gjorts av alla dess olika slag. Idag röntgades Majkens höfter och nedre ryggen, och det positiva är att det såg fin fint ut. Det togs blodprov också, för att se om hon kanske bär på någon fästingburen sjukdom. Jag hoppas och håller tummarna för att Majken får må bra på heltid, det är hon värd. Hon är en bland dom snällaste och goaste hundarna jag känner. Provsvaret kommer inom 5 arbetsdagar så nu sitter man på nålar och tycker att tiden ska gå. Kan kanske verka konstigt, men när man varit med från början med både Sigge, Majken och Simba så månar man om dom och känner med dom som dom vore ens egna hundar på något konstigt vis. Fast jag har i och för sig aldrig utgett mig för att vara något annat än konstig *skrattar* Det negativa var att när veterinären undersökte Majkens bakben och försökte sträcka ut dom så gjorde det ont på tösen, vilket hon visade tydligt och det gör inte hon i första taget. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig sett Majken säga till om att ha ont någonsin. Hon är en snäll lite tjej som inte gör en fluga förnär så det gjorde faktiskt lite ont i hjärtat när hon sa till om att det gjorde ont. Nu håller vi tummarna att vi får en lösning inom en ytterst snar framtid på vad det kan vara. Vi åkte sen upp till hundklubben mot kvällningen och tittade på kurserna. Jag saknade Tyra massor, ville ha henne där och träna passivitet. Det kommer fler gånger. Där träffade jag Sussi, som jag gått valpkurs för med Varga. Hon var där med sin Flat, Måns. Han är ett riktigt energiknippe och supergladaste hunden i stan. Med risk för att vara sentimental nu, så fick jag en sån enorm längtan efter Varga när jag såg honom. Han påminner om henne, med det här glada och spralliga och vilja hälsa på allt och alla. Jag kommer alltid bära med mig Varga, hon var lite mer utöver det vanliga på alla sätt och vis. Hur som helst så berättade Sussi att hon och Måns går en utbildning, så när dom är klara kommer Måns var utbildad vårdhund! Hur häftigt är inte det!!?? Alltid lika roligt att prata med Sussi, hon är så lättsam och enkel, en riktigt rar tjej. Träffade givetvis en massa andra kända ansikten. Sen helt plötsligt dyker Cattis upp, en tjej som är supergo, gillar henne stenhårt. Hon skulle gå kurs med sin lilla Cesar, en blandras, och jätte fin. Roligt att stöta på en gammal arbetskamrat där =) Innan vi skulle åka träffade vi Carina och började prata om Majkens tillstånd. Det lustiga då är att Carina berättar att hennes Sebbe haft liknande symptom, och det gick över efter 1 månads total vila. Han hade förmodligen någon inflammation i något muskelfäste om jag inte minns helt galet. Så om blodproverna inte visar något har vi ju ett annat alternativ att gå på, alltid bra med en plan B. Nu är jag supertrött, och ska ta och krypa ner i sängen. Saknar min familj. Godnatt på er allihopa!

Av Camilla - 17 augusti 2009 15:35

I förmiddags var jag uppe i odlaren och tränade lite med Tyra. Tycker det går bra, men hon är inte rolig att ha och göra med när hon blir trött, så ettrig =) Fast å andra sidan måste jag ju lägga upp träningen bättre så jag inte tränar för länge, då blir ju förutsättningarna bättre. Jag gick sen en runda i skogen, Tyra hade fullt upp med att lukta överallt, gjorde lite godissök och tränade kontakt och inkallning. Sen blev det bus med Herta ( Berits boxer ) och Buster ( Evas bullmastiff ). Herta tyckte att Tyra var en odräglig liten slyngel så hon ville läxa upp henne lite. Tyra gav sig inte i första taget. Buster är väl en riktig skönhet att titta på? Han är 1 år och så otroligt fin. Jag kan lova att man aktar sig när han kommer farandes, jag är rädd om mina knäskålar *skrattar* Han är en riktigt kelgris, en bland dom snällaste hundar jag träffat faktiskt. Eva kan vara stolt som har en sån fin pojke hemma =) Efter träningen och allt bus var Tyra helt slut. Nu är hon hos "farmor", för husse är iväg och matte ska till tandläkaren, och Tyra kan ju inte vara själv hemma än, så då ställde farmor upp =) Husse hämtar hem henne lite senare. Det är tur att det finns snälla människor som kan ställa upp och vara hundvakt när det krisar. Jag misstänker för övrigt att Tyra kommer gå in i löp inom en väldigt snar framtid, ser så ut på henne. Tycker det är rätt tidigt, hon är ju 6 månader bara. Men vad vet jag =) Nu ska jag åka till den roliga tandläkaren och plågas. Ha det bäst allihopa!

Av Camilla - 16 augusti 2009 22:19

Och Majken såklart, till deras LP2. Jag blir så himla glad för Pillans skull, så mycket tid och engagemang hon lägger ner på sina hundar, så är hon värd att det går såhär bra. Hon borde få stilpoäng med tanke på att hon tog 2 första pris idag, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Det sistnämnda gav dessutom en första placering. Som sagt, jag har skrivit det förut, men skriver det igen, Pillan du är duktig och gör ett toppenjobb med dina hundar! Jag är helt övertygad om att Pillan kan gå långt och att hon garanterat kan börja tävla elit inom en hyffsad framtid och om hon själv ser det som ett mål förstås. Jag blir så stolt, Majken är ju mer en sällskapshund än en tävlingshund, då kanske ni förstår vilket enormt jobb Pillan gjort med Majken. Det är ingen lätt uppgift att få henne göra saker och ting, men skam den som ger sig och kolla vilka fina resultat det blir med envishet. Jag väntar med spänning på hur Simba kommer utvecklas. Jag är säker på att det kommer gå riktigt bra för dom, med tanke på att Pillan ska lära upp honom. Skäll inte på mig nu Pillan om du läser det här, jag tycker du är så duktig, inget du kan göra något åt. Och en sak är ju säker, du gör ju garanterat något rätt med tanke på att du har både LP1 och LP2 inom loppet av en kort tid. LP2 tog hon på en kort tid, imponerande! Grattis min fina vän, och lycka till i framtiden!


Min egna stjärna mår fin fint, har dock fått en fästing som min sambo försökte få bort, men inte lyckades helt, det är lite irriterat men jag tror jag lyckats få bort resterna. Imorgon är det träning i Odlaren på morgonen, jag tänkte att jag skulle åka upp och träna med störning. Och sen är det ju givetvis trevligt att träffa alla andra och prata hund ett tag. Nu e jag trötter, dags att sova. Inatt somnar jag med ett leende på läpparna, för jag är så nöjd över resultatet idag för Majken och Pillan. NattiNatt allihopa!

Av Camilla - 15 augusti 2009 21:13

Igen, så himla tråkigt eftersom jag inte får spendera någon tid med Tyra. Jag vet att jag kanske verkar lite manisk, men det är ju inte bara Tyra jag saknar, hon är ju på samma gång min hobby. Och hur många därute finns det inte som skulle mer än gärna pyssla med sin hobby jämt om man fick och kunde. Fast det är jätte bra att hon umgås med husse. Hon är ju som ett klistermärke på mig hela tiden annars, så en helg med husse gör henne gott. På måndag kör valpkursen igång igen, är förvisso bara 2 gånger kvar, men kursen har haft sommaruppehåll och fortsätter nu de återstående gångerna. Jag har bestämt mig för att inte gå någon fortsättningskurs, om jag ska gå kurs gör jag det till våren. Under hösten ska jag och Tyra träna själva och det känns riktigt bra. Jag kommer ju vara uppe på klubben ändå såklart, för det är ju superbra träning och störning när andra har kurs. Imorgon slutar jag halv fem, det är kurser uppe i Odlaren då så jag funderar på att åka upp en sväng med Tyra. Känns bra att sluta så tidigt så man hinner lite annat under helgen än bara jobba. Dags att runda av nu, sov så gott allihopa!

Av Camilla - 13 augusti 2009 08:35

Godmorgon på er! Igår kväll så skrattade jag så gott åt Tyra igen. Vet inte om ni upplevt att era hundar gör det, min Varga gjorde det inte, men Tyra gör det helt klart. När hon vill proppsa på något så tar hon nosen och trycker hon till allt hon har och får hon inte uppmärksamheten då, då gör hon det igen. Hon är ju urgo när hon sätter nosen mot kinden och puttar till för att man ska lyfta på täcket så hon kan krypa in under. Tyra är också en tjej som är i stort behov av närhet, knähund helt klart. Som igårkväll när jag satt vid datorn gick hon först och la sig, men det var ju så ensamt så då kom hon och satte sig brevid mig och ville bli klappad, återigen var nosputtandet framme =) Det slutade med att hon låt på mina fötter, för att sen bli helnöjd när vi kröp ner i sängen. Det är verkligen supermysigt att sova med henne, men när hon ska hålla på och sträcka på sig och byta ställning 40 gånger på en natt blir det svårt att sova till slut. Hon är ju inte så finkänslig direkt, ligger hon med huvudet uppe vid mitt så kan hon helt sonika sträcka på sig så jag får benen rakt i ansiktet, inget trevligt uppvaknande. Vet inte vad vi ska ta oss för idag, förmodligen drar vi till skogs igen och så är det ju kurser ikväll, men jag får se vad som händer och sker. Ha en bra dag allihopa!

Av Camilla - 12 augusti 2009 20:49

På eftermiddagen åkte jag och Tyra ut till landet. Gick en sväng i skogen där, eller ja på kalhygget snarare =) Det tåls nog att rätta till igen, jag gick och Tyra studsade och flög fram. Jag lyckades fånga henne på bild när hon kommer farandes, visst ser det härligt ut? Man får tycka att hon ser galen ut också *skratt* Tyra har hela tiden varit duktig på att hålla kollen på mig när vi är ute, men idag blev hon lite för modig och for iväg. Jag passade då på att gå och gömma mig, efter en liten kort stund kommer hon farandes, och jag ser hur hon verkligen anstränger sig för att försöka lista ut var jag är. Efter ett tag börjar hon bli lite skrajsen, då visslar jag, sen sitter jag tyst igen. Gissa om hon blev lycklig när hon väl fann mig. Sen gick vi vidare och då måste hon ha hört att mina föräldrar kom hem och drog iväg hem mot huset, så då fick matte fint gå och gömma sig igen. Tyra kom farandes igen som en gasell och jobbade för glatta livet för att finna mig igen. Den här gången visslade jag inte för att hon verkligen skulle få jobba och få känna hur "läskigt" det är när man inte håller koll på matte. Efter en stund hittar hon mig och är ännu lyckligare än första gången och efter det så har hon stenkoll på mig. Självklart ska hon kunna fara runt och utforska saker, men hon ska inte glömma bort mig. På väg hem från landet svängde jag förbi Odlaren. Det visade sig att det var kursstart idag, så det var massor med folk däruppe, roligt! Jag träffade Pernilla och Lena, vi satt och pratade en stund och sen visade Lena hur taggad Fido blir av apporten. Snacka om att han blev alert när dummien kom fram. Han var hur klockren som helst att springa ut på kommando och hämta in den, duktiga Fido och Lena förstås som lärt honom det =) Tyra och Simba busade lite, men Simba vill verkligen tala om för Tyra att hon ska inte komma där och komma med någon attityd *skratt* Tyra låter mest honom hållas, men efter en stund sa hon ifrån och Simba fattade galoppen direkt. Simba hette förut Teo, han har fått byta namn =) Jag och Pernilla gick in i klubbstugan och tog en fika med valparna. Bra träning för dom att kunna vara stilla och lugna när det behövs. En härlig kväll helt klart. Är kurs imorgon kväll igen, får se om jag svänger förbi och tränar lite då och umgås, så himla kul med kursstarter! Det var allt för den här gången.

Av Camilla - 12 augusti 2009 08:22

Igår på förmiddagen var jag och Tyra ute i skogen och plockade blåbär. Jag plockade och Tyra var helt till sig när hon insåg att det fanns goda söta blåbär på alla buskarna. Fast helst skulle hon ju äta dom som jag skulle plocka. Eftersom dom hade lovat massa regn ville jag vara ute med lilltjejen så hon fick frisk luft. Sen är det ju ljuvligt att vara ute i skogen. Efter ett tag dök det upp en massa andra som också var sugna på bär, men då rundade vi av och åkte hem till mina föräldrar istället. Där fortsatte Tyra äta bär, vinbär, bigarråer osv. Min lilla vegetarian =) Jag tränade på att hon ska kunna sitta och stanna kvar, hon gör fina framsteg min lilla donna, det är så roligt att se. Nu har hon blivit så duktig att jag sätter henne säger stanna och så kastar jag ut massa smaskig korv framför henne i flera omgångar och hon sitter kvar och tittar sen på mig för att få start ordet =) Idag vet jag inte vad jag och mitt lilla troll ska hitta på, det återkommer jag med =) Ha en bra dag allihopa!

Av Camilla - 10 augusti 2009 11:53

Detta är något jag faktiskt kan känna lite oro inför, eller nu tror jag att jag ljög lite, jag oroar mig rätt mycket för =) Det är ju något jag verkligen vill ska sitta och fungera hos Tyra. Jag har ju jobbat på det enda sen hon kom hem, hon följer inte efter mig i alla rum osv. I bilen kan hon vara själv utan problem. Men det är ju hemma det ska fungera också. Jag har ju under hela tiden även lämnat henne och kastat sopperna och det har inte varit några problem. Idag tog jag mod till mig och gick till tvättstugan *skratt*, vilken utmaning va? Tyra verkar ha varit tyst hela tiden. Jag hörde inget från balkongen som vätter in mot gården. Jag kommer in i porten och det är tyst, tills jag kommit nästan ända fram, då hör jag ett sånt där riktigt hjärtskärande yl, sen blev hon tyst igen, jag hade lite is imagen och väntade en liten stund till, sen gick jag in och låtsades som ingenting. Jag hoppas verkligen att det här med ensam hemma kommer att börja fungera. Självklart ska inte en hund vara själv jämt, men ibland av praktiskta skäl så måste hunden klara att vara själv och då ska det funka utan problem. En positiv sak i det hela var att hon inte tuggat på något, wow vilket framsteg =) På förmiddagen idag åkte vi upp till odlaren. Jag har haft sånt dåligt samvete under dom här dagarna när jag bara legat och haft huvudvärk och denna käke som trilskas med att vara ur led. Så jag åkte upp dit och gick en lite kort slinga i skogen med lilltjejen. Hon var eld och lågor, det gör mig gott i hjärtat att se henne skutta runt som hon är allra bäst på och se sådär lycklig ut. Vi jobbade med inkallingen hela rundan och gjorde några inslag av sitt och stanna kvar. Blev ju även lite bus och ett å annat litet godissök. Även om Tyra är en valp och busig så tycker jag att hon är väldigt samlad och fokuserad. Jag tror och hoppas att det kommer vara en fördel i vår strävan till att kunna börja tävla någon gång. När vi kom hem så klippte vi klorna, duktiga tjejen att sitta still och låta matte sköta jobbet. Nu är mitt dåliga samvete inte lika illa, för vi har haft en bra förmiddag tilsammans och nu ligger sötnosen och sover gott.

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards