Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 4 november 2009

Av Camilla - 4 november 2009 17:46

Vi åkte till Strömsholm så vi var där till nio imorse. Tyra kunde inte alls förstå varför vi var tvungna att bege oss ut i det kalla vädret så tidigt på morgonen. Hon är morgontrött tjej. När vi kom dit anmälde jag oss i receptionen och sen fick vi åka ner till infektionsavdelningen. Tyra fick vänta i bilen tills det var vår tur. Inne i väntrummet satt ett annat par med en schäfer som inte mådde så bra heller, hade kräkningar och diarre. Dom berättade att där dom bodde fanns det flera som hade samma symptom som kräkningar och diarre. Man kan ju börja undra om det är något som går. Efter en stund var det vår tur och vi fick komma in på ett rum och dom rakade Tyras mage. Hon ville i vanlig ordning pussas så mycket det bara gick och charmade dagens personal med. Vi gick upp till ultraljudsrummet. Min donna var däremot inte så förtjust i att ligga på rygg med en massa smet på magen och en mojäng som åkte runt på kletet *skrattar* Efter en stund borrade hon in huvudet i min armhåla och blev lugn. Fråga mig inte om det var pga trygghet eller pga lukten som eventuellt bedövade henne *ler* Veterinären kom med glada nyheter! Njurar, Lever, Mjälte, Livmoder, Tarmar såg bra ut. Sen blev hon sådär tyst som man inte vill att en veterinär ska bli och så säger hon att hon måste kolla en gång till på ett ställe. Jag kände hur pulsen gick upp och det kändes som en evighet innan hon började prata nästa gång. Hon såg att i slutet av tunntarmen så var det inflammerat och så var Tyras lymfknutor i magen lite förstorade. Detta var inget hon tyckte jag skulle oroa mig över, men skulle prata igenom det hela med veterinären som skulle ha hand om oss idag. Vi fick gå tillbaka till vårt rum och där väntade vi, och så väntade vi, och så självklart väntade vi lite till. Efter 1,5h kom en veterinär vid namn Yakob in. En mycket trevlig och nogrann veterinär. Han blev kär i Tyra och sa flera gånger att hon var så söt mitt upp i en mening *skrattar* Han förklarade att i och med att en tik blir skendräcktig kan hon bli mer känslig just den perioden. Förmodligen är det därför hon dragit på sig en liten förkylning för hon nyser ju en hel del och det är inte noskvalster. Magen kunde han inte säga vad det berodde på, men han kände inte att han ville sätta in pencillin, för det pencillinet sätts oftast in om man har inflammation i tjocktarmen och där har Tyra inga problem så han ville ge tunntarmen en chans att återhämta sig först innan nästa steg. Han tyckte jag skulle avmaska Tyra och sen ska jag ge Tyra en specialyoggi i några dagar. Har det inte visat någon förändring upp till en vecka skulle jag gå över till specialfoder, så jag inte bara bytte foder direkt utan att se om magen kan återhämta sig ändå. Om nu inte magen blir bra på yoggin och hon måste gå över till specialfoder och inte heller det hjälper, måste vi tillbaka. Så jag håller tummarna att Tyras lilla mage återhämtar sig nu. Han tyckte även att det vore en bra ide att kolla upp bukspottskörteln så ett prov har skickats iväg. Så nu väntar jag svar på 2 prover, bukspottskörteln och urinen som dom odlar på. Det kunde ta ett tag sa dom. Avföringsprovet visade inte på några parasiter så det var ju skönt, men han tyckte att det var bra att avmaska iallafall. Han kollade igenom Tyra och passade på att pussas lite med henne =) Han var mycket nogrann tycker jag, gav ett seriöst intryck. När han tittade i Tyras ögon så upptäckte han på det ena ögat att hon har 2 pytte små pälsstrån som sticker upp i ögat. Han berättade att det är vanligt hos hundar och oftast så ramlar dom bort, men i vissa fall måste man ta bort dom, för en del hundar blir irriterade i ögonen av dom och får rinniga ögon. Han kände igenom Tyras ljuver också och hon hade ingen mjölk men var lite svullen, men inget vi behövar behandla i nuläget. Ja så sammanfattningsvis så har jag en trött tjej hemma som förhoppningsvis tack vare yoggin kan bli bra i sin mage igen. Veterinären beordrade vila i en vecka med tanke på förkylningen, sen kunde hon få springa runt och leka igen sa han =) Känns bra att ha kollat igenom Tyra så noggrannt, men säger bara en sak, tur det finns försäkring =) Just nu känns det som att musten gått ur en, jag har varit ganska spänd dom här dagarna. Jag är sån som människa, ogillar när jag inte har koll på läget. Men nu är jag en massa erfarenheter rikare och så vet jag att Tyras inre organ mår bra =) Jag slänger upp en massa kort också från i Söndags. Tyra och jag tog en promenad i skogen och vi gick ju förbi hjorthägnet. En bild är på när Tyra står och spanar in min mamma som motionerar med stavar och det tyckte Tyra såg ytterst märkligt ut. Hoppas ni alla andra haft en toppendag! Nu ska jag gå och mysa med mitt lilla troll som gosat ner sig i sängen =)

                      

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards