Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 15 november 2009

Av Camilla - 15 november 2009 20:11

Att våga vara pajas med sin hund kan vara bland det svåraste som finns. Med min förra hund så fick jag rådet att vara mer rolig med henne och spexa. Ska jag vara helt ärlig så kände jag mig så otroligt korkad och dum när jag gjorde mina må försök i att vara rolig. Visst, jag hade väl läst i någon av alla dessa böcker att det är bra att vara rolig och att samarbetet med hunden blir så mycket bättre. Jag la det på hyllan efter att ha försökt några gånger, men eftersom jag tyckte det var så pinsamt och konstigt så blev det ju inte helhjärtat, så då blev det ju heller inte så roligt. Efter ett tag så körde jag fast i min träning och kom på att det kanske inte är så dumt att försöka klara av det här med att vara rolig. Jag la verkligen ner hela mitt hjärta i att kunna vara rolig och det tog inte lång tid förrän jag märkte vilket fint samarbete jag och min hund började få, hon la ju faktiskt märke till att hon hade en matte och det var meningsfullt att titta på henne då och då och lyssna =) När jag väl byggt upp ett fint teamwork med hunden så kändes det efter det helt naturligt att ”fula” ut sig och ha roligt. All träning blev så mycket roligare och lättare att lära in. Träningstillfällena var fulla av energi istället för en massa stelbenta kommandon och korrigeringar. Detta är något jag verkligen har burit med mig och fortfarande bär med mig med Tyra. Det är A och O att vi har roligt ihop, och jag märker sån stor skillnad med Tyra som jag har varit noga med att har roligt med från dag 1. Idag bryr jag mig inte om jag ser larvig ut eller om folk skulle tycka att jag beter mig som jordens pajas. Det viktigaste för mig är ju att min och Tyras kontakt är bra, sen om jag kan roa lite folk på köpet så är ju det bara bra. Jag kan bjuda på dom skratten =) En författare som jag tycker mycket om är ju Memea Mohlin och hon är ju en av dom som tycker att man ska ha roligt med sin hund. I alla böcker hittills jag läst av henne är det lika viktigt att ha roligt med hunden som att ha god lydnad. Om ni är sugna på att läsa en bok, så skulle jag rekommendera en bok av henne, hon är guld! Det var allt för denna gången =)

Av Camilla - 15 november 2009 11:19

Var iväg imorse och la ett spår till Tyra. Spåret såg ut som ett stort L. Fast vinkeln kom i slutet istället. Ja vad ska man säga. Tyra ogillar att bli blöt och kladdig om sina tassar, en riktigt pimpinett donna jag har. Hur som haver, så tror jag att spåret måste betyda mer för Tyra än vad det gör i nuläget. Hon tar sig ju från punkt A till punkt B, och smakar lite på klöven i slutet, men sen är det inge mer med det. Måste hitta en bättre slutbelöning för hennes del, så det blir roligare att spåra. Bambi är inte tillräckligt rolig för min Tyra Skrattande Efter att vi spårat åkte vi iväg till ett område där jag släppte Tyra lös, det var superblött på marken, så jag tänkte att det blir ett bra tillfälle för henne att vänja sig vid blöta tassar. Först tittade hon på mig som att jag var helt galen och hur i hela fridens namn tänkte jag nu? Men efter att jag började gå så kom hon efter och efter en stund hade hon glömt allt vad blöta tassar heter. Vi kastade lite pinne och busade och hon fick göra lite godissök. Vi har haft en bra förmiddag trots regn och rusk. Hoppas ni alla andra haft en bra helg!

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards