Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 13 oktober 2010

Av Camilla - 13 oktober 2010 16:39

Jag har haft huvudvärk idag, ibland ska huvudet envisas helt enkelt och då är det ingen ide att bråka med det. Men på eftermiddagen kände jag att jag behövde komma ut lite och hade en liten tös brevid mig som inte sa emot =) Tyra näst intill studsade på alla fyra när hon såg mig ladda "sin" jobbarväska.


Jag åkte upp till klubben, solen sken och vi var helt ensamna. Jag släppte Tyra lös och att se henne är nog det närmsta man kan komma i att få uppleva Lycka i handling.


Hon fick strosa runt lite innan jag gjorde mitt yttersta att fånga upp henne och börja "jobba". Jag säger alltid jobba, när det är dags för Tyra och mig att träna, så hon får en signal på att nu är det träning som gäller.


Tyra blev helt utom sig och visste inte hur snabbt hon skulle utföra momenten *skratt* I och med att hon gjorde allt snabbare än ljusets hastighet blev det även en hel del slarv. Så jag försökte fånga upp henne lite till och efter en stunds "paketerande" var hon i fin form. Helt otroligt vad hon är klipsk den här lilla raringen jag har hemma. Hon har enormt mycket energi, det gäller bara att kunna rikta den åt rätt håll och kunna fånga upp den och låta henne "explodera" i rätt saker.


Tyra är en hund som kommer kunna gå riktigt långt, känslan är att hon kan gå hur långt som helst, allt hänger på mig bara och att jag ska göra rätt. Jag har inte tränat några lydnadsmoment på evigheter, det enda jag tränat mest är lite fot och fotposition och ögonkontakt.


Jag tänkte köra igenom henne idag och se var vi stod såhär flera månader senare utan träning. Vi körde igenom hopp över hinder, inga problem, måste bara få henne att inte slarva vid att komma in vid sidan. Het som hon är vill hon gärna tackla mig och sätta sig precis framför mig och tittar sen sött upp =)


Inkallningen är inga problem alls, lite finslipning vid att komma in vid sidan rätt och inte sitta snett. Sen körde jag ställande under gång. Detta moment trodde jag aldrig hon skulle klara, eftersom vi inte gjort det någon gång. Vi startade vid fotposition och så gick vi och jag sa stanna och hon stannar så fint och står stadigt, WOW vilken kick det var att få uppleva! Jag valde att bryta ner det momentet och tränade bara på att gå och stanna kommandot och lämna och gå vidare och sen tillbaka för att belöna hennes stående. Vill inte blanda in sittet än för vill ha stadgan i att stå är roligt. =)


Efter det körde vi lite snabba lägganden, inte vid sidan som ställandet, för vill inte blanda ihop det vid samma träningspass. Så nästa gång koncentrerar jag mig på läggande vid sidan istället för ställande =) Nu tränade jag snabba lägganden framför mig och det är otroligt hur taggad hon är och faktiskt lägger sig snabbt. Nu kan kanske det tyckas en självklarhet, men Tyra har enda sen start erbjudit sega lägganden för hon tycker inte det finns någon mening med det verkar det som. Varför lägga sig snabbt när man kan lägga sig långsamt? Jag gjorde så som Memea lärt mig just vid läggandet och jösses vad bra det gick =) Jag kan ju säga som så, att Tyras hörsel är det inget fel på. Hon fullkomligt älskar att utföra moment om jag viskar och är lite hemlig =)


Vi tränade, tog pauser och tränade lite till. Vi fick sällskap efter en halvtimme så då kopplade jag Tyra. Det kom ett gäng Schnauzrar på 4 st. Dom gick in i valphagen och var där, så jag tränade Tyra på kontakt med dom som störning, gick fin fint =) Sen kom en likasinnad som Tyra, en röd amstaff hane. Dom gick till rasthagen och lekte. Tyra blev eld och lågor, precis som hon vet att han var likadan som henne, men hon valde alla gånger att efter att kollat in honom söka ögonkontakt med mig, klockrent Tyra!!! Superbra träningspass idag, vi höll på i 1,5 timme, och Tyra hade nog kunnat köra ett bra tag till, men bättre med kvalitet istället för kvantitet.


Tyra kommer kunna gå långt och jag ska göra allt jag kan för att låta henne utvecklas och bli den stjärna hon faktiskt är!!


  Tyra kollar in något, men så fort jag säger hopp, lyssnar hon och utför det jag ber henne om =)   Tyra i full fart att utföra momentet hopp över hinder =)

Syns kanske inte så bra, men Tyra är överlycklig över att få vara igång och träna igen och tar ett ärevarv =)  

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards