Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 7 september 2012

Av Camilla - 7 september 2012 16:34

Igår var jag i Stockholm och lyssnade på en mycket intressant föreläsning av Susanne Åhman om Demodex och andra parasiter. Denna föreläsning gavs i samband med Demodexprojektet som pågår just nu och har pågått i 3 år.


Det hela går ut på att få in 100 st prover från friska amstaffs som är 3 år och äldre och 100st prover från drabbade amstaffs eller amstaffs som varit drabbade av demodex i någon form.


Hittills har i ca antal nu för Susanne Åhman hade inte exakta siffor igår, men ca 25 friska och 25 drabbade har bidragit av rasen amstaff och det under en tidsperiod på 3 ÅR!!!!! Det är beklagligt och sorgligt.


Amstaffen är den ras av 3 utvalda raser som bidragit sämst och som har flest prover kvar att få in för att projektet ska gå att genomföra.


Om dom får in det antal prover dom behöver kan det resultera i att ett test går att tas fram som man kommer kunna utföra på sin hund och på så vis få svar om den bär anlag för att utveckla sjukdomen. Att människor inte hittills har ansträngt sig mer och bidragit övergår mitt förstånd ärligt talat. För så många amstaffs som finns därute så borde 200st prover vara lätta att få in.


Titta bara på hur många uppfödare som finns i Sverige, med tanke på att deras hundar går i avel så utgår man ifrån att dessa är friska och då kan bidra till projektet.


Och med tanke på alla förespråkare på fb om hälsokrav och prat om amstaffens framtid och välgång och utveckling så borde dessa valpköpare eller ägare redan bidragit till projektet, men så är ju uppenbarligen inte fallet.


Detta gör mig oerhört ledsen, för nu när chansen finns att ett test kan tas fram som liknar ataxi testet och kommer vara enkelt att utföra på sin hund så tar människor inte den möjligheten.


Att bidra till projektet kostar ingenting då proverna tas gratis av vilken veterinär som helst om jag förstått det rätt. Det enda man ska ha med sig är en blankett som finns att hämta på:


www.amstaffklubben.se


På Svenska Amstaffklubbens hemsida, www.amstaffklubben.se , titta i VÄNSTER fält på startsidan, under KOMMITTEER, ska ni sen klicka på AVEL, och där finns all information om detta projekt och hur man ska gå tillväga.


Jag vädjar till ALLA AMSTAFFÄGARE DÄRUTE, SNÄLLA HJÄLP TILL ATT BIDRA MED PROVER PÅ ERA HUNDAR!!! Låt amstaffen som ras kunna utvecklas så sund och friskt som det bara går att påverka!



       

Av Camilla - 7 september 2012 15:22

Igår var jag och träffade Carro och vi passade på att träna hund. Carro byggde en rallybana med några skyltar som vi körde, men vi tränade även platsliggning och Aysha fick mig att tappa hakan hela tiden när vi tränade. Aysha som har svårt att fokusera och brukar vara högt och lågt och överallt, men inte igår.


Platsliggningen var mycket enkel, men så har vi aldrig gjort det heller annat än förra gången när vi var hos Carro och provade lite snabbt. Igår la vi dom vid staketet och jag hade Aysha fast i kopplet men lämnade henne första gången halvvägs vad man går vid en platsliggning och hon låg kvar så fint. Första gången lämnade jag henne i bara 10-15 sekunder för jag vill att vi ska lyckas. Andra gången gick jag ut full längd till vad man gör vid en platsliggning och då låg hon lite längre ca 30 sekunder och hon klaradet det galant!!!


Jag provade även läggande under gång och hade henne lös och trots att Blenda satt och knorrade och tyckte hon skulle få vara med och trots att Carro hade Diamon nära där vi tränade så utförde hon momentet så himla bra!!


Jag gjorde även inkallning 3 gånger och hade henne lös och hon kom alla gångerna med fin fart trots störning av de andra hundarna. Jag är såååååå glaaaaad och lyckliiiiig!!!


Min högsta önskan är ju att kunna börja tävla och jag vill så gärna kunna uppfylla den drömmen och efter igår så känns det som att det kan bli verklighet. Jag är fortfarande helt lycklig av ruset från gårdagens framsteg och träning och det är en underbar känsla.


Körde rallylydnad också och här kommer en filmsnutt från gårdagen =)



Jag är så taggad och vill verkligen satsa på att komma ut på tävlingsplanen så nu är det fortsatt träning som gäller =)

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards