Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 20 april 2010

Memea Lektion 3

Av Camilla - 20 april 2010 14:59

Igår var jag och Tyra och träffade Memea igen. Jag må låta helt psykopatiskt nu, men helt ärligt, hon är något utöver det vanliga =) Vilken underbar kontakt hon får med Tyra på en gång bara hon tar i kopplet. Hon fick Tyra att gå så fint fot direkt och ja, jag skulle kunna skriva om det här i evigheter. Återigen gav hon mig tips och råd på hur jag ska jobba med Tyra. Jag berättade mitt koncept jag har för tillfället och hon tyckte det var helt rätt väg att gå. Tyra ska ju förhoppningsvis leva i 15 år *önska* så man behöver inte ha bråttom. Sen fick jag upp ögonen hur viktigt det är med grunderna. Dom kan man ju tycka är så simpla, men har man inte grunderna så har man ingenting när man börjar få lite mer press på sig eller vill ta sig högre upp i klasserna. Ibland kan man skynda vidare och nöja sig med att en sak är nästintill så som man vill ha det, men man ska stanna upp för det blir som en kedja som inte är helt gjuten i varje länk och till slut så brister kedjan, låter jag vimsig nu? Som t ex om man haft bråttom att lära in ettans moment och sen tvåans moment, då visar det sig förr eller senare i treans moment och i eliten. Finns många som fastnar någonstans på vägen för att man inte varit nogrann från början. Sen finns det självklart mängder av andra orsaker till varför man inte kan avancera vidare, men man ska ta sig en tankeställare varför man fastnar och varför det är försvårt att komma vidare.


Ett moment som man sett på många tävlingar där ekipagen får nedslag är fjärrdirigeringen. Där kan man tydligt se att man ibland haft alldeles för bråttom att lära in momentet, för hunden flyttar sig i momentet eller rör på tassar som inte ska röras. Ja, allt är lättare sagt än gjort så klart, men jag är en sån person som kan glömma bort mig och ha för bråttom. Delvis för att det är så roligt att komma framåt och man vill komma vidare när hunden "lärt" sig redan.


Jag tänker lite såhär, om Tyra kan sitt i alla lägen och olika situationer hon råkar ut för så kan hon sitt ordentligt. Jag kan tycka att hon kan ordet sitt bara för att när jag säger sitt så sätter hon sig. Men ligger hon ner och jag säger sitt är sittet inte lika självklart för henne, då måste jag hjälpa henne. Det är ett tydligt tecken på att jag måste jobba mer med grunderna, förstår ni?


Det här är helt solkart i mitt huvud (just nu iallafall) och det är väl huvudsaken.


Jag kanske kan tyckas lite för på att vilja tävla, men tävlingen har jag som min hobby, fast jag inte tävlat någon gång i hela mitt liv annat än på hästryggen då såklart.  Självklart förstår jag att ibland blir inte saker som man tänkt sig, men jag föredrar att se lösningar och framåt istället för att haka upp mig på problem som inte ens uppstått än.


Känner att jag har massor att skriva om idag *skrattar* Har ju inte gjort det på ett bra tag. Men för att återgå till mötet med Memea, så kan jag återigen säga att jag varmt rekommenderar henne om man stöter på problem eller vill få tips och råd i sin träning eller sitt samspel med sin hund. Hon är värd vartenda öre =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards