Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 20 april 2010

Kamphundar på tapeten igen...

Av Camilla - 20 april 2010 15:18

Det har ju varit en del korta sekvenser i tv den senaste tiden om kamphundar. Man har debatterat hit och dit i brist på annat att haka upp sig på. En människa som jag verkligen kan skämmas åt å hans vägnar är denna Mathias Sundin (FP). Att Folkpartiet låter honom hållas är ett hån gentemot hela deras parti. De 2 programmen jag sett där han medverkat har fått mig att tycka synd om denna lilla pojke som verkligen är så rädd för hundar att han tar till vilka medel som helst för att få slippa ha dom i samhället. I det senaste programmet som var Debatt i SVT1 gjorde han bort sig mer än vanligt där man faktiskt skulle kunna anmäla hans påståenden.


Han uttalar sig på ett sådant sätt att det lyser igenom med en stor strålkastare att hela hans upplägg byggs på fördomar. Han anser att majoriteten av kamphundsägare är aggressiva själva   När en annan frågade honom då hur det kommer sig att man så ofta ser kvinnor med barnvagnar vara ute och promenera med en såkallad kamphund. Då säger den stackars kraken att: Ja det är ju för att deras killar sitter på kåken.   


Enligt min åsikt så ska man företräda ett parti i olika sammanhang och vara politisk aktiv så MÅSTE man välja sina ord bättre.


Mathias Sundin kan heller inte se skillnade på olika länder. När han propagerar för ett rasförbud så hänvisar han till statisik från USA. Undrar om pojken sov på sina geografilektioner. USA är ett helt annat land och ett mycket större land och där helt andra lagar och regler efterföljs.


Mathias Sundin gillar även att prata och göra sig lustig över det här med småhundar. Han bagatelliserar att det är oerhört vanligt att småhundar biter, för det blir ju inte så stora skador är hans åsikt. Det är också oerhört tragiskt att han som politiker sitter inne med en sådan åsikt. Han glömmer att det spelar ingen roll när du är hundrädd om hunden är stor eller liten om den ändå tänker bita.


En sak som kan göra mig så otroligt trött på media är när det är dags för sådanna här program så sänds det nästan alltid inslag om hundkamper i början av programmet eller i någon trailer. Det gör mig så otroligt förbannad att dom inte kan visa inslag från när man tränar lydnad eller spår.


Jag måste säga att jag är otroligt tacksam och imponerad av herren från SKK som var med i Debatt i SVT1. Han gjorde tappra försök att förklara läget, dvs att det är ett hundägarproblem och inte ett rasbetingat problem. Han sa upprepande gånger att vilken hund som helst kan bli opasslig pga helt fel hundägare.


Det gör mig ledsen och besviken att Danmark nu förmodligen får igenom detta rasförbud på 13 raser, där även amstaffen finns med. Om Danmark får igenom sitt förslag så innerbär det kontinuerligt djurplågeri för varje hund, varje dag, i resten av sitt liv, som ingår i denna lista. Några lagar som ska eftersträvas i detta rasförbud är att hunden ska ALLTID bära munkorg så fort den vistas ute och ska även ALLTID vara kopplad när den är ute. Detta är grovt djurplågeri i mina ögon. Inget djur mår bra av sådanna förhållningsregler.


Skulle inte förvåna mig om Sverige svansade efter Danmarks idioti. Sverige har ju redan lyckats med något som jag aldrig skulle kunna tro hända i modern tid. Det är inte alltför länge sedan Sverige tog bort lagen mot tidelag. Det är ju fruktansvärt att se hur samhället utvecklas.


Mathias Sundin tycker även att det inte finns någon anledning att ha stora hundar i vårt samhälle. Den stackars kraken, han har det inte lätt i sitt lilla huvud där det enbart tycks finnas 2 celler kvar och dom är osams hela tiden. Man undrar ju hur han då skulle argumentera angående att vi har bilar som går betydligt fortare än hastighetsgränser som finns. De bilarna kanske skulle förbjudas dom med *skrattar*


Jag har inte vetat så mkt om denna Mathias Sundin, men det räckte för mig att se dessa 2 program och höra honom prata strunt för att inse att detta är en liten osäker pojke som försöker göra sig ett namn inom Folkpartiet genom att nyttja medias snevridna påverkan på människor.


Innan ni dömmer oss och våra hundar, ta då reda på fakta och då menar jag inte att läsa senate löpet på kvällsblaskorna.


Och snälla Mathias Sundin, sluta hänvisa till ett land där dom fortfarande 2010 springer runt i vissa delstater med vita lakan och dumstrutar på huvudena och bränner kors. Nä förlåt, det var kanske lågt, men jag tycker att pojken ska ta och slänga upp lite färsk statistik från just Sverige angående bett från hund. Jag må ha fått allt om bakfoten nu, men det senaste jag läst är att såkallade kamphundar är inte dom som toppar bett statistiken i Sverige.


Jag tycker att det är på tiden att media visar upp den verkliga bilden av dessa hundar som det begås hetsjakt efter. Dom är inga monster, dom är inga bestar. Dom är otroligt hängivna och utormodentliga allroundhundar.


Nu säger jag inte att jag skulle röstat på Folkpartiet i nästa val, men om jag tänkt göra det så har nu Mathias Sundin fått mig att avstå det helt och hållet. Man kan inte och får inte stödja ett parti som tillåter sina partikamrater slänga ur sig fördomar och nedvärdera olika människor på det här viset. Att partiet inte tar sitt ansvar och ser till att han får återgå till den syssla där han egentligen hör hemma. Dvs sitta i sandlådan och bygga sandslott och förstöra andras.....


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards