Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 1 december 2010

Av Camilla - 1 december 2010 19:04

Idag var det dags för Tyra att få sin första dos av vaccinet som beställts enbart för henne utefter provsvaren som kom av pricktestet. Jag var nervös över hur hon skulle reagera. Fast i början får hunden sån otroligt låg dos, bara 0.1ml, så inte så mycket att kunna reagera på egentligen kan man tycka. Men är man allergisk så spelar det ibland ingen roll om det så är knappt synbart så kan man reagera starkt ändå. Hur som helst var det inga problem, sköterskan stack Tyra i nackskinnet och visade mig hur man gör, och nästa gång är det min tur att prova sticka, men jag får nöja mig med koksaltlösning då och sköterskan ger den riktiga injektionen. Det är för att man ska lära sig så man kan ge injektionerna hemma istället. Kommer inte bli några problem det där att ge injektionen, Tyra är så lätt att ha och göra med.   


Sen kom Tyras veterinär in och vi gick igenom hur Tyras situation ser ut just nu och urinprovet jag hade haft med mig visade på snabbkollen att ph, protein och vita blodkropparna var förhöjda   Så dom skulle ta en bakterieodling för att se varför de var förhöjt. Förmodligen urinvägsinfektion, stackars Tyra, tror det här är hennes 5 i år eller nåt.    Vid det här laget har jag faktiskt tappat räkningen på sånt.


Sattes inte in någon antibiotika eftersom man vill ta reda på hur det ligger till och vilken antibiotika som ska användas. Tyra har ju ätit en heeeeel del antibiotika sen ett år tillbaka och då är det inte bara att ta vad som helst. Jag gillar verkligen att veterinären tar sånt på allvar och inte bara skriver ut något för att behandla. Jag är så glad över att träffat Katinka, hon är så fin och mjuk med Tyra och är så man önskar att veterinärer ska vara.


Nu är det med största sannolikhet urinvägsinfektion Tyra har, men kan ändå inte få bort att hon haft förhöjda njurvärden till och från sen i juni och det är inte kollat på ett tag och sånt kan visa sig på för mkt protein i urinen och vita blodkroppar om jag inte är helt ute och cyklar nu, för det vet man aldrig med mig   


Vi pratade om Tyras hudsituation och slutresultatet blev att kortisondosen ska trappas ner under en lång period och samtidigt sätts en ny medicin in, Atopica. Tyra fick även ny medicin för öronen, betnovat, som hon ska få 1 gång i veckan, det är inte lika omständigt som otcoclean eller vad det nu heter. Fortsättningsvis ska Tyras kropp torkas av dagligen med blöt trasa och utslagen ska tvättas 2 gånger om dagen med klorhexidin. Baktassarna som är fula mellan tårna ska först tvättas med barnolja för att få det feta därimellan att lossna och sen tvättas med klorhexidin. Måste säga att jag tycker att klorhexidin är riktigt bra, är det något som funkat på Tyra så är det just det.


Sen är det ju fel årstid för Tyras del när det kommer till kvalster allergin. Hon är mer inomhus, det är inte lika lätt att vädra och ha öppet, men jag får dammsuga desto mer, men kvalster existerar hur många gånger man än dammsuger.


Tyra har sovit sen vi kom hem från veterinärbesöket, hon är trött, det är jobbigt att gå till doktorn. Förutom att det är jobbigt för Tyras del och känslomässigt för en annans del så är det snuskigt jobbigt för plånbokens del   . Men som tur är har vi världens bästa försäkringsbolag som täcker vaccinbehandlingen. Så idag ersatte Agria i runda slängar 3800kr och jag betalade 800kr ur egen ficka. Jag skulle ALDRIG klara mig utan AGRIA!


Däremot så sved det ju våldsamt mycket när det var dags att hämta ut medicinen. Jag som gnällt på antibiotika tidigare som kostat 350 kr för en ask. Nu är det bäst ni sätter er ner gott folk, för annars är risken att ni svimmar    En ask med 30 tabletter kostar 900kr! Helt sanslöst om ni frågar mig. Det är synd att inte hundar har som människor, högkostnadskort. Men Agria täcker 800kr varje försäkringsperiod av medicinen, så jag ska skicka in kopian av receptet och kvittot, så får jag tillbaka litegrann iallafall.


Tyra har ju inte haft världens bästa andedräkt ett tag och nu kanske många tänker vilken hund har det? Men Tyra är en tös som inte vanligtvis luktar illa från munnen, men nu har det inte varit nypondoft som kommit ur hennes söta mun. Veterinären upptäckte att Tyra har sår långt bak i munnen och irriterade och svullna tonciller. Det har säkerligen med att göra att Tyra gillar att flisa allt som kommer i hennes väg sen en tid tillbaka så fort hon kommer ut. Så nu blir det nogrann tandborstning utan tandkräm varje dag framöver. Jag vet, man ska göra det varje dag normalt sett, men jag erkänner, där är jag slarvig och tror inte Tyra deppar ihop för det *skratt*


Nä, nu får det räcka för denna gången, blev en hel uppsats, men var ett tag sen jag skrev. Tack alla fina människor därute som stöttar och finns där för mig och Tyra när det är lite jobbigare dagar! Ni är guld värda!   

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards