Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 6 december 2010

Av Camilla - 6 december 2010 21:39

På samma gång som det finns en hel befolkning därute på jordklotet finns det intressen, hobbys, passioner för något levade eller materiellt. Finns dom som samlar frimärken och lägger ner all tid och energi på det. Finns dom som viger sitt liv till att ha en vacker trädgård. Finns dom som passionerat arbetar som volontärer hela livet. Finns dom som tycker att utan golf vore livet bra trist osv osv. Man kan fortsätta i all oändlighet.


Jag delar en passion med många andra därute och det är hundlivet. Det är mitt stora intresse här i livet. Tyra är min hund, mitt allt, min träningspartner, familjemedlem och tack vare henne kan jag utöva det jag brinner för.


Finns många som missar den biten, att om Tyra inte fanns så skulle jag inte kunna utöva det jag mår bäst av att göra. Hon är inte bara min hund utan min hobby.


Nu blir det kanske en konstig parallell men det är som att någon som brinner för att spela tv-spel inte skulle ha annat än tv-spel, alltså ingen konsoll att stoppa in tv-spelen i så det går att spela. Det skulle ju bli meningslöst och personen skulle förmodligen se till att kunna spela, så alltså införskaffa en konsoll eller laga den konsollen som personen redan hade, kosta vad det kosta ville, för utan sitt stora intresse så blir livet inte lika kul.


Jag lägger ner pengar på min Tyra och många kan tycka att det bara är att avliva och det finns ingen ide att slänga ut så mycket pengar på ett djur.


Men som sagt, utan Tyra skulle jag inte kunna hålla på med det jag absolut mest av allt här i livet tycker är roligast, träna hund, träffa andra som delar mitt intresse och träna ihop, ja listan kan göras lång. Så det är ju inte bara Tyra jag investerar pengar i, utan mig själv och mitt stora intresse.


Ibland undrar jag hur de människor tänker som bara hasplar ur sig att avliva hunden, skaffa en ny. Undrar om de människor skulle resonera likadant om deras förutsättningar försvann så dom inte kunde göra det dom älskar.


Nu är vi alla olika och det finns säkert dom som bara skulle avliva och skaffa en ny, men jag är inte sån, jag bygger upp en relation med det djur jag har och det är inte bara något jag utan att blinka tar död på utan att veta att jag gjort allt.


Jag försöker vara så som jag vill att andra ska vara mot mig. Om jag var sjuk och hade problem skulle jag inte vilja att folk tog det så lätt som att det är bara att ge henne en spruta sen är problemet ur världen.


Det betyder oerhörd hjärtesorg för mig när ett djur som funnits vid min sida behöver lämna vår gemensamma stig och vandra vidare ensam. Än idag saknar jag och tänker på dom jag förlorat. Men sorgen blir inte lika svår när jag har den vetskapen om att jag gjort allt jag kunnat för min livskamrat.


Jag tror att dom som levt med djur en gång och fått det där speciella bandet till djuret, kan förstå känslan och mitt tänk. Jag tror även att dom därute som har ett stort intresse för något oavsett vad det är, shopping, träning, båtar, motorcyklar, fridluftsliv kan förstå att om dom inte kunde få utöva det så skulle deras liv inte kännas som att dom levde dom ända ut. Och jag inbillar mig att kunde dom påverka att kunna leva ut sitt stora intresse här i livet så skulle dom göra allt dom kunde.


Så när jag köper hundböcker, sitter timmar vid datorn och läser om hund, åker på utställningar, går kurser, går på föreläsningar, åker på tävlingar, så är det för att hund är mitt stora intresse och något jag prioriterar att lägga mina pengar på. Medans andra kanske lägger varje slant på inredning och bara måste ha dom nya gardinerna annars blir inte helhetsbilden bra.


Så döm inte mig för att jag viger mitt liv åt att leva ut mitt stora intresse!


Tyra har alla dom egenskaperna jag vill ha hos en hund, hon är framåt, samarbetsvillig, har energi och smart. Ni som tror att en hund är en hund och det inte spelar någon roll för det är bara att forma den så som man vill ha det, har lite mer att lära.


Tyra är mitt allt både som hobby och som älskad familjemedlem så det känns inte för mig konstigt att kämpa för henne men på samma gång kunna vara ledsen över att hon inte får må bra.


Det viktigaste är att man inte fastnar utan fortsätter vidare, men vissa dagar är tyngre än andra och det är då jag är så oerhört tacksam över de fina vännerna jag har som finns där. Tror det är bra att tillåta sig vara ledsen, för då kan man vara det och sen fortsätta vidare. Istället för att förtränga saker och vara blind inför situationer som uppstår.


Ibland är det bara så skönt att skriva av sig.




Av Camilla - 6 december 2010 21:04

De flesta människor därute i stora världen anser sig ha rätt många gånger och sällan fel. Jag har gått en utbildning genom jobbet, det var väldigt olika tycke för utbildningen men skit i det nu   


Hur som helst så var det en sak speciellt som sades som fick upp mina ögon mer. Hon sa att när man nämner färgen GRÖN, tror ni då att alla ser samma grön? Eller finns det en mängd olika nyanser på färgen? Eller är den grön du ser den enda rätta? Och den grön som jag ser är fel färg? Eller är det faktiskt så att en sak oavsett vad det är kan ses och upplevas på tusen och åter tusen olika sätt?   


Det kanske kan tyckas självklart, men när hon sa det så insåg jag faktiskt att det finns så många olika sätt att uppleva och se på saker och ting. En händelse i en människas liv kanske jag kan tycka inte alls är någon big deal, medan den kan upplevas för just den människan som jordens undergång. Och vem är jag att gör en bedömning över hur den människan upplever situationen? Jag har inte dom befogenheterna enligt mig själv och kommer aldrig vilja besitta dom heller. För i min lilla värld så inbillar jag att om jag en dag skulle anse mig ha dom befogenheterna har jag tappat empati och medkänsla för mänskligheten och andra människor.   


Jag är långt ifrån felfri, men jag försöker, varje dag att eftersträva det jag skrivit om ovan. Man har ingen som helst aning om vad andra har med sig i sitt bagage. Någon som aldrig upplevt en bilolycka har säkert en åsikt om hur det är, medans en människa som varit med om en bilolycka har en annan åsikt.


Alla människor börjar sin livslånga vandring när dom föds, mångas stigar kanske liknar varann, men jag är någonstans övertygad om att en herionists dag är inte densamma som en annan herionists. Tror inte ens att deras missbruk upplevs likadant.


Men här är vi olika, finns människor som tycker att alla herionister är samma skrot och korn, medan andra upplever att herionister som haft en tuff barndom är det synd om, medans resten bara är simpla knarkare.


Kontentan av det jag vill få fram är att vi alla är olika och att bryta en nagel i min värld är inte detsamma som att bryta en nagel i en modells värld. Men där anser jag att bara för att jag har en annan syn på det hela så ger det inte mig automatiskt rätten att ha rätt.



Av Camilla - 6 december 2010 14:09

Såhär kan det vara hela vintern för min del, bara 2 minus och snö, solen får givetvis gärna vara framme, men då får den sen till att det inte blir kallare =)


Idag har jag ingen feber, känner mig lite mörbultad i kroppen bara med feber sen i fredags, men nu vänder det, för det har jag bestämt =)


För er som undrar så har jag tagit bort min hemsida, har lite annat på gång, och var inte nöjd med hemsidan. Men bloggen kommer givetvis finnas kvar. Har haft den 1,5 år nu tror jag allt =)


Var ute en sväng med Tyra, hon blir lika lycklig varje gång, och jag är så glad att det inte är hysteriskt kallt ute så hon slipper frysa.


Lämnade in urinprov i onsdags, minns inte om jag skrev det, men iallafall, ringde och fick svaret idag och det är ingen urinvägsinfektion, växte inga bakterier i urinen, vilket är bra på ett sätt....Men när det kommer till Tyra ska man veta att bara för att man uteslutit ett sätt betyder inte det att det inte finns en hel drös till sätt som kan ställa till det.


Igår var jag i kontakt med Strömsholm och om jag hade päls skulle jag resa ragg nu, bara av själva tanken på det stället   . Jag förstår fullt ut att det var helg och att dom har massor att göra, men någonstans måste man även tänka till och inte säga då en massa saker som inte fungerar i slutändan.


Första sköterskan jag pratade med var seriös, jag förklarade problemet och sa sen lite fint att Tyras veterinär skulle kanske jobba i helgen där och så var det. Vi kom överens om att det då var bättre att jag ringde när hon börjat sitt pass eftersom hon var insatt i problemet kring Tyra. Men att sköterskan 1 skulle prata med veterinären så fort hon började. Jag ringde senare och fick prata med sköterska nr 2, som berättar att sköterska 1 pratat och lämnat info till veterinären men att det var väldigt mycket just nu på akuten så dom visste inte när veterinären skulle kunna ringa. Jag försökte då förklara att jag inte behöver prata med henne utan det kunde någon av dom göra och sen lämna besked om hur vi skulle gå till väga med medicineringen. Jag påtalade flera gånger också att jag förstod att dom hade mycket, men ville bara veta om jag skulle fortsätta ge Atopican, men sköterska 2 säger att veterinären ska ringa tillbaka och om hon inte gjort det om några timmar skulle jag ringa igen.


Jag ringer en 3e gång och sköterska 3 svarar, jag får dra hela ramsan igen och då förklarar sköterskan 3 för mig att en veterinär har inte tid att ringa tillbaka    Vilket jag redan påtalat tidigare när jag ringt för sköterska 2, så sa jag det även till sköteska 3 att det har jag förstått hela tiden. Men att jag bara ville veta om jag skulle ge Atopican eller inte. Sköterska 3 säger då att hon inte kommer kunna prata med veterinären utan att jag får ge medicinen men självklart ( för att hålla ryggen fri ) så blir Tyra sämre så måste jag ringa igen.


Så summan av kardemumman blir att jag ger Tyra Atopican och idag sitter hon med ännu mer utslag.


Nu vet man ju inte varför utslagen kommer, kan finnas många olika orsaker till det. Kan vara en reaktion på vaccinet hon fick i onsdags. Men eftersom hon hade utslagen redan innan hon började med atopican och fick vaccinet så känns det som att det är en annan orsak till utslagen. Sen står det på Atopicans medicinförteckning eller vad man ska kalla det, att Atopican inte ska ges till en hund som är drabbad av bakterie eller svamp. Eftersom Tyra redan hade utslag när vi kom i onsdags så kan det vara möjligt att en infektion fanns och då kan Atopican förvärra den. Men man vet inte, har man någonsin gjort det med min Tyra?   


Men jag förstår att det är svårt att fastställa orsak och diagnos. Det är ju en sak om Tyra skulle reagera på ett sätt vid en situation , men Tyra kan reagera på 1000 olika sätt i samma situation fast vid olika tillfällen.


Tyra har ju haft förhöjda njurvärden till och från under sommaren, men man har kollat i efterhand så dom normaliserats, men nu är det inte kollat på 2 månader minst så man vet ju inte. Känns lustigt att hon har förhöjt ph, proteinvärde, vita blodkroppsvärde, det kan ha med njurar att göra, men säkert med annat också, men där har jag inte kunskap.


Jag har väldigt liten kunskap egentligen, och eftersom jag är en snurrig person så kan jag förväxla saker och ting och glömmer lätt så jag får läsa på hela tiden *ler* Jag är som Doris i hitta Nemo, glömmer så fort hon inte ser den hon pratar med för en sekund så hon presenterar sig hela tiden *skrattar* Nä det var en liten avstickare...


Hur som helst så har Tyras utslag en hiskelig framfart just nu, sen i lördags kväll då hon hade 2 utslag bakom frambenet och 1 på magen, hade hon söndag morgon minst 15 st nya utslag bakom frambenet och ett 10 tal på magen. Igår kväll hade hon fått några fler bakom frambenet, men inga fler på magen. Imorse när jag vaknade och kollade igenom henne som jag alltid gör varje morgon ( har blivit en vana ) hade hon fått ett 10 tal nya utslag på andra bakbenet, så det rullar på nu.

Det kliar på henne stackaren.


Jag ringde Västerås Djurklinik och som alltid är dom otroligt trevliga och tillmötesgående där, har inget negativt att säga om den kliniken!      Sköterskan informerade att veterinären var ledig, vilket jag förstod eftersom hon jobbat hela helgen. Vi diskuterade situationen kring Tyra och kom överens om att imorgon ska sköterskan prata med veterinären och sen ringer någon sköterska tillbaka om hur vi ska gå vidare med det här. Hon sa även att jag ej skulle ge Atopican idag till Tyra, och sen duscha av henne med schampot jag har hemma ( har en hel drös, men vet vilket jag ska ta ) Duschningen tar jag senare dock eftersom det ändå är minus ute, så får bli till kvällen. Det sköna med det här samtalet är att jag VET att sköterskan kommer att prata med veterinären imorgon och att någon kommer ringa tillbaka till mig. Så man behöver inte vara orolig eller undra. Sköterskan bekräftade även mina tankar lite grann eller också gjorde jag det själv *skrattar* med informationen hon gav när hon berättade att Tyra inte hade uvi. Då sa jag lite förvånat först att har hon inte urinvägsinfektion? Då sa sköterskan att det kan ju finnas andra anledningar förutom bakterier som påvisar förändrade värden.


Jag lägger ner spekulationerna nu och avvaktar morgondagen och får se då hur vi ska gå vidare. Har ju en tid på onsdag för en spruta till vaccin, så får se om det blir blodprovstagning då på Tyra. Jag skulle vilja att man tar blodprov för att kolla upp läget. Sen kanske dom inte har tid med det då, men då får jag se när dom har tid.


Som sagt en stoooor eloge till VÄSTERÅS DJURKLINIK som är så otroligt medmänskliga och serviceinriktade!


Här kommer lite bilder från dagens utevistelse:


  Hon är så fin min tjej =)   Tyra i full galopp mot mig, avslutade dock inte med en tackling som hon annars brukar gilla =)   Inspektion av trädet =) Men jösses vilket snyggt halsband, måste vara någon med mycket god smak som köpt det *skrattar*   Tyra gillar att leka mullvad när hon är ute, så hon har nästan ständigt snö på nosen =)   Tyra flyger lite, måste lära mig kameran bättre, så ljuset kan bli det rätta, såhär mörkt är det inte när vi är ute...   Tyra har ett sår på insidan av benet, det är inga utslag ni ser där. Utslagen sitter på utsidan av benet högre upp. Såret har hon förmodligen fått när hon röjt fram någonstans och kommit emot någon pinne. Däremot är det väldigt viktigt att tvätta såret dagligen så det inte sätter sig bakterier i det, eftersom Tyra är extra känslig.   Önskar att ljuset hade blivit bättre, ser så mysigt ut =)   Tyra i profil med sitt hmmm ja just ja URSNYGGA HALSBAND =) =)   Hon är så vacker och hennes ögon säger mer än tusen ord...

Tyra börjar vara lite trött nu och går snart till bilen för att visa att det är dags att åka hem =)  



Slänger in en bild från i somras då Tyra hade utslag i stort sett hela tiden men olika typer av utslag. Det som visas på bilden är den första typen av hennes utslag och dom är exakt lika med dom hon har nu. Nu har hon inte alls lika mycket ( än så länge ) som på bilden, men för att få en bild över hur utslagen ter sig så förklaras det bra med bilden:


  

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards