Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2011

En sån djungel...

Av Camilla - 8 augusti 2011 16:41

Ibland kan jag önska jag vore lyckligt ovetandes och bara kunde välja en hund på måfå, men nu är det inte riktigt så enkelt för min del längre. Nu har jag visserligen massor kvar att lära, men tycker ändå jag ser en viss skillnad på mitt sätt att tänka nu och från början jag började intressera mig för hund.


Det är en stor djungel och det finns så många därute som bedriver kennel verksamhet eller uppfödning, hur ska man hitta rätt?  


Ursch jag tycker det är så svårt och jag önskar jag hade större kunskap när det kommer till att läsa stamtavlor. Min kunskap när det kommer till just stamtavlor är på den nivån att jag kanske känner igen vissa namn för att jag läst just dom namnen ofta *skratt*


Sen har vi ju alla olika kriterier vi vill ha hos en hund och det som tilltalar mig kanske inte tilltalar någon annan. Ibland när jag suttit och fastnat på nätet och tittat på kennlar och hundar så har jag kommit på mig flera gånger med att sucka och önska att det bara vore att lägga in en beställning och så fick man hunden på posten, precis enligt min beställning  


Ja, jag vet, så enkelt är det inte men ibland kan man väl få önska lite iallafall *skratt*


Något som jag blivit positivt överraskad av är att när jag trackasserat olika uppfödare i detta avlånga land så har alla tagit sig tid att svara på mina frågor och trots min okunskap har ingen fått mig att känna mig som jag vore totalt korkad utan alla är så trevliga. Sen vad dom tänker om mig är en annan sak såklart, men måste ge uppfödarna beröm för sitt bemötande och engagemang!


Trodde aldrig jag skulle säga det här, men jag har ju fått för mig att nästa hund jag skaffar ska jag även börja ställa ut. Kan verkligen ingenting om utställning och hur man går till väga, men vill lära mig.


Mitt sökande fortskrider och jag hoppas att jag känner mig lite klokare när 2012 stundar och det är dags att välkomna en ny fyrfoting in i mitt liv.

 
 
Ingen bild

Paula

8 augusti 2011 17:19

Jag känner igen det du skriver, särskilt det om stamtavlorna. "Ahaaa, det namnet har jag hört förr" men jag har ingen aning om det är en bra hund eller inte ;) Men det man isf får göra är väl att kolla upp vilka hundar som finns och se deras hälsa, exteriör och mentalitet och sen se om man kan få ihop det till någon viss linjeavel... fan det är ju ett detektivarbete om något!
Vad härligt att du fått så fina svar från uppfödare, oavsett vem du väljer att köpa din nästa hund från så hoppas man ju att alla uppfödare värnar om rasens framtid. Och om valpköparna är kunniga redan INNAN dom köper valp så minskar risken att dom stödjer de oseriösa uppfödarna! :)

Utställning lär du dig lätt, när du flyttar hit (*hint hint hint*) så kan vi träna tillsammans. :P

Stor kram !

 
Olga

Olga

8 augusti 2011 17:45

Ja, det är inte lätt att hitta rätt alla gånger :p

Kul att du är öppen för hundutställningar nu också, själv tycker jag att det är mycket trevliga arrangemang där man får se många fina hundar och träffa trevliga hundägare :)

När jag ser efter nya hundar själv har jag höga krav på uppfödare, valpen/hunden har jag däremot rätt så låga mål med egentligen. Jag känner att om jag sätter upp ribban för högt från första början så blir jag nog lite besviken om vi inte når dit jag siktar, har jag däremot lägre ambitioner så blir jag hur nöjd om helst om hunden överträffar mina förväntningar :)

Lycka till!

http://ruffwood.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards