Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 30 juli 2009

Rolig eftermiddag

Av Camilla - 30 juli 2009 00:14

Vet att det är sent, men kan inte sova och har inte hunnit uppdatera bloggen, så tänkte att jag passar på att skriva lite nu när det ändå inte funkar med sömnen. Idag har jag jobbat dag för en gångs skull, slutade vid två. Åkte hem till sambo och valpsing som låg och mös i sängen. Jag älskar när Tyra är sömnig, hon är så kelsjuk då och sådär härligt medgörlig. Då finns det inga tendenser till att förvandlas till piraya eller hitta på annat bus. =) Jag packade iordning hennes väska och fixade med smaskig korv och sen åkte vi till Bruks för att träna lite. Jag träffade Hanna där med hennes raring, ZouZou ( nu vet jag hur det stavas, tror jag iallafall ) Innan Hanna dök upp hann jag träna lite med Tyra. Var inte den lättaste uppgiften eftersom hon var så trött, då slår det lätt över till känguruhopp och bita i koppel. Men med korta pass så gick det. Vi tränade på sitt och ligg och började lite med stanna kvar på stället. Sitt är hon superduktig på men ligg med bara kommando är hon superseg med. Men visar jag med godis i handen framför henne, gör hon sådär fina BorderCollie lägganden. Det jag gillar med henne, det är att det faller sig naturligt för henne från liggande sen till sittande att hon sätter sig upp utan att röra bakbenen. Det är ju guld värt till framtida mål. =) När Hanna kom gick vi en liten sväng med hundarna i skogen. Superfin promenadslinga dom har där, och dessutom har dom ju olika distanser, det gillade jag skarpt. Det dröjer ju länge till innan vi kan börja gå längre sträckor, men det är ju bra att veta att det finns. Och dessutom är sträckorna enkelriktade, det är ju toppen. Det som är positivt också med en promenadslinga som ligger så bra till är ju att förmodligen om man stöter på någon i spåret så är det en hundmänniska som har koll. Det kan jag tycka är skönt, för oftast så har den vett och etikett, eller vad man ska kalla det. Om man går i Vilsta till exempel så händer det faktist rätt ofta att man stöter på folk som mer än gärna utan att fråga släpper fram sin hund till en och jag ogillar det. Man kanske just då tränar på något och blir störd, eller så kan det vara så enkelt också att man inte vill att ens hund ska få hälsa på alla hundar hit och dit. Sen kan jag tycka att fenomenet som uppstår bland vissa när dom skaffar hund är rätt intressant. Då tror dom att bara för att dom ser en annan med hund så är dom helt plötsligt kompisar, har inte ni upplevt det någon gång? Det är ju jätte bra att folk är trevliga och så, men man kanske inte alltid har tid att stå och prata och sen kan jag villigt erkänna att jag inte vill bli vän med alla i mitt område som har hund *skrattar* Då skulle man ju inte få göra annat än stå och prata och kommer ingen vart.


Jahapp, det blev en liten avstickare där. För att återgå till Hannas och min lilla promis i skogen med hundarna. Vi gick ju inte någon längre sträcka, eftersom Tyra inte ska gå så mycket. Vi hade hundarna lösa och Tyra höll sig i närheten hela tiden. Jag prövade att ropa in henne då och då, och jag tyckte att hon lyssnade riktigt bra dom flesta gångerna. Emellanåt var hon lite för ivrig att leka med ZouZou, men kom sen till slut. Fast jag tror att jag ska köra på Hannas tips. Att springa och gömmas sig lite då och då, så Tyra känner att hon måste ha koll på mig och inte jag på henne. Tack för tipset Hanna, det hade jag faktiskt glömt bort. Se så bra det är att träffa andra med samma intresse. Efter promisen var Tyra helt slut, så hon och jag satt och tittade på Hanna när hon och ZouZou tränade lite lydnad. Jag är nog lite knäpp, men jag tycker att det är så roligt att titta på när andra tränar. Då får man tips och lösningar på olika saker och egna ideér på hur man ska träna själv. Sen satt vi och pratade strunt en stund så hundarna även fick träna på att kunna ta det lugnt. Men vad fästingar det är nu tycker jag. Man ser dom så bra på Tyra eftersom hon är vit, men ursch vad jag tycker dom är äckliga. Peppar Peppar, så har jag inte fått någon än, men det kröp flera på Tyra idag, men jag hann ta dom innan dom satt sig, trodde jag iallafall. Men hur noga jag än tyckte att jag var så upptäckte jag en som lyckats sätta sig ändå sen när vi kommit hem. Förstår inte varför fästingar ska finnas, dom är ju helt onödiga och skapar bara obehag och tråkigheter om olyckan är framme.

Nej, ska försöka göra ett nytt försök med att sova. Tyra sover som en stock och husse verkar dra en massa stockar =) Tack Hanna för en trevlig eftermiddag idag igen. Ha det bäst alla och godnatt till er som inte redan sover.


 
 
Ingen bild

Martina&Leon

30 juli 2009 14:25

Hej, och tack för tipsen i min GB. Vi har jobbat precis som du med hundmöten sedan Leon var liten. Här hemma går det för det mesta bra även om det inte är perfekt. Leon gnyr lite med går vid min sida. Att han spelar upp sig mer när vi är i Åhus och han är mer uppe i varv bryr jag mig inte så mycket om utan försöker ha större avstånd än vanligt, helt enkelt. Det här med att han blir stressad av att gå efter en annan hund är däremot något som jag vill börja träna bort och jag tror det är lite separationsångest. Det kan även hända om jag och min sambo är ute med honom tillsammans och någon av oss går en bit framför.
Ja, du alltid är det något som behöver tränas på :)
ha det fint
Martina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards