Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 18 juli 2009

Av Camilla - 18 juli 2009 22:56

Är ett uttryck som jag egentligen ogillar, tycker det låter så besserwisser aktigt. Men i det här fallet så är det bokstavligen det jag försöker göra. Med min tidigare hund, Varga, var det mycket som jag gjorde galet. Jag läste en oändlig mängd olika böcker och försökte praktisera mycket av det jag läste. Det är väl inte så tokigt förvisso, men kanske inte allt på en gång *ler* Nu överdrev jag kanske lite, men ni förstår kanske poängen? Jag ville lära Varga så mycket, hon skulle ju vara en lydig hund minsann. Jag la ner all min tid på att aktivera henne via motion och sen genom att träna lydnadsmoment. Jag tränade aldrig på att ta det lugnt eller kunna ta det lugnt i olika miljöer och bland andra hundar och människor. Det var fullt ös hela tiden på min älskade Varga. Med den erfarenheten jag ligger inne med nu, känner jag med Tyra att jag vill göra om och göra rätt. Jag kan nog tycka att jag själv mognat en del i mitt hund ägande. Jag läser fortfarande mycket böcker men kan idag sålla bort det som jag själv inte gillar eller vill använda mig av. Och jag vet ju idag hur viktigt det är att träna på passivitet och kunna varva ner i olika miljöer och bland hundar och människor. Jag förstår  inte varför man måste ha så bråttom med allt när det kommer till en valp. Jag kan ju bli ivrig för att jag tycker det är så roligt, men har börjat inse att Tyra och jag ska förhoppningsvis leva ett helt liv tillsammans så vi hinner nog lära in de olika momenten osv. Det jag prioriterar i nuläget är vår kontakt och att hon ska få vara valp. Det är viktigt, dom är ju bara valp en gång i sitt liv, det vore ju fruktansvärt om man tog det ifrån dom. Visst har jag tänkt tanken på vad folk ska tycka om att Tyra är hela 5 månader gammal och inte kan ligg och en massa andra kommandon vid det här laget, men jag struntar i det. Jag har en plan för mig och Tyra, och går det som jag vill kommer det bli bra och sen tror jag att allt det andra löser sig med tiden. Jag kanske är naiv när jag resonerar så, vad vet jag, men det känns rätt och det är huvudsaken för mig i nuläget. Mitt mål är att Tyra och jag ska börja tävla i lydnad, och jag verkligen längtar tills den dagen är här. Jag har varit runt en del på olika lydnadstävlingar och tittat och jag skulle ljuga om jag påstod annat än att jag tycker det är mer imponerande när en icke bruksras kliver upp och tar hem segern än en vanlig bruksras. Klart att det ligger tid och arbete bakom alla hundars prestation men, vissa raser har ju lättare för att klara vissa saker som t ex Border Collin. Det sporrar mig lite för jag skulle vilja vara en som kan visa att en icke bruksras också kan lyckas på lydnadsplanen. Den dagen kanske inte kommer om en halvår eller om ett år, men någon dag är den förhoppningsvis här, och då kan jag lova att jag kommer vara stolt vinnare på pallen. Det var lite tankar ifrån mig, over and out.

Av Camilla - 18 juli 2009 20:31

Äntligen är det över, men nu e man en erfarenhet rikare. Jag vill tacka Pernilla, min fina vän som var så snäll och ställde Tyra åt mig, tusen tack! Jag var så nervös så jag fick huvudvärk. Det var så roligt att träffa Tyras syskon, men när man såg dom ihop så såg man även hur liten min Tyra är mot syskonen. Tyra är så mycket tunnare i kroppen och smalare på något vis. Hennes brorsa, Milo, är jätte grov, man kan inte tro att han och Tyra är syskon förutom att dom delar samma färg, vit med röda tecken. Tyras pappa var där också, det var roligt att få se honom i verligheten. Många av hennes större halvsyskon var också på plats, så roligt att få bekanta sig lite med dom och så snälla ägare dom hade =) Jag kan ju vara lite blyg av mig emellanåt, men med CapaTosta gänget så kändes det som man blev en i gänget på en gång, tack alla för ett sånt fint bemötande idag! Jaha, hur gick det nu för Tyra då inne i ringen kanske ni undrar? Jag kan klargöra att hon studsade som en känguru emellanåt och gjorde sitt absolut bästa för att pussa domaren. Domarens kommentar till det hela var: She´s to happy! Men Tyra kunde stå lite fint också emellanåt, men ville helst därifrån tror jag. Hon fick ingen placering och här kommer domarens åsikt:


Outgoing personality  more than 80% white  pink eyelids  nose completly filled feet arched and compact backlength long tail to long chest could use more development  good topline decent rosears symmentical, scissorbite could be closer.


I mina ögon är hon ju bedårande fin ändå, oavsett vad domaren tycker =) Hon är ju min vita lilla ängel. Tyra var så in i nordens trött efter utställningen så vi packade ihop och åkte på en gång när vi var klara, och matte var bra trött hon med fast jag bara stått och varit jätte nervös vid sidan av ringen. Vi åkte hem och la oss i sängen och sov en stund, sen åkte vi ut till landet och Tyra njöt av att få springa runt och busa. Vi åt smultron ihop också, så mysigt. Nu sover hon som en stock och snarkar mitt lilla pyre. Jag ska nog också sova tidigt ikväll, har varit en händelserik dag idag. Det här var Tyras första utställning och förmodligen hennes sista. Jag tycker ju det är så roligt att gå på utställning men inte ställa själv, jag är hellre hejjar klack åt resten av CapaTostarna tror jag =) Jag håller hellre på med lydnad, och någon gång längre fram ska banne mig jag och Tyra ut på tävlingsplanen och visa alla vilken bra lydnadshund en amstaff kan vara. Jag lägger upp lite kort från utställningen. Det är ett kort där Tyras systrar är med på, lite roligt att dom hamnade på rad allihopa =) Ha det bäst, skriver mer en annan dag!



Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards