Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 15 januari 2010

Av Camilla - 15 januari 2010 18:38

Jag tänkte knåpa ihop några rader om gårdagen. Jag var super nervös i vanlig ordning. Förstår inte varför jag blir sån, men när det kommer till att besöka nya miljöer och platser och träffa människor jag inte känner har jag en tendens att bli nervös, helt i onödan om ni frågar mig. Synd att min hjärna inte kan samarbeta med mitt förnuft =)


Tyra var lycklig i sin egen lilla värld. Hon tyckte det var spännande med nytt ställe och gick och sniffade på all högintresserande gul snö. Vi blev varmt välkomna av Memea och så tog vi av oss alla ytterkläder och slog oss ner. Husse fick hålla i Tyra medans jag försökte koncentrera mig på vad Memea sa. Inte så lätt när man är så nervös och lycklig på samma gång eftersom Memea faktiskt är lite av en idol i min ögon =) Hur som helst så visade Tyra upp just den sidan jag ville att Memea skulle få se.


Tyra tyckte inte alls att vi skulle sitta och ta det lugnt utan efter att ha suttit brevid husse en kort stund tyckte hon att det var dags att ha lite högsång, när inte det funkade för att få igång husse avslutade hon snabbt och gick över på att tugga på kopplet. JIPPIIII, såg jag nästan framför mig hur Tyra tänkte för sig själv, eftersom husse försökte få Tyra att släppa kopplet och så var matchen igång. Precis som Tyra ville ha det, hon drog och gjorde, utan att överdriva, garanterat sitt absolut bästa för att vinna matchen.


Memea studerade det hela och så körde vi igång med övning 1 så inte Tyra fick hålla på med sin roliga lek. Det första vi skulle göra var att kunna dra handen med godis framför Tyra och kunna säga nej och då skulle hon ej ta godisen.


Jag sätter Tyra ner och drar godisen framför henne och hon försöker ta den i vanlig ordning. Jag sa nej och hon brydde sig föga om mig överhuvudtaget. Men då helt plötsligt, hände något oförväntat och superläskigt. Något blött hamnade på Tyra, och hon verkligen visade med hela sig att blääää vad äckligt det var. Tänk vad lite vatten ur en bliw tvålflaska kan göra   


Jag gjorde övningen 3 gånger, sen tyckte Tyra inte det var lönt att chansa mer för det där vattnet kunde hon minsann vara utan.


Nästa övning var att ta fram hennes favorit leksak och kunna säga nej och sen släppa den framför henne utan att hon skulle röra sig. Det funka kalas.


Vi skulle även gå förbi Memea som lekte med kaninen och jag sa nej och vi gick förbi utan att kopplet blev sträckt. Vid det här laget har Tyra blivit så varm i bollen att det nog kokat över flera gånger, man såg hur förbryllad hon var. Så ärligt talat tror jag det gick så bra som det gjorde utav bara farten. Allt för att slippa vattnet   


Nästa var att Tyra skulle kunna ligga ner och koppla av. Tyra tyckte inte alls att hon skulle ligga ner, kändes som att hon någonstans tyckte att nu fick det vara slut på dumheterna och att det var dags att återgå till det vanliga. Tyra fick lägga sig ner iallafall och där skulle hon stanna fast vi pratade och tog det lugnt. Tyra ville resa sig några gånger, men då sa jag nej och med hjälp av fingrarna markerde jag att hon skulle ligga kvar. Efter några försök så la hon sig sen tillrätta med huvet i mitt knä och kopplade av.


Vi gick ut och tränade koppelpromenader och att Tyra ska lära sig bakom kommandot. Bakom kommandot tränade vi mot en husvägg och koppeldragandet hade vi också ett hjälpmedel med oss. Eftersom det är för kallt ute nu för att använda vatten, så hade Memea en liten påse med burklock i. Tyra drog i kopplet och Memea sa nej och Tyra lydde 8 av 10 gånger, duktig tjej. Men sen var det dom där 2 andra gångerna då hon inte gjorde det utan föll in i sitt vanliga beteende. Då skramlade påsen till och Tyra blev överraskad och undrade vad som hände.


Det var helt otroligt att se och att sen få göra själv. Nu har vi fått läxa till nästa gång vi ska till Memea om 2 veckor. Jag har fått sån kick att träna igen och det är så roligt.


Tyra tänker till en gång extra innan hon snor mina raggisar nu, men det kan ju även vara en tillfällighet.


Jag åkte ut till landet idag och släppte Tyra lös så hon fick skutta runt lite. Gissa om hon var lycklig! Eftersom det inte är lika kallt så passade jag på att vara ute med henne så hon fick rejsa lite. Jag passade även på att använda mamma som figurant. Jag och Tyra skulle gå förbi henne utan att Tyra skulle dra i kopplet, gick bra. Sen fick mamma leka med en av Tyras leksaker, det var svårare för Tyra, men gick förvånansvärt bra. Tusen Tack mamma för hjälpen! Jag tränade även att Tyra skulle gå fint i kopplet och en snövall fick hjälpa till när det var dags att träna bakom. Tror ni Tyra var trött när vi kom hem? Det kan jag lova. Nu sover hon så gott så hon snarkar.

  Lyckliga Tyra      Går fort när hon far fram =)   Hittar ni henne här ovan? Hon är svår att se när man inte ser hennes prickar.     Tyra med Memea

Tyra sitter snällt brevid Memea och tittar på matte och undrar säkert om jag verkligen ska överge henne där, för tänk om det dyker upp vatten     

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards