Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg under januari 2010

Av Camilla - 14 januari 2010 20:42

Jag är alldeles för trött för att ge min upplevelse idag en rättvis beskrivning så jag tar hela imorgon mer utförligt. Jag säger bara en sak, Memea är en väldigt god hundkännare och är otroligt bra på att lära ut så man förstår. Jag längtar till nästa gång vi ska ses och det var verkligen en rejäl energiboost jag fick av vår träff idag. Men som sagt, återkommer imorgon istället och berättar allt då. Nu är det dusch som gäller och sen sängen, är helt slut! Godnatt allihopa!

Av Camilla - 14 januari 2010 08:55

Jahapp, idag är det äntligen dags! För mig är det som det vore julafton. Ska bli så roligt att träffa Memea. Jag är så nyfiken på hur Tyra kommer vara. Skulle inte förvåna mig om hon är ett riktigt ljus och charmfia. Dags att packa iordning träningsväskan. Skulle bunkra upp med en mängd godis som vi kunde ha och jobba med, tar med några leksaker också. Jag hoppas att jag hittar dit också, men har ju chaufför så det borde gå bra. Jag återkommer lite senare ikväll och meddelar er, mina trogna läsare =) Ha en bra dag! Det ska jag ha =)

Av Camilla - 13 januari 2010 08:59

Jag kan ju tycka att det finns mycket konstigt i vissa hundars rasstandard. Som till exempel amstaffens. Där står det ju att man inte ska uppmuntra mer än 80% vitt. Så Tyra är ju med andra ord långt ifrån en acceptabel uställningshund kan man säga. Det där tycker jag är så löjligt. Finns ju hur många vita amstaffs som helst därute som skulle bli exemplariska uställningshundar. Så fick jag en länk av min uppfödare, Maria, http://www.bluebullevard.com/AlpineFalls/females.asp . Hur häftigt som helst!


För er som inte orkar gå in på länken kan jag tala om att den länkar till en uppfödare i USA och att en av deras valpar har blivit Champion och som pricken över iet är den VIT =) Det gjorde mig alldeles varm i hjärtat att se. Jag är ju långt ifrån kunnig inom det här eftersom jag är en sån gröngöling inom ämnet. Men är det bara Sverige som har denna rasstandard där det står att man inte ska uppmuntra mer än 80% vitt? Jag kan ju förstå att man kanske inte ska ha som mål och inriktning att avla fram vita amstaffs, med tanke på att pigmenten blir sämre (inbillar jag mig). Men om det föds vita amstaffs så tycker jag nog allt att dom ska ha samma chans som andra. Däremot tycker jag inte att dom ska ha någon gräddfil när det kommer till svart pigmentering i ansiktet, förstår ni? Jag menar att som Tyra, hon har svart nos och läpparna är delvis svarta ( ser ut som att hon har ätit blåbärspaj ) men hon har inget svart runt ögonen, man kan säga att hon inte har någon eyeliner, så kanske det är lättare att förstå vad jag menar. Och det är ju något dom ska ha, och där tycker jag inte att man ska göra undantag.


Men om jag fick bestämma *skrattar* Så tycker jag nog allt att man ska gå mer utefter hur hunden är i kroppen och hur den rör sig. Färgen spelar ju egentligen inte sån stor roll ( för mig ) och när jag tittar på en hund på utställningen så går jag efter hur hunden ser ut kroppsmässigt, bra musklad, bra hållning osv =)


Oj oj vad jag skriver på. Trist när jag inte har några kort va? Jag tänkte ta med mig kameran till Memea imorgon, får se om det blir några kort då, hoppas det. Nä, dags att masa sig iväg till denna hemska tandläkare. Tandläkaren är iof inte så hemsk i sig, men det är själva klimatet där, lukten och jag är inte så road av att ha massa grejer i munnen som dessutom låter som ett vägbygge och kan göra så ont att det känns som att man ska flyga upp ur stolen. *skrattar* Ha en bra dag allihopa därute!









Av Camilla - 11 januari 2010 12:09

Jobbat hela helgen igen, ska bli skönt när jag börjar på mitt nya jobb. Där är det inte varannan helg utan var tredje och ibland var fjärde helg man jobbar. Jag ser fram emot att slippa jobba så mycket helg =)


Allt e bra med Tyra. Vi klädde på oss för att ta en långpromenad men fick runda av efter halva, tassarna gjorde för ont, stackarn. När vi kom in så körde vi lite klicker, Tyra var hel sugen och jobbade på bra, så himla roligt. Tränade lite stadga i stå, sitt och ligg. Jag har lagt ner det där med att klicka in nejjandet. Visst, jag kanske skulle behöva traggla med det längre, innan ett önskvärt resultat visas, men nä, inte min grej det där. Som sagt, det funkar jätte bra när vi är i jobb kommando och tränar men så fort det är avslutat och klart, existerar inte ordet nej längre och raggsockor är bland det roligaste som finns att sätta tänderna i =) Om Tyra inte fötts till hund hade hon garanterat fötts till Piraya *skrattar*


Denna vecka känns spännande, inte för att jag ska till tandläkaren på onsdag, för det är ju bland det mest skräckslagna ögonblicken i mitt liv. Utan det är för att på torsdag har jag och Tyra en dejt med Memea Mohlin. Hur är det ungdomen säger? Tjockt fett nice? =)


Ska bli spännande och se hur hon är i verkligheten. Gillar ju hennes böcker och har ju varit på föreläsning, så nu ska jag få ha henne helt för mig själv, det ska bli roligt, jag ser fram emot det!!


Dags att göra lite nytta innan man ska pallra sig till jobbet igen. Tyra sover gott efter klickerstunden. Att vara smart tröttar ut en, eller vad säger ni? =)

Av Camilla - 7 januari 2010 19:30

Jag har precis läst ut den. Den må vara från artonhundratalets mitt, men tycker att det är en läsvärd bok. Boken får en att förstå hur faktiskt hunden som djur fungerar. Många idag ser ju inte djuret, hunden. Utan sitt sällskapsdjur och familjemedlem som är döpt till något. Jag gör säkert många fel med Tyra, men min gräns till att förmänskliga Tyra går vid att inte låta henne sitta vid matbordet på en egen stol. Jag tycker att det är upp till var och en hur dom vill uppfostra och ha sina hundar. Jag vet att jag många gånger tänker alldeles för människoaktigt när det kommer till hundar, men eftersom jag är medveten om det så kan jag också på samma gång jag sagt det ( även ibland innan t o m ) säga att jag vet att det är helt fel tänkt. Jag vet inte hur många teorier jag tjatat hål i huvet på Pillan med, men hon vet ju hur jag e och tur är väl det *skrattar*


Jag ska försöka skärpa till mig lite till och verkligen tänka på Tyra som hund eller ännu bättre som ett djur. Därför letade jag fram Anders bok Hundens gyllene regler. Han beskriver så bra hur vargen är och hur hunden trots all avel ändå har sina grundinstinkter kvar.


Finns ju många därute som anser att man kan avla bort beteenden hos hundar. Jag däremot delar inte deras uppfattning. Jag kan sträcka mig till att man kan lugna skärpan i just det man försöker avla bort. Men att påstå att det går att avla bort viljan att jaga hos en utpräglad jaktras går inte ihop i mitt huvud. Inte heller att det skulle gå att avla bort vallning helt och hållet hos en vallhund eller att avla bort kamplust helt och hållet från en kamphund.


Hur gärna människan än vill kunna styra och bestämma över moder naturs skapelser så tror jag inte att vi kan få det helt som vi önskar och vill. Jag själv kan inte riktigt förstå varför man skulle vilja ha bort ett beteende helt hos en viss ras. För den rasen är ju just den rasen tack var sitt beteende. Rasen blir ju inte densamma om man lyckas. Tror att många vill kunna ha vilken hundras som helst som familjehund/sällskapshund och inte behöva göra mer än ta en kissrunda då och då. Men då tycker jag att man snarare ska tänka om varför man vill ha hund överhuvudtaget. Det finns en hel uppsjö av olika raser och det genererar till i sin tur att det finns en hel uppsjö till olika behov hos dessa raser och vad dom egentligen passar för.


Många tycker ju att en Golden Retriver är en mästerlig familjehund för att den är så snäll ( ser ju så snäll ut ) och medgörlig. Men en Golden Retriver är ju en jakthund och får den inte jobba så säger det ju sig självt att den inte mår bra. Det fina med Anders bok också är att han verkligen vill nå ut till oss läsare om hur viktigt det är att ge hunden mental stimulering och fysisk aktivitet. Det glöms ofta bort att hunden behöver använda huvet. Många tycker att dom har galna hundar så fort dom kommer utanför dörren och kan inte förstå det med tanke på hur lugn snälla Alfons är inne. För mig är det inte så konstigt, inne händer det oftast inget så när hunden väl får chansen att komma ut har den ett behov att stilla och då försöker den hinna med så mycket den bara kan på promenaden.


Om ni är läs sugna så kan jag varmt rekommendera denna bok jag nyss läst ut. Den må vara gammal men det står så mycket klokt i den.

Av Camilla - 6 januari 2010 18:34

Än en gång har jag blivit överbevisad att det faktiskt funkar. Jag kan vara sån att ibland bestämmer jag mig för att inte testa saker eller göra saker fast jag egentligen inte har någon vettig anledning till det. Tyra lyssnar inte så bra när jag säger nej och fick tipset om att klicka in nejandet. Jag var ytterst skeptiskt och har ärligt talat struntat i det. Men så kollade jag på youtube igår och såg en som klickade in nejjet på sin hund. Jag blev sugen att testa och satte mig på golvet med Tyra och klicker. Alltså, det fungerar verkligen, fråga mig inte hur eller varför, det funkar bara. Ibland känns det som att klickern egentligen är inprogrammerad att tala hundens språk    Där satt jag på golvet och drog strumpan framför Tyra och sa bara nej och hon tittar på mig, klick och godis. Hon rörde varken strumpan eller leksaken när jag sa nej. Jag kunde kasta med hennes favorit kanin och kunde leka med den under henne och sa jag nej, så titta hon på mig och fick klick och godis, helt makalöst! Det här är visserligen bara början. Det är ju stor skillnad på att sitta och bara fokusera på en sak, men sen ska vi få det att fungera i verkliga livet också. Till exempel när Tyra öppnar dörren in till badrummet och norpar med sig en av mina raggsockor som hänger på elementet, då ska nejjet med fungera, men dit har vi inte kommit än. Annars är allt bra med min lilla snövit. Tyra ogillar skarpt kylan som är för tillfället, hoppas det lugnar ner sig lite med minusgraderna snart. Det ligger ju runt 18-19 minus nu hela tiden och Tyra får kramp i tassarna när vi är ute. Jag ser fram emot våren när man kan vara ute mer, går ju inte att vistas ute när det är så hysteriskt kallt som det är nu. Jag hoppas på lite mildrare temperaturer ute, det räcker med 5 minus för min del. Hoppas ni har det bra därute och att ni har det varmt och skönt i hus och hem!

Av Camilla - 3 januari 2010 16:50

Jag förstår att man smäller smällare på nyårsafton osv, men jag kan önska att man inte fick smälla hur som helst, när som helst och var som helst så långt före nyår och efter nyår. Igår kväll när jag och Tyra var ute och gick en långpromenad så värmde hon upp mitt hjärta i denna kyla. För det första så är det ju rätt mycket snö som fallit och då har man ju givetvis plogat. I och med att man plogat så blir det snövallar. Tyra är ju för söt, då skuttar hon upp då och då när vi går där det är vallar, för annars ser hon ju inget    Innan jag förstod vad hon pysslade med för det var ju ingen annan hund hon tittade efter, men efter ett tag förstod jag att hon bara var nyfiken på sin omgivning och ur Tyras synvinkel är det ju katastrofalt ifall hon skulle missa något.    Den andra saken som fick mig att förstå att min egna lilla snövit är klipsk, var när det small ute. Min förra hund brydde sig inte heller om smällare men brydde sig inte alls. Tyra däremot, hon tittade direkt upp mot himlen så fort det small. Hon tittade efter fyrverkerierna. Jag vet inte hur ni känner eller tycker men jag tycker nog allt att hon är en smart liten tjej.   Idag har vi varit ute på landet och hälsat på, vi kunde inte vara ute så mycket för det är för kallt just nu. Jag blev besviken på mig själv för jag hade glömt klickern hemma, men jag letade på en penna som jag kunde använda och klicka med =) Nu ska vi bara ta det lugnt resten av kvällen.


Igår köpte jag färskfoder till Tyra, tänkte att jag skulle blanda ut det i torrfodret för att hon ska äta lite bättre. Hon är inte stor i maten direkt men jag kan nog allt tycka att hon äter lite för dåligt vissa dagar. Så imorse tänkte jag att nu ska hon få en riktigt smaskig måltid och blandar i färskfodret. Tyra går fram till matskålen, luktar lite, smakar pyttelite och sen går hon därifrån och lämnar denna gourmet middag åt sitt öde. Hon är inte lätt flörtad min donna. Imorgon ska jag testa om hon äter färskfodret om jag inte blandar i torrfodret. Håll tummarna =) Hoppas ni alla mår bra därute i kylan och att era hundar inte mått alltför dåligt av alla dessa smällare och raketer.

Av Camilla - 2 januari 2010 10:54

Vissa saker bör jag inte diskutera eller ens tänka på för det kan göra mig så upprörd att jag bara vill skrika. Men för ett tag sen startades en tråd på ett forum jag besöker flitigt där man tog upp att det finns uppfödare som avlivar fullt friska valpar för att uppfödaren inte får dom sålda inom den tidsramen de satt upp eller för att den stackars valpen föds med fel färg   Känner redan nu att jag blir fullkomligt vansinnig. Jag må tänka långsamt (läs korkad) men jag vill verkligen inte tro på att det faktiskt finns sånna människor som resonerar på ett sånt sätt att det är helt okej och inget fel i det att avliva en valp eller flera för att dom inte blir sålda inom 8-12 veckor som uppfödaren tänkt. Faktum är att det är så det är, det händer och det händer på 2000-talet när man trodde att människan faktiskt utvecklats och utformat någon form av vettigare tänk än vad dom hade på stenåldern. Så fel jag hade!   


Det är helt sjukt att människan leker gud och sätter små valpar till världen och sen bara avlivar dom när det blir obekvämt, men det är ju även helt obcent att det faktiskt finns människor runt i kring dessa som inte ens känner uppfödarna, som försvarar deras handlingar, det gör mig så ARG!!!


Min starka och orubbliga åsikt är att ska man vara uppfödare så ska man ha med allt i beräkningarna och där ingår ju givetvis att en valp kanske föds med en färg som man kanske inte strävar efter att avla fram men som faktiskt kan dyka upp och då ska fanimej den valpen vara lika välkommen till världen och ha lika mycket rätt att leva som en valp som föds med rätt färg. Man ska även vara införstådd med att man kan bli sittandes med kanske 1 valp eller kanske 6 valpar i mer än 12 veckor för att inte rätt köpare dyker upp. Finns ingen ursäkt för att ta död på en valp för att man inte tycker att det passar längre. Jag kan inte förstå hur man kan kalla sig seriös uppfödare om man har ett sånt tänk överhuvudtaget. I mina ögon borde en sån uppfödare inte få hålla på med avel, och om jag fick bestämma så skulle en sån människa inte ha med djur att göra alls. Jävla idioter!!!!  


Helt krasst, så en seriös uppfödare avlar ju för en anledning, och det är ju (inbillar jag mig) att få fram så friska valpar som möjligt både fysiskt och mentalt. De värnar om att just deras ras ska vara så välmående och gott utvecklad som möjligt och sund, hur i hela fridens namn kan man då kalla sig seriös och ta död på valpar som man fött upp!!!???


Valparna har inte bett om att komma till världen, det har människan sett till, då ska vi även ta vårat ansvar och ta hand om dom. Tycker det är förskräckligt att man har ett sånt synsätt på liv att det är bara att ta bort om det inte passar!!! Snart får jag hjärtklappning för att jag är så arg   


Det absurda i det hela är att människor som försvarar och har förståelse för den sjuka typen av uppfödare kan i nästa diskussion tycka att det är hemsk att man avlar på, som dom kallar det sjuka hundar. Det vill säga, dom har kanske en B höft eller en C höft. Det tycker dessa människor är vansinnigt, men att ta död på friska valpar är helt okej.


Jag ser inga problem med att avla på hundar med B och C höfter ( är långt ifrån kunnig inom ämnet) så länge det väger upp allt annat hunden har och den man väljer att para hunden med. Utifrån den kombinationen kanske man får ut en kull med valpar som får t ex B höfter, men har ett otroligt fint psyke och som kan leva ett helt liv utan problem med sina höfter. Ja, ja här känner jag att jag är ute på hal is men själva poängen är ju att det är idiotiskt att människor kan sitta och hacka på en sådan här sak, medans dom tycker att det är fullt normalt att ta död på en fullt frisk valp pga att tidsschemat sprack.


Tyra är mer än 80% vit och det är inget som ska uppmuntras enligt rasstandarden på en amerikansk staffordshire terrier. Då skulle min uppfödare då helt kallt bara ha avlivat henne då? För att hon inte skulle funkat på utställning?!!! Tänk så mycket annat man kan ha en hund till, men vissa människor tycks tro att en hund föds till att bara leva för att springa runt på utställningar   


Jag är otroligt stolt och tacksam över att min uppfödare är en SERIÖS uppfödare med ett sunt tänk kring avel och hundägarskap överhuvudtaget. Hade Tyra föds fram hos en av dessa idiot uppfödare hade hon inte levt idag och det gör mig ledsen.


Oj oj, det blev ett långt inlägg, hoppas ni inte somnat vid tangentbordet, för om ni dreglar blir det ingen bra kombination   

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards