Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

Sorkhund

Av Camilla - 24 mars 2011 15:11

På förmiddagen var vi ut till landet och hälsade på. Rhino är en väldigt nyfiken kille som vill utforska saker och ting och om det behövs, så skäller han lite på sakerna innan han går fram för att vara säker på att saken inte hittar på något dumt. Jag menar, en presenning kan ju vara riktigt ohövlig och den rör sig ju så opropotionerligt   


Vi gick ner till hjorthägnet men hjortarna är verkligen bortblåsta, inte en hjort så långt ögat såg. Men Rhino sörjde inte över det, han hade fullt upp med att jaga sork istället *skrattar*


På ena filmen jag lägger upp är han i fullt sjå med att fånga en sork, men han noterar lååååångt borta att jag säger något och hoppar till så man kan inte göra annat än skratta.


På den andra filmen står han och funderar på vad det är för stora fåglar (svanar) som för oväsen och som han inte når uppe i luften, sen drar han en sväng och busar borta i snön. Jag gillar verkligen att han väljer själv att komma till mig utan att jag ber om det. Tycker det är en mycket betydelsefull egenskap hos en hund. Han gjorde så många gånger, drog en sväng, men hade mig hela tiden i synhåll och sen kom han till mig och blev omklappad.


För mig är det oerhört viktigt att en hund får vara hund och min första hund, Varga var jag alldeles för feg för att ha lös när hon var liten, så när jag väl började ha henne lös så drog hon dit pepparn växte och tillbaka igen. Så efter den erfarenheten känner jag att jag måste LITA på min hund och det gjorde jag med Tyra och försöker nu göra med Rhino. Jag är noga med att inte gå åt det hållet han går åt bara för att få honom med mig, och jag ropar heller inte åt honom om jag byter riktning utan det är han som får hålla koll på mig och än så länge visar det fina resultat.


Klart, det gäller att ha is i magen emellanåt, men det lönar sig. Som Meril sa, man måste lita på hunden, man kan inte utgå ifrån att den gör fel innan den ens har gjort det =) Och gör den fel så får man ta tag i det då, man ska inte gå och bygga upp scenarion.


Fast måste säga att det känns lite extra tryggt att vistas på mina föräldrars mark, då gör man ingen markägare sur om man har hunden lös och jag vet att jag inte stöter på någon heller om den inte är fybent såklart *ler*


Dock anser jag det oehört viktigt att man ligger steget före hela tiden, jag läser av området dit vi ska gå för att hela tiden kunna hinna med och eventuellt förhindra någon situation jag inte vill befinna mig i. Så medans Rhino sprang runt i sin egen lyckliga värld så läste jag av omgivningen och såg att inga djur skulle bli störda av oss, inga på marken iallafall, eller ja, sorken då förstås, men den ska ändå inte vara där, så den fick skylla sig själv =)



 
 

 
 
Ingen bild

Paula

25 mars 2011 08:20

Haha vad jag skrattade när han tittade upp!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards