Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 1 februari 2011

Av Camilla - 1 februari 2011 19:11

Ja mina vänner, idag var det dags igen. Imorse när jag vaknade och kollade igenom Tyra så upptäcker jag att hon spräckt en klo    Först tänkte jag att äh, det är nog inte så farligt, men när jag sen inser att pulpan är blottad så får jag fint ringa till Västerås Djurklinik   


Dom hade massor idag egentligen men klämde in oss ändå och jag har verkligen inget negativt att säga om den kliniken! När det tog lång tid med direktregleringen så ringde dom och sa att dom skickar faktura istället så slipper vi vänta i Västerås tills det var klart.   


Idag fick vi inte träffa Katinka, hon hade fullt upp, men en annan veterinär, minns inte hennes namn nu, men hon var också väldigt trevlig och rar mot Tyra. Det bästa av allt är nog när hon säger: " Nu är ju inte den här typen av ras sån som är aggressiv av sig men man använder alltid munkorg när en hund ska drogas, pga att den just drogas och inte tänker normalt då"   


Eftersom jag tränat på munkorg hemma så var det inget otäckt för Tyra att få den på sig, ibland blir jag så stolt över mig själv att jag har framförhållning som underlättar sen när det kanske behövs.


Tyra stressar verkligen upp numera när det är veterinär besök, och jag förstår henne, har varit för mkt besök under för lång tid. Men jag försöker lugna henne och hon kan varva ner och lägga sig och vila mellan varven. Fast hon tyckte inte om när det var dags att få drogningen.


Jag har lärt mig att om man sätter sprutan i bakbenets muskel så går det fortare att få hunden drogad än när man sätter den i nacken. Och idag fick Tyra sprutan i bakbenet rakt in i muskeln. Till och med sköterskan sa att jösses vilken hård muskel hon har! Tyra skrek till och ville ta sig ur vårt grepp och sånt gör mig så illa. Nu är jag en blödig typ och klart att vi gör det för att det måste göras, men ibland önskar man att man kunde förklara iallafall vad som ska hända.


Jag satte mig på golvet och Tyra satte sig med baken mot mig så som hon gör när hon känner sig riktigt trygg och sjönk sen ihop och somnade väldigt snabbt.


Veterinären kom in och fixade klorna på Tyra och den klon som var av. Hon blev glatt överraskad när hon klippt ner den och inser att Tyra har spräckt den på helt rätt sätt. Visst, pulpan var blottad, men veterinären trodde när hon såg klon att det skulle vara mkt värre. Har vi tur nu så läker det här på en vecka och vi vill inte ha bakterier däri nu, mest för att det ska kunna läka såklart, men även för att vi står inför att antibiotika inte funkar så bra på Tyra längre, inte så mkt som verkar.


Tyra fick en uppvaknande spruta och tidigare när hon drogats så är jag helt införstådd med att hon snetänder, har hon gjort ända sen hon var liten, men idag har det inte alls varit som det brukar, inte ens med snetändning.


Hon fick sprutan, och jag satt därinne i 20 minuter innan Tyra ens tittade upp! Hon reste sig sen efter ytterligare 10 minuter, men sen la hon sig igen. Det är inte likt Tyra. Hon brukar alltid vara groggy, men på benen och som sagt snetänd som ter sig i att vara orolig, och rastlös och man ser till och med på ögonen att hon är skev i huvet eller vad man ska säga =)


Jag tog ut Tyra till bilen som gick stapplandes och sen somnade hon om i bilen med tratt på sig och sko på tassen. Vi åkte och käkade och Tyra bara sov, sen ringer Kliniken och berättar att vi kan få faktura så då åker vi hemåt. Hemma på gården lyfter jag ut Tyra och rastar henne, hon ser ut precis i kroppen som när hon blev kastrerad, precis som att hon tror att det har hänt igen.


Vi kommer upp i lägenheten och jag hjälper Tyra lägga sig till rätta. Då har det gått 3 timmar sen hon fick sprutan att vakna upp och det är inte normalt för Tyra att vara så däckad. Ett tag såg hon svullen ut i ansiktet, men det var snarare att hon var så avslappnad att allt bara hängde. Är man van vid en hund med fart så är det rätt olustigt att se henne så däckad. Hon har sovit som en stock till strax innan 19 ikväll, då försökte jag prata lite med henne och locka henne med mat men hon är trött, men nu börjar hon visa mer sitt vanliga snetända jag =) Hon gick runt innan maten blev serverad och gnydde lite, det är normalt för henne =) Hon åt med god aptit och så rastade jag henne, men nu sover hon igen.


Jag ska ringa imorgon och se vad hon fick för preparat, det är ganska bra att veta tycker jag. Hon har även varit kall om ben och tassar bak och tandköttet ska vi inte prata om, iskallt, men rosa färg så ingen fara på taket. Hon kanske fick en liten chock av att det gjorde ont med bedövningen i muskeln, ja, va vet jag.


Vet att jag är ännu en lärdom rikare och känns som att vi snart gått igenom hela registret. Hon tittade i Tyras hals när hon var sövd eftersom Tyra luktar väldigt illa igen ur munnen, och Ronnie fick en chock när veterinären drog ut tungan för att se *skrattar* Den blir ju så lång =) =)


Jag hoppas så att det får läka fint nu, men känns bra att vi har tid hos Kerstin på fredag kl. 14, då kan hon kika på tassen också när hon ändå är igång. Katinka kikade in i rummet innan vi skulle gå och kollade läget, hon är ju en sån rar människa!


Jo, förresten, Tyras vikt idag var 23.3 kg =)


Nu hoppas vi att det blir en lugn natt för husse och Tyra, för min del hoppas jag det givetvis med, men jag ska tillbringa min vaken på jobbet. Sist Tyra fick snetändning låg hon ju och yla som en varg hela natten, tror inte husse är så pigg på det *ler*


  En utslagen Tyra...   Tyra tittar upp när husse pratar med henne =)

Men somnar sen om =) Ronnie sa till mig när Tyra var liten att man kan inte hålla på och dalta och fjompa sig med hunden, givetvis kela och gosa, men hålla på och fjompa sig pysslar inte han med =) Men efter att ha avslöjat honom att göra det så erkände han att det är så svårt att inte göra det *skrattar* Här är bildbevis på att även män kan fjompa med sina hundar =)  

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards