Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 11 maj 2010

Av Camilla - 11 maj 2010 13:28

Jag la ett blodspår på ca 100m som fick ligga i ca 30 minuter. Det var soligt och blåste lite grann. Jag la spåret vid 10-tiden i terräng som var bekväm att gå i och mestadels mossa som grund. När jag tog ut Tyra ur bilen så märkte man på henne att hon var taggad =) Men damen fick fint vänta. Vi gick upp i skogen åt andra hållet, hon ville styra över på fel sida, men när jag ropade så kom hon snällt =)


Tyra fick mest springa runt och busa under tiden spåret fick ligga till sig. Hon gjorde härliga rejs och emellanåt ser hon fullkomligt galen ut *skrattar* Det bästa hon vet är att tackla mig, många gånger gör hon det för att bjuda in till lek. Hon lekte i vanlig ordning inte nudda mark genom att hoppa på alla stenar hon såg =)


När det gått 30 minuter så rörde vi oss mot spårstarten. Tyra visste med en gång vad som var i görningen när jag satte henne ner och började "klä om" henne. Hon är så duktig på att vänta tills det är dags. Det var en fröjd att spåra med henne. Hon luktade en stund på själva "skottplatsen" och gick sen i lugn och fin takt med nosen i backen, tittade upp någon gång för att se var hon var, men hade ett otroligt jämt tempo. Jag behövde inte bromsa henne. Böjen i slutet av spåret tog hon jätte bra också och när hon fick syn på klöven var hon tvungen att dutta till den med nosen lite först. Men när jag sedan berömde henne en massa tog hon klöven i munnen och började leka med den =)


Sen tog jag klöven en stund under tiden hon "klädde om" och så fick hon den och bar den hela vägen tillbaka till bilen, duktiga Tyra!!!


När det var färdigt och avklarat så tog jag med mig ett "tvättat" märgben ut i skogen. Jag satte Tyra och så gick jag runt och sen gömde jag benet och gick sen tillbaka till tösen som var heltaggad =) Jag belönar hennes stadga och sen ger hon mig ögonkontakt och då kommer det magiska ordet SÖK! =) Tyra far ut i skogen och är helt lyrisk. Hon jobbar på bra och hittar märgbenet och kommer snällt tillbaka till mig med det, sen kampar vi som belöning.


Tyra tycker verkligen om att jobba med nosen, det tycker jag är roligt. Personsök är något jag tror skulle passa henne som handen i handsken också, men just nu är det blodspår på schemat =)


Av Camilla - 11 maj 2010 08:58

Igår var jag upp till klubben på kvällen och tränade lite. Jag har varit lite försiktig med att ha Tyra helt lös bland andra hundar, men igår tränade vi på det med Pillan och Torsten som störning. Det gick galant, Tyra hade svårt att koncentrera sig emellanåt men var ändå kvar vid mig och det kändes så himla bra.


Sen utnyttjade vi dom som gick kurs och stod brevid och tränade stadga. Tyra sköter sig riktigt fint. När vi tränade sitt och jag precis skulle gå tillbaka så ser jag på Tyra att hon spänner sig och ser sådär lyckligt nyfiken ut. Och när jag kommit tillbaka till henne och vänder mig om så är det en lös hund vid oss. Hunden ville leka med Tyra och Tyra verkade tycka det var en bra ide. Den lösa hundens ägare skyndade fram för att få fatt på hunden och jag koncentrerade mig på att inte ha kopplet spänt, vill inte sända ut några dumma signaler till Tyra och dessutom hade det trasslat sig runt hennes ena framben. När den lyckliga lösa hunden återigen var med sin matte så fortsatte vi träna sitt och stadga. Tyra var lite mer orolig nu och ville inte riktigt sitta, men vi avslutade när det gick bra igen.


Ägaren till hunden som kom fram till Tyra bad sen om ursäkt,  och vi pratade lite. Så himla trevligt gjort tycker jag! Nu är det ju så att olyckan ibland är framme och den här gången var det mig och Tyra det gällde, men det gick ju bra =) Hon berättade även att hon är lite rädd för hundar som Tyra, men att hon nu fick en bra upplevelse. Tyra åt ju inte upp hennes hund *skrattar* Nä skämt å sido, alltid förargligt när sånt här händer, och jag är glad att jag inte tränade ligg med Tyra för det är hon inte lika stadig i som sitt.


Nu blir det blodspår och senare är det dags att jobba. Ha en bra dag allihopa!

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards