Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 15 maj 2010

Av Camilla - 15 maj 2010 21:33

Jag och Tyra har varit mycket ute på landet de senaste dagarna. Igår när vi gick en sväng i en del av skog där vi aldrig går, stötte vi på 2 kadaver av hjort eller rådjur på 2 olika ställen. Tyra hittade ett huvud som bara var kraniet kvar på och en snigel. Jag tog kort, men batterier har laddat ur så jag får lägga upp dom imorgon. Måste säga att jag är stolt över Tyras lyhördhet när det kommer till sånna här situationer. Hon visade mig att hon hittat kraniet och jag ber henne att backa undan vilket hon gör direkt utan att ifrågasätta och när jag sen kommer fram till platsen så ser jag vad hon hittat. Hon är nyfiken men går inte fram eftersom jag sagt nej. Sen går vi vidare och hon följer med utan att springa fram till kraniet och göra en sista koll.


När vi sedan finner kadavren i skogen så är det samma sak där, jag säger åt henne att stanna och hon står stadigt still utan att komma fram fast hon ser hur jag går runt och kollar vad det är och tar kort. Hon är nyfiken men rör sig inte ur fläcken och när jag sen säger att vi ska gå vidare så springer hon glatt med mig utan att springa fram och kolla vad det var jag funnit och inspekterat. Jag tycker hon är så duktig och jag känner i hela mig att jag kan lita på henne.


Idag när vi var ute vid hjort hägnet så helt plötsligt fick hjorden för sig att springa. Var ca 20 djur eller mer som sprang i full fart. Jag ropar till Tyra som sett dom att stanna, går fram till henne och säger sitt. Hon tittar nyfiket och spänt på dom skuttande bambisarna och rör sig inte ur fläcken. Snacka om svår störning för henne eller för en hund överhuvudtaget. När dom sprungit färdigt så sa jag till Tyra att nu går vi vidare, och då vill hon åt samma håll som hjortarna, men jag säger "häråt" och hon vänder direkt och kommer åt mitt håll och håller sig sen runt mig. Återigen, jag är så otroligt stolt över henne och att hon är så lyhörd i så svåra situationer. Vet inte hur ni andra tycker, men för mig är det en svår störning med en hel hord springandes framför en hund som fått kommando att sitta ner. Fint tillfälle att träna stadga *skrattar*


Det jag verkligen gillar med Tyra är att jag kan se på henne när vi är i skogen att hon plockar upp spår, men säger jag åt henne att sluta och komma åt mitt håll bryter hon och kommer. Jag hoppas att hon kommer fortsätta med det. Imorgon är det dags för Blodspårs kurs igen, så jäkla roligt! Jag uppdaterar imorn hur allt har gått =) Gokväll gott folk!

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards