Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 17 augusti 2010

Av Camilla - 17 augusti 2010 20:02

Så var det äntligen över, besöket. Jag var så nervös att jag inte kunnat äta något vilket resulterar i att jag blev supertrött såklart. Min sambo tyckte när jag satte igång och pratade med veterinärerna att jag själv lät som dom *skratt* Man har ju forskat en hel del, för är det något jag lärt mig så är det att ta reda på saker själv så man vet vad man ska fråga veterinärerna.


Jag är nöjd med dagens besök på Strömsholm. Tyras blod blir riktigt internationellt nu när det körs över kontinenten för att analyseras, de ni    Nu finns det blod i Norge på analysering som vi väntar svar ifrån och så ska det även flygas några rör till United States of America     


Först träffade vi veterinären och pratade igenom situationen, sen undersökte hon Tyra. Sen kom en jätte trevlig och rar sköterska som pysslade om Tyra så fint och klappade om henne. Hon satte kanylen och rakade så försiktigt och tog blodproven. Sen kom en annan sköterska in från Labbet, vet inte om hon var sköterska eller om hon var veterinär, hur som helst var hon också jätte trevlig. Hon skrapade Tyra och tog prover så till slut hade hon fått ihop 6 glasbrickor med diverse smått och gott.   


Sen var det dags för ultraljudet, vi fick vänta en stund och Tyra kändes lite nervös, men tror det mest var klådan som gjorde henne nipprig. Vår tur och dom gav Tyra en liten nätt dos med drogmedlet Domitor. Tyra stod upp och vägrade lägga sig ner, snacka om att kämpa. Hennes huvud var så tungt mot min arm, och hela kroppen vajjade, men ligga ner tänkte hon inte göra. Efter ett tag la vi henne ner och då somnade hon snart.   


Det var en överveterinär som utförde ultraljudet och som tog urinprovet direkt ur blåsan. Såg otäckt ut när han stack in nålen rakt in i magen och sen såg man den på ultraljudsbilden. Hur som helst så förklarade han bra och han är den första utav alla veterinärer jag träffat som tror att det är mycket möjligt att Tyras mage och tarmar är så ur balans pga koccidierna. Han såg ingen pågående inflammation just nu och tyckte att det såg rätt bra ut med tarm och mage. Däremot så har Tyra fortfarande förstora lymfknutor. Och så hittade han en cysta i Tyras vänstra njure. Spännande att han gjorde den upptäckten, med tanke på att detta är säkert det 5 ultraljudet som görs på Tyra sen november och ingen cysta har påvisats.   


Jag tänkte vara lite rar och dela med mig av ultraljudsuttlåtandet *skrattar* få se om ni upplever det som intressant läsning:


Cervix nu upp till 10mm i diameter med hypoekoiskt centrum och lindrig heterogen ekogenicitet i övrigt.

Horn mellan 5-7mm lindrigt hypoekoiska ingen påvisad vätska i lumen. Ovarieområden inom normalvariationen.

Njurar sin 6.3 cm med lindrigt nedsatt kortikomedullär definition, ingen påvisad rim-sign idag. ( det är något som påvisats vid de 2 sista gångerna på Tyras njurar, men jag har fortfarande ingen aning om vad det är )

Cysta ses centralt ca 6mm i diameter på vänster njure. Höger njure 6.3 cm med likartade förändringar som vänster njure, inge påvisad cysta. Båda njurar uppvisar normal form.

Samtliga avsnitt av mag-tarmkanal inom normalvariationen. Mesenteriallymfkn inom normalvariationen. Ileumlymfkn lindrigt förstorad ngt rundad form. Iliacalymfkn lindrigt förstorad men normal form.

Lever, gallblåsa, pancreasområde ( pancreas svår att påvisa ), mjälte inom normalvariationen. ( för er som vill lära er något nytt så betyder pancreas bukspottskörteln om jag inte fattat helt fel )


Radiologisk Diagnos: lindriga tecken på cervicit. Lindriga tecken på njurpatologi, cysta vänster njure, lindrig lymfadenopati: ddx mes sannolikt reaktiva förändringar, neoplastiska förändringar kan inte uteslutas men ej sannolikt.


Ja, vad säger ni gott folk?   


Jag har iallafall kommit fram till 2 saker efter dagens besök. Det är att 1: veterinärer älskar ordet lindrigt och 2: dom älskar även ordet normalvariationen   


Det som är lite häftigt ändå är att jag förstår rätt mycket nu av det som finns att läsa i journalen som då mestadels innehåller texter som den jag skrivit ner till er och alla dessa förkortningar. Men jag vet fortfarande inte va rim sign är   


Nä, nu ska jag försöka förklara och sluta svamla. Såhär är läget:


Tyras urin är det inga bakterier i, men dom vill vara riktigt säkra denna gång därför togs urinprovet direkt ur blåsan och det ska ligga och gro till sig för att se om det dyker upp några bakterier.

Tyra ska stå kvar på denna antibiotika tills svaret på urinodlingen kommer och är det negativt, dvs fritt från bakterier kommer man släppa det och sätta Tyra på en annan antibiotika som är mer hudinriktad.


Som veterinären sa, Tyra får lida i några dagar till, för att vi ska kunna säkerställa en sak i taget och vi började med urinvägarna.


Nästa steg är att sätta in antibiotika för att få bukt med huden. Tog skrapprov idag som inte påvisade några parasiter så Demodex eller Demodikos är uteslutet ( visste jag redan ) Vad dom hittade pyttelite av var jästsvampbakterier, men inget att knappt lägga märke till.


Tankarna går kring att Tyra får dessa utslag pga att hon är så nedsatt pga att hennes immunförsvar är så dåligt. Det togs blodprover för att kolla upp B12 och Folsyra. Tog även blodprover för att kolla upp bukspottskörteln, det är dom som skickas till USA. När man kollar bukspottskörteln letar man efter 2 saker, diabetes och efter enzym mängden och produktionen. I Tyras fall är det inte diabetes utan man tittar efter enzymerna. Om Tyra har obalans där kan hon få injektioner kontinuerligt resten av sitt liv som kommer göra att hon kan leva som vilken hund som helst.


Vi har inte fått svar från proverna som är i Norge på analys än. Det blir även foderbyte eftersom fiskfodret inte givit det resultat man velat så veterinären tordes avbryta allergiutredningen och sätta in Hills d/d istället, men skulle maila Katinka om läget fast Katinka har semester. Så fort Katinka är tillbaka ska vi försöka komma dit så tar hon över själva hudproblem biten.


Det Tyra har smittar inte, men hon ska inte vistas bland andra hundar pga att hennes eget immunförsvar är så nedsatt. Jag ska få börja motionera henne utefter vad hon själv orkar, men det känns bra att ha fått lite lösare tyglar än bara gå korta promenader i koppel.


Ja, jag har säkert missat en hel massa, men det är lite i det stora hela iallafall.


Måste ändå ge veterinären Bodil en stor eloge för att hon så sakligt och nogrannt har en plan för Tyras tillfrisknande. En kastrering är inte aktuell i dagsläget då Tyra är för nedsatt. Jag kommer i fortsättningen ha Bodil och Katinka som ska ha hand om Tyras utredningar, det känns riktigt bra.


Tyra sover som en stock nu, lite sviter från drogningen. Men glädjen hon visade när hon kom innanför dörren hemma är obeskrivbar, hon var så lycklig   


Nu tackar vi för oss för den här gången, nästa gång jag uppdaterar bloggen hoppas jag att jag kan bjuda på lite härliga bilder på en Tyra som rör sig fritt. Godnatt gott folk, sov så gott!

Av Camilla - 17 augusti 2010 11:32

Så har det blivit tisdag och dags för att träffa veterinär igen. Jag tycker det ska bli skönt, för det är läge att byta antibiotika eftersom Tyras utslag bara blivit sämre. Vet inte om jag skrivit det i bloggen, minne som en guldfisk i vanlig ordning, men jag har ju förväxlat det här hur man tar urinprov direkt ur blåsan när man gör ultraljud. Det går till som så att man sticker in en lång nål rakt i i magen på hunden in i urinblåsan och drar upp urin i sprutan   


Det gjordes på Tyra då när jag inte var med och dom stack henne 2 gånger, inte undra på att hon sprattlade min lilla tjej   


Det ska göras idag på Tyra i samband med ultraljudet, men jag har sagt till om att hon ska drogas innan, vill inte att hon ska behöva känna sånt obehag som sist.


Sen förmodar jag att dom tar skrapprov från utslagen, gör dom inte det kommer jag säga till om det, tycker att det är läge att kolla upp om dom kan hitta något. Jag hoppas även att vi får svar på Norge proverna idag.


Jag har tagit urinprov på morgonen på Tyra som ska lämnas in, så det ska väl odlas på också antar jag. Ja det är lite att hålla reda på   



Jag hoppas av hela mitt hjärta och själ att nästa antibiotika om sätter in biter på det som härjar i Tyras kropp, för annars ser inte prognosen så bra ut   


Sen har vi ju även om vi bortser från utslag, bakterier som härjar i utslag och i underlivet, denna inflammation i tunntarmen och de förstorade lymfkörtlarna i magen, får se vad dom säger om det idag. Min känsla är att det inte kommer sägas något alls utan att dom vill avvakta tills Katinka kommer tillbaka. Jag har redan satt upp en telefontid med henne, ska bli skönt när hon är tillbaka. Jag kommer nog vilja att en plan görs för Tyras mage ändå, helst skulle jag vilja sätta henne på Hills i/d igen eftersom det är så snällt mot magen, men det går ju inte pga pågående foderallergi utredning, men får se efter vad dom säger idag.


Min tanke med allt är att om Tyras mage och tarmar är ur funktion så är det ännu svårare för henne att kunna ta upp näring, som i sig resulterar i att hon är så nedsatt hela tiden och aldrig kan återhämta sig. En annan aspekt på det hela är även hur pass bra all medicin tas upp egentligen om magen och tarmen är ur balans? Tro mig, min hjärna går på högvarv just nu och jag önskar att jag satt på svaren, men gör tyvärr inte det.


Snälla ni rara själar som läser min blogg och känner min Tyra, håll allt vad ni kan idag för min tjej och att det sker ett under och dom vet helt plötsligt vad som är botemedlet och sen att hon får bli frisk igen och så förbli. Vi ska vara på Strömsholm kl. 15, hör av mig efter det med uppdatering om läget.



Kortet är från september 2009, tycker hon är så fin min Tyra     

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards