Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 7 mars 2011

Förberedelser

Av Camilla - 7 mars 2011 17:46

Jag håller på att läsa boken: Lyckas på Tävling av Niina Svartberg    Jag har inte kommit så långt än, men av det jag läst hittills gillar jag.


Känner att jag är mer taggad än någonsin, rätt surrealistiskt med tanke på att jag inte har någon hund ens, men det skadar aldrig att vara förberedd   


Och när det kommer till att förbereda sig för att minska nervositeten hos sig själv så behövs det lååååång tid när det kommer till mig iallafall. Jag som är så nervös när jag folk jag känner ska tävla eller ställa ut, hur nervös kommer jag inte vara då den dagen det är dags för mig själv att göra debut?   


Jag har börjat skriva lite på ett träningsschema på hur det ska se ut dom dagarna Rhino är hos mig. Vill lägga spår med honom, men får se hur vädret är, men är det något vi ska träna på så är det hjorthägnet helt klart.


Jag är övertygad om att Tyra fick den inställningen till vilt som hon hade tack vare att hon fick vistas så ofta och nära hjortar och även bli tränad på inkallning i sådan miljö, det blev på något vis normalt för henne att ha vilt så nära, så då brydde hon sig inte lika mycket.


Klart hon noterade och blev sugen när ett råddjur flög ut framför oss en gång 5 meter framför oss, men nyfiken är bra och det får man vara, så länge man stannar när matte säger det.


Tänker även lägga krut på platsliggning, det är något jag tycker är oerhört viktigt att hunden kan eftersom det är ett moment som kommer i alla nivåer och som försvåras dessutom ju längre upp i klasserna man kommer.


Men dom första dagarna ska vi träna på vårt samspel och kontakten och komma varann nära.


Jag är verkligen super laddad och det känns toppen   


Jag har blivit lite sugen på bruks också, eller blivit det har jag varit länge, ville köra det med Tyra, men jag kan inte så mycket om det. Vilken tur att min barndomsvän Hanna som har dobbistiken ZoeZoe kör lite bruks, så jag kan nog snappa upp ett och annat där.


Sen har jag några ess i skjortärmen men dom behåller jag för mig själv   


Något jag tycker är så roligt också är att så många fler av Marias valpköpare är intresserade av träning och tävling. Aloka som har Binisen uppe i Gävle är ju oerhört aktiv med henne och ligger i med seriös träning, så hon kommer bli farlig i år. Även Camilla som har Rozzo och Chili tränar aktivt och henne ska vi nog sparka ut på tävlingsbanorna trots sin nervositet, kan jag kan du Camilla =)


Carro som har Diamon och Blenda kör ju också lydnad och var så duktig som tog tillfället till akt i lördags på utställningen och ni skulle sett vilka fina stegförflyttningar dom gjorde!!!


Carola med Lilo har ju redan gjort debut så det här året blir hon också farlig på tävlingsplanerna, hihihi =)


Åsa med Cindi och Nova sa på utställningen att hon skulle börja köra Viltspår med Nova så fort snön skulle försvinna så det blir ju toppen!


Det är dom jag har lite/mer kontakt med av valpköparna. Lola som har Prince vet jag inte om hon kör lydnad eller något sånt, men det får tiden utvisa.


Men förstår ni var kul?? Och sist men inte minst och icke att förglömma har vi en uppfödare som även tränar aktivt och har tävlat med sina hundar som besitter mycket fin kunskap som hon kan dela med sig av.


Sen är det ju inte fy skam att man har vänner som även tränar och tävlar hund, kan det bli bättre? Ja det kan det, om jag skulle ha en egen hund, men det ordnar sig, det vet jag =)



 
 
Ingen bild

Paula

8 mars 2011 07:19

Jag vet att du kommer gå långt men din nästa hund, du gör ju rätt som läser innan du börjar för att vara så förberedd som du kan vara :)
Kram

 
millan&rozzo

millan&rozzo

8 mars 2011 11:08

Haha, jadu Camilla vi får se hur det blir med tävlingar:-P Men det är riktigt kul att ha någon som puschar en och ger mig en spark i arslet:-) kanske att vi kommer ut ändå... vi får se ;-P Va ut o tränade lite ställande efter ditt meddelande, så lite taggad blir man ju ;-) Ska anmäla oss till kursen idag med så får vi se hur allt går:-)
Kramen

http://www.amstaff-rozzo.webs.com

 
Aloka

Aloka

19 mars 2011 14:34

Vi känner oss rätt ofarliga i år jag o Bina men nästa år kanske :-D Säger som Paula DU kommer gå riktigt långt med din framtida hund de är ett som är säkert!

Kram Aloka o Bini

http://www.zimpan.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards