Capa Tosta Big Bang

Direktlänk till inlägg 6 februari 2011

Tror ni det kliar?

Av Camilla - 6 februari 2011 00:51

Tyras utslag har skenat iväg, hon kommer behöva antibiotika, finns inga schampon i världen som kan ta bort utslagen på sidorna. När dom ser ut som dom gör nu och kommer med denna framfart så vet jag att det inte går tillbaka utan antibiotika   


Tyra har 2 typer av utslag, dom på magen är en sort och dom på själva kroppen en helt annan. Dom på magen funkar schampo på ibland, och dom utslagen har jag lärt mig att dom kan komma och gå utan att det behövs medicinering så länge dom ser ut på ett visst sätt. Men när utslagen på sidorna började komma sådär i områden visste jag vad klockan var slagen    Tyra kan få utslag på kroppen, men så länge dom håller sig till ett här och ett där så går dom tillbaka och det är ingen fara på taket, men när dom kommer många på en gång och när dom sitter sammanhängande så är det antibiotika det enda som fungerar och jag hoppas att odlingssvaret kommer tidigt i nästa vecka så Tyra slipper gå och se ut såhär, för det kliar så fruktansvärt mkt.


Ni har ju sett bilder och film på Tyra från idag och då ser hon helt fri ut från utslag, men bilderna nedan intygar något helt annat. Kommer man nära henne så ser man utslagen på sidorna, men ser man henne på håll verkar hon vara en pigg och frisk hund.


Såhär kommer det ju vara för vår del, men just nu är det mycket sämre än vad det brukar vara. Tyra har nästan alltid utslag så länge hon inte äter antibiotika, men som jag skrev så kan hon ha det utan att det är något allvarligt, man kan hålla det i schack. Men när det skenar iväg på det här viset så vet man att det resulterar i att hon har en tid framför sig som hon kommer må riktigt dåligt   


Jag ska hämta ut medicinen till Tyra imorgon som ska hjälpa mot klådan och jag hoppas att den hjälper henne nu. Skulle Tyra må såhär hela tiden så skulle jag släppa taget, men nu är det ju bara periodvis än så länge, så jag väljer att fortsätta.


Här har ni bilderna:


  Tyra har precis ätit kvällsmat, därav den svullna magen =) Här ser man tydligt utslagen på magen, nu har ju Malaseb hjälpt lite mot dom, så dom är inte riktigt lika illröda, men dom nya som är på ge är mkt mer röda än dom ni ser på bilden. Man kan även se litegrann hur utslagen på sidorna syns högre upp på benet. Utslagen Tyra får på magen, kan klättra ner på benen och när hon får såhär mkt får hon även områden i armhålorna med utslag. Dom i armhålorna har en tendens att bli lättare infekterade, dvs variga

Ursch vad det kliar på min tös, men magutslagen kliar inte lika mkt som dom på sidorna.  



  Om man tittar på Tyras ben som hon har i luften så kan man se att det är en uppbuktning där, men den är vit och rund, men det är så utslagen börjar på kroppen ( inte magen ). Sen går dom över i att bli ilsket rosa och sen kliar dom. Har aldrig varit med om att dom på kroppen varar eller vätskar...   Här ser man tydligt Tyras kroppsutslag, man ser även det jag försöker beskriva om att dom kommer i klasar och blir ilsket röda. Det är nu dom kliar riktigt mkt...

Tyras kroppsutslag mer nära, dom är upphöjda och röda och ojämna i sin karaktär. Så på håll kan man kanske bara lägga märke till att Tyra går runt och är bubblig på kroppen, men kommer man mer nära så ser man detta. Jag tycker så synd om Tyra!

Anledningen till att jag lägger upp korten är för att hjälpa andra och sen för att andra ska kunna få en bild över det jag försöker förklara. Sen upplever jag ibland att vissa verkar tro att jag överdriver och att "någon röd blemma" är väl inget att haka upp sig på och springa till veterinär för. Men tro mig, har man dom utgifterna vi haft/har så springer man inte till veterinären i första taget, men att låta sin hund se ut såhär och inte göra något, är för mig djurplågeri. På kli skalan från 1-10 där 10 är värst, så befinner sig Tyra just nu på 8. Hon avbryter saker för att klia sig och får överslagshandlingar pga att klådan är för jobbig. Hon kan gnaga på en, slicka frenetiskt och liksom springa på stället i sängen eller på något annat material än golv, för att det kliar i tassarna och river så bra när hon springer på stället. Man kan se i ögonen på henne när det inte är sattyg hon håller på med, utan bara en handling som står för att det är jobbigt. Som sagt, många skulle nog uppfatta Tyra som olydig och tramsig och jätte busig, och det är hon, men vissa gånger är det ett beteende som står för det man ser på bilderna, otroligt jobbig klåda som hon själv inte kan påverka =(


Imorgon blir det bad, ny medicin och försöka vara ute mycket så hon slipper kvalstrena. Jag ska dra ner på proteinmängden också, för vet att hundar kan få utslag av det. Men enda anledningen till att Tyras utslag skenar nu, dom på kroppen alltså, är för att det är bakterier i dom, det kan jag sätta allt jag äger och håller kärt på. Nu hoppas vi att jag kan hjälpa Tyra att dämpa sin klåda imorgon, så hon får en bättre dag än den som var.


Hoppas ni alla sover gott =)  

 
 
En annan Camilla

En annan Camilla

6 februari 2011 02:03

Hej

Vår ena hund har något liknande, än så länge på benen och vid öronen :/ Vissa enstaka på kroppen med. Hoppas du får veta vad det är!

http://naiv-inte-dum-i-huvudet.blogspot.com

Camilla

6 februari 2011 03:12

Tyra har med problem med öronen men oftast inget som syns i själva ytterörat. Jag vet vad som orsakar Tyras problem, gäller bara att hitta rätt behandling. Lycka till med din hund =)

 
En annan Camilla

En annan Camilla

6 februari 2011 14:06

Åhå, ja vi vet ju typ inte alls vad det är ännu så länge. >.< Öronen hans har vi dock lyckats få bukt med. Tack och lov.

http://naiv-inte-dum-i-huvudet.blogspot.com

 
millan&rozzo

millan&rozzo

6 februari 2011 17:26

Men kära lilla Tyra :-( Jag hoppas och önskar att ni snart ska hitta en behandling som funkar!

Kram till er både<3

http://www.amstaff-rozzo.webs.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 5 februari 2023 11:43

Goddag allihopa!   Känns som evigheter sen jag var härinne på bloggen för att uppdatera om vad som händer i Ayshas och mitt liv men även hennes vänners liv. Ni får ha överseende med att det tar ett tag att komma in i skrivandet igen och hur allt ...

Av Camilla - 13 februari 2017 17:41


I lördags var det dags igen för oss att prova på att tävla, jag var nervös och Aysha kunde inte för sin värld förstå vad vi skulle upp så tidigt för och ut i kylan dessutom, fy vad kallt det var, -11 hemma. Jag åkte till tävlingen med samma inställni...

Av Camilla - 8 februari 2017 19:02

Nu har det gått några dagar sen lördag 4 februari då rasklubben hade sitt årliga årsmöte. Jag beslutade tidigt under 2016 att jag från och med 2017 skulle ta paus från klubbarbete och avgå från samtliga mina uppdrag jag hade i klubben. Kände att det ...

Av Camilla - 7 februari 2017 17:36

Nu står klockan varje dag på 14.40, alla dagar i veckan och om året, men just idag, den 7 februari 2011 betydde kl. 14.40 vårt sista farväl och Tyras sista andetag togs. Jag saknar verkligen Tyra vissa dagar, men är så otroligt lyckligt lottad att ha...

Av Camilla - 6 februari 2017 17:21


Alltså jag svävar fortfarande på små moln efter gårdagens debut i Startklass i lydnad. Jag var så galet nervös men försökte peppa mig själv i att Aysha och jag är faktiskt ett team, så det hänger inte bara på henne med andra ord, utan jag måste ju fu...

Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards