Capa Tosta Big Bang

Alla inlägg den 21 juli 2010

Av Camilla - 21 juli 2010 22:19

Mattias Sundin har valt att citera mitt tidigare inlägg, men gör det precis på ett sådant vis att han ska framstå som en good guy och jag som en bad guy. Han har valt att klipp in då jag skriver om Adolf Hitler och hur han agerade ( hur nu man kan tycka att det är fel att skriva om hur han var, det är något jag inte tycker man kan prata för lite om ) sen väljer Mattias att skriva att jag lite längre ner i inlägget skrivit att jag försöker vara en god ambassadör för rasen Amerikansk Staffordshireterrier. Han väljer dock att stanna där och sen lägga till en vuxen mening att det är upp till alla andra att tolka hur jag klarar det.


Det är sånt här som är skrämmande, han väljer att klippa och klistra tills det passar honom. Han väljer att ta bort vad jag försöker göra för att vara en god ambassadör för rasen. Det vill säg att jag använder min Tyra för att rehabilitera min bror som är förståndshandikappad och som har en enorm rädsla för hundar. Man kan ju börja undra om Mattias Sundin inte anser att sånna som min bror har något värde i hans samhälle med tanke på att han valde att klippa bort det så fult. Nä, sanna mina ord, min bror är bland det bästa jag har och det är inget jag skäms över att han inte är "normal" som alla andra. Det tog hårt att Mattias Sundin valde att istället lägga fram "sin fakta" och däribland existerar inte min bror tydligen. Det är ett fruktansvärt fult sätt att hålla på. Snacka att kränka de svagare människorna i samhället som dessutom redan är otroligt utsatta. Och på det viset vill han försöka framställa MIG som en som spårar ur mer än vanliga kamphundsägare. Tycker DU själv ska fråga dig VEM som spårat ur MATTIAS SUNDIN!


Jag står för vad jag anser om Adolf Hitler, det han gjorde och hans sätt att tänka enspårigt och bara använda sig av människor som han själv ansåg resonera på ett korrekt sätt, det vill säga på hans sätt. Det är INGET jag hymlar över. Om Mattias Sundin vill få det till negativt att jag pratar om en människa som gjort så mycket ont får det stå för honom. Jag har ALDRIG påstått eller jämfört dessa två individer, utan bara förklarat min syn på hur Adolft verkar ha tänkt och hur jag anser att man kan se liknelser i dagens samhälle idag på enspårigt tänk.


Nä, jag har insett att personen som diskuterat och haft åsikter den senaste tiden på min blogg är mycket fulare fisk än vad jag någonsin kunnat tro. Personen verkar inte dra sig för något överhuvudtaget tydligen när han väljer att klippa och ta bort saker och ting i sin blogg för att försöka få mer stöd. Man kan ju undra vilka människor som kan stödja något dyligt. En politiker som väljer att vinkla saker och ting för att framhäva sig själv och sin sak, eller väljer man att stödja tjejen som äger en kamphund och försöker göra sin bror med särskilda behovs vardag lättare att leva genom att rehabilitera honom och bearbeta hans hundrädsla? Anders skiner upp när han träffar Tyra nu, han tycker om att leka med henne och hon gör det så varsamt med honom. Det värmer i mitt hjärta och själ när jag ser dom tillsammans. Tanken på att en sån person som Mattias Sundin vill förstöra det genom sitt resonemang gör mig djupt ledsen och dyster.


Nä, nu får det vara nog för den här gången och ärligt talat efter sitt sätt att hantera den här diskussionen som Mattias gjort, känner jag just nu att jag inte vill ha något mer med den personen att göra någonsin!



  Min älskade brors glädje över att leka med Tyra gör mig lycklig =)   Tyra som enligt vissa anses som fullkomligt farlig och monsterlik låter min bror tålmodigt pyssla och fixa med henne.   Så härligt att se och få uppleva detta =)   Man känner nästan hur magiskt det är när en hundrädd människa som dessutom inte har lika lätt som andra i livet, får möjligheten att utvecklas och lindra sin rädsla för hundar tack vare en Amstaff som Mattias Sundin anser vara en farlig hund.  


Anders leker med Tyra, till en början var han rädd om sina händer, som hundrädda ofta är, men allteftersom tiden gick så övervann han den rädslan med. Tack vare att Tyra gav honom den tid han behövde och att han fick göra på sitt sätt =)

Av Camilla - 21 juli 2010 12:46

Som mina trogna läsare upptäckt så har en människa vid namn Mattias Sundin fattat tycke för min blogg, eller rättare sagt Tyras blogg. Tyra är en amerikansk staffordshire terrier och bloggen handlar oftast om hennes liv och hennes möten med olika situationer i sitt liv.


Jag kan dock inte undvika att ibland ta upp olika ämnen och händelser som sker i dagens samhälle, som ändå rör min Tyra på något vis.


Min undrar är ju om herr Sundin bryr sig om Tyras blogg för att han är genuint intresserad av hennes liv och utveckling eller om han enbart suttit och sökt på sig själv på nätet och upptäckt att jag råkat nämna honom i något inlägg. Eftersom denne herre valt att enbart kommentera inlägg där hans namn figurerar så är ju inte tanken långt ifrån att han enbart visar intresse för att försöka föra en diskussion och försöka nå fler väljare genom att argumentera med mig och mina åsikter om saker och ting.


Jag kan ju tycka att det inte är vidare seriöst att man som strävande efter att bli en seriös politiker, använder sig av uttryck som att det är tråkigt att diskutera med sånna som mig, för de flesta kamphundsägarna han diskuterat med har sån aggressiv attityd och argument. Detta är en människa som strävar efter att komma till toppen och verkar inte sky några som helst medel för att nå dit. Det man kanske bör ha i åtanke är att på sin vandring dit kanske det bör finnas lite mer kryddor i grytan som tex ödmjukhet, lyhördhet, öppenhet och tolerans och acceptans att människor faktiskt är olika.


Fanns ju en människa en gång i tiden som inte hade dessa egenskaper i sin strävan till toppen. Hans namn är än i dag omtalat, och mannen har skrivit historia, men är det verkligen historia man vill skriva Mattias? Denna man jag tänker på är Adolf Hitler. Han brydde sig inte om att människor hade olika åsikter och uttryckte sig olika. Han hjärntvättade ett helt land och styrde det med järnhand. Han var också kåt på rasförbud och tog det till sitt yttersta. Självklart är inte människa och hund detsamma, men det är otäckt när man uppmärksammar att samma tankebanor finns i nutid och att man effektivt arbetar för det.


Finns dom som vill förbjuda farliga hundar. Men vad är en farlig hund? Frågar man min bror är Golden retriver farliga hundar, fast det med all sannolikhet finns tusentals folk därute som inte delar hans uppfattning. Frågar man en person som lägger all sin tilltro till Aftonbladet eller Expressen så är kamphundar farliga hundar, men om man skulle visa en bild på en Pitbull, Amstaff, Staffe eller en blandras så skulle denna människa inte kunna se skillnaden fast det på löpsedeln stått att en farlig kamphund attackerat igen och sen inne i tidningen fördöms rasen Pitbull ut, fast det inte alls kanske var något annat än en blandras. Vissa människor är livrädda för svarta hundar, enbart för att dom är svarta. Frågar man en människa som blivit biten av en pudel som liten eller i vuxen ålder så kanske den uppfattar alla pudlar som farliga hundar. Man kan inte dömma ut en ras på det här viset, det är om ni frågar mig helt oresonligt.


Är det verkligen så konstigt att vi som äger en utsatt ras idag blir trötta och irriterade över påhopp efter påhopp som grundas på total okunskap? Jag är så less på att svensk bitstatistik toppas av familjehundar som en Mattias Sundin anser som familjehundar för en kamphund skulle ju aldrig någonsin kunna vara en pålitlig familjehund. Men bara för att bitstatistiken toppas av andra hundar än kamphunden skulle jag ALDRIG få för mig att vilja förbjuda dom hundraserna.


När jag skulle skaffa mig Tyra så var min mamma livrädd och när hon dessutom fick veta att Tyra var VIT så blev hon ännu mer rädd. Varför? Jo för att hon läst en massa skit i tidningar och blivit inmatad med kvalificerat skitsnack från diverse kunnigt folk som dom kallar sig. Hon hade inget val, fick träffa Tyra och från den dagen Tyra entrade deras hem har mamma varit kär i Tyra. Varför? Jo för att hon tack vare det fick hål på skitsnackbubblan om att hon skulle slita mamma i stycken det första hon gjorde när mamma inte såg och var uppmärksam. Mamma fick möjligheten att lära känna en blodtörstig kamphund och tack vare det inser hon nu hur korkat hennes tänk varit som hon tidigare haft. Hon inser själv idag att Tyra och alla liknande raser med henne inte är ett problem utan det är ägarna som är problemet.


Jag tycker det är sorligt att dessa utsatta raser får betala priset för människors inskränkta tänk och ovilja att ta reda på den hur det egentligen ligger till. Tror ni på fullaste allvar att om media skulle skriva om allt bra amstaffen gör dagligen att det skulle sälja lika bra? Nej, nej, nej, tidningarna är inte så intresserade av sanningen utan av att sälja lösnummer. På samma vis kan man märka hur vissa politiker försöker greppa efter varje litet halmstrå dom kan finna, tragiskt att man måste agera på det viset för att försöka ta sig någon vart. Då har man inte mycket att komma med enligt mig.


Nej, om en politiker visade seriöst intresse och inte höll sig till sin egen fakta hela tiden utan frivilligt och uppriktigt intresserat tog kontakt med olika ägare av dessa såkallade farliga hundar och olika seriösa uppfödare så skulle det framstå som en bra politiker.


Man kan inte vilja besitta en sådan position i samhället och bara grunda sin fakta på några människor. Man måste vidga sin kunskapsbank och lystra till olika människors historier och lägga ner lite energi på annat än bara haspla ur sig saker och ting.


Det jag såg på dessa debattprogram där Fredrik Steen medverkade vid ett tillfälle och även Irene från hundläroverket så tyckte jag dom förde en seriös dialog och att intresset från Mattias var ytterst svagt.


Det jag även tyckte var intressant på Ashbergs program var att Mattias Sundin inte verkade ha några som helst problem med damen i gul tröja som lät sina hundar springa runt i studion och dessutom dra sig fram i kopplet för att nå fram till dessa blodtörstiga bestar som låg på sin plats för att deras matte sagt åt dom att ligga där. Men det är ju klart, hundarna var ju små och ägdes av en människa som stod på Mattias Sundins sida så ja, vad ska man säga, då verkar det helt plötsligt vara okej.


Det som gör mig mest arg på allt det här är att jag ständigt ska försvara mitt hundval och ständigt ska försöka förklara mig. Jag försöker vara en god ambassadör för rasen Amerikansk StaffordshireTerrier, genom att aktivt göra saker som gynnar aveln genom att röntga min Tyra och mentalbeskriva henne.


Jag har även fått erbjudandet som många andra även har, att få delta i SKK:s projekt BPH. Det är ett nytt test som håller på att utformas där endast 5 raser får delta i projektet och Amstaffen är en av dom och Tyra är en av dom som har fått en plats i projektet. Mer om detta test finns att läsa på SKK:s hemsida. Jag går kurser med min Tyra, tar privatlektioner av personer som arbetat med hundar i flera år.Tyra hjälper även min bror att bearbeta sin rädsla mot hundar, vilket jag skrivit om flertal gånger i min blogg. Jag gör mitt yttersta hela tiden för att jag tar mitt hundägarskap på allvar och att vara ägare av en Amstaff idag är inte det lättaste och då syftar jag inte på rasen utan på alla fördomar.


Mattias Sundin, om du är uppriktigt intresserad av att lära dig något nytt kan jag gärna fortsätta diskutera med dig, annars tror jag vi måste se detta som ett dött lopp tyvärr. Jag skulle inte ha några som helst problem med att prata med dig och försöka komma fram till seriösa lösningar på hundägarproblemet som är ett samhällsproblem idag. Men när du ständigt hänvisar till dina supersäkra källor och inte är villig att lyssna på en som faktiskt äger en kamphund, ja då finns det inte så mycket mer att säga. Mattias, du är varmt välkommen att diskutera om du själv kan bjuda till lite. Men kom inte in här och börja häva ur dig att jag inte kan föra en seriös dialog eftersom jag är just kamhunds ägare och var vänlig att respektera mig som människa och inte använda mig som någon språngbräda till att försöka vinna mer röster för att framhäva ditt eget budskap.


Ha en bra dag allihopa! =)




Presentation

Once you go amstaff, you´ll never go back!

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards